Analýzy

GfK: V prvním půlroce 2012 se prodalo 650 milionů smartphonů

Globální poptávka po smartphonech neustále roste. Podle GfK se v prvním pololetí 2012 na celém světě prodalo přes 650 milionů smartphonů, což představuje meziroční nárůst okolo 50 %. Tento růst znevýhodňuje zejména klasické mobilní telefony, které nejsou tak univerzální jako smartphony.

Pavel Gregor
Zdroj: GfK
  • 21. 9. 2012
  • 3 min
GfK: V prvním půlroce 2012 se prodalo 650 milionů smartphonů

Především ve vyspělých západních státech dává stále větší počet zákazníků přednost smartphonům před obyčejnými mobily s vlastním operačním systémem. V řadě západoevropských zemí se již prodává podstatně více smartphonů než obyčejných mobilů. Chytré telefony za cenu vyšší než 150 euro tvoří nejméně 80 procent celosvětových prodejů mobilních telefonů.

Naopak v zemích s rozvíjející se ekonomikou a v rozvojových zemích se dnes stále ještě prodává více standardních mobilních telefonů. Podíl tržeb chytrých telefonů však roste podstatně rychleji, neboť na jedné straně se zvyšuje kupní síla v těchto zemích, a na straně druhé zde vzniká početně rostoucí střední třída.

V první polovině roku 2012 trh mobilních telefonů v západní i východní Evropě v meziročním srovnání poklesl o tři procenta. Zdá se, že v reakci na přetrvávající ekonomickou a finanční krizi nakupují spotřebitelé méně spotřební elektroniky a spotřebičů, kam patří i mobilní telefony. Přestože je poptávka po chytrých telefonech i nadále vysoká, nedokáže plně vykompenzovat pokles prodejů obyčejných mobilů. Speciální zaváděcí cenové segmenty slibují pro smartphony další růst, pokud výrobci a obchodníci úspěšně přesvědčí spotřebitele, kteří si dříve kupovali obyčejné mobily, o výhodách chytrých telefonů. K těm patří například využívání mobilního internetu a možnost stahování aplikací.

Pro výrobce je nejdůležitějším strategickým rozhodnutím volba operačního systému. Jakmile si uživatelé zvyknou na zavedený systém, nechce se jim jej měnit a spíše mají tendenci se při nákupu nového telefonu rozhodovat pro stejný systém.

Uživatele, kteří již chytrý telefon mají, lze při nákupu nového telefonu snadněji přesvědčit, zejména pokud došlo k zásadnímu upgradu technologie. Vylepšení může například znamenat rychlejší procesor a větší displej s vyšším rozlišením, nebo může jít o chytrý telefon navržený podle nových LTE standardů mobilního telefonování, díky kterým uživatelé získávají snazší a rychlejší přístup na internet. LTE technologie se nyní zavádí v celé Evropě a spolu s ní na evropské trhy přicházejí první LTE smartphony. Během prvního půl roku 2012 činily celkové prodeje 1,9 milionu kusů, přičemž v Asii bylo těchto zařízení prodáno za stejnou dobu desetkrát více než v Evropě.

V první polovině roku 2012 nakoupili Němci o 2,6 procenta méně mobilních telefonů nežli za stejné období loňského roku. Tento pokles je velmi mírný ve srovnání s ostatními zeměmi: Velká Británie 11,4 %, Španělsko 8 %, nebo Itálie 6,6 %. V evropském srovnání byla v Německu spotřebitelská nálada v daném časovém horizontu dobrá, neboť spotřebitelé i nadále pokračovali ve větších nákupech.

Stejně jako ve zbytku Evropy, i zde existují u chytrých telefonů příležitosti k růstu, obzvláště u nižších cenových kategorií. Tento vývoj ovšem bude i nadále probíhat na úkor obyčejných mobilů, které se za cenu nad 150 euro prakticky vůbec neprodávají.