Gartner: V roce 2014 se prodá 5,2 milionu Chromebooků
Podle Gartneru se v letošním roce prodá 5,2 milionu počítačů se systémem Chrome, což je o 79 % více než v loňském roce. Zhruba polovina poputuje do firem, zhruba polovina do domácností. V roce 2017 by se měl prodej vyšplhat na 14,4 milionu kusů.
„Spolu se vzrůstajícím počtem výrobcům roste na trhu s Chromebooky konkurence,“ řekla Isabelle Durand, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner. „Nyní, když trh s počítači ani zdaleka není v takové kondici, v jaké býval, hledají výrobci další příležitosti. Stejně jako dříve netbooky se je snaží nabízet zejména za ceny pod 300 dolarů.“
Poptávku po Chromeboocích v současné době „živí“ zejména americké vzdělávací instituce, ve kterých v roce 2013 dle Gartneru nakoupili až 85 % prodaných zařízení. V roce 2013 se celosvětově prodalo 2,9 milionu kusů, z toho většina (82 %) v USA, které jsou pro Chromebooky v současnosti největším odbytištěm.
Ačkoli se Chromebooky prozatím prosazují téměř výhradně ve vzdělávacím sektoru, mohou se uplatit i jinde – například v bankovnictví, finančnictví, u realitních agentů nebo například v hotelových recepcích. „Doposud se firmy po Chromeboocích poohlížely, ale větším je nepořizovaly,“ doplnila Isabelle Durand. „Přijetím Chromebooků a cloudových technologií mohou firmy vydělat, protože se budou moci posunout od správy zařízení k mnohem podstatnější správě dat.“
Celosvětový podíl výrobců Chromebooků v roce 2013
V roce 2011 se vývoji začaly věnovat zejména společnosti Samsung a Acer a byly to právě tyto dvě firmy, které dominovaly trhu i v roce 2013. „Díky tomu, že se Chromebooky prozatím příliš neprosadily ve firemním sektoru a zároveň chybějí modely pro SMB, zůstávají dveře otevřené i dalším výrobcům,“ řekla Isabelle Durandová.
S 1,7 miliony prodaných Chromebooků v roce 2013 byl jedničkou na trhu Samsung. Právě on se prosazoval zejména ve školství. Acer, celosvětově druhý výrobce, s podílem 21,4 %, bodoval zejména díky snaze nabídnout zařízení s co nejlepším poměrem mezi cenou a výkonem.
Na třetí příčce se mezi výrobci umístila společnost HP s celosvětovým podílem 6,8 %. Těsně za HP následovalo Lenovo s podílem 6,7 %, to však vstoupilo na trh až v loňském roce.
Trh s Chromebooky bude i v dalších letech stále relativně malý. Aby se však zvětšila zákaznická základna, budou muset výrobci zapracovat na vlastnostech, které souvisejí s cloudovým základem Chromebooků: rychlé připojení, rychlý přístup k vnitřní paměti, rychlejší a větší SSD, větší podpora vzdělávání. „Konkurenceschopnost není pouze o hardwaru a ceně, mnohem důležitější je zákazníkům ukázat, jaké výhody jim mohou zařízení využívající cloudových technologií nabídnout,“ řekla Isabelle Durand.
