Analýzy

Gartner: Rok 2016 je už pátým rokem poklesů celosvětového prodeje PC

Celosvětový prodej PC ve čtvrtém čtvrtletí roku 2016 činil 72,6 milionu kusů, což v porovnání se stejným obdobím roku 2015 představuje 3,7% pokles. Za rok 2016 činil prodej PC 269,7 milionu kusů, což je meziroční pokles o 6,2 %. Prodej PC tedy od roku 2012 nepřetržitě klesá.

Gartner: Rok 2016 je už pátým rokem poklesů celosvětového prodeje PC

„Stagnace počítačového trhu pokračovala i ve čtvrtém čtvrtletí 2016. Prázdninový prodej byl celkově slabý kvůli zásadní změně v chování zákazníků,“ sdělila hlavní analytička společnosti Gartner Mikako Kitagawa. „Počítačový trh byl statický, protože technologická vylepšení nezvládla nastartovat růst reálného trhu. Na trhu se ale objevily inovativní zařízení jako notebooky 2 v 1, ale i technologická vylepšení jako delší výdrž baterie. Ačkoli rychle rostly segmenty trhu ovlivňované náročnými uživateli, kteří svá PC používají často, nestačilo to k nastartování růstu celého trhu.“

Celosvětového prodej PC za 4. čtvrtletí 2016 (v tísících kusů)
SpolečnostProdej 4Q16Tržní podílProdej 4Q15Tržní podílMeziroční změna
Lenovo15 781 21,7 %15 535 20,6 %  1,6 %
HP Inc.14 808 20,4 %14 204 18,8 %  4,3 %
Dell10 723 14,8 %10 175 13,5 %  4,5 %
Asus5 452  7,5 %5 960  7,9 %-8,5 %
Apple5 440  7,5 %5 312  7 %  2,4 %
Acer4 999  6,9 %5 228  6,9 %-4,4 %
Ostratní15 408 21,2 %18 970 25,2 %-18,8 %
Celkem72 611100 %75 384100 %-3,7 %

 „Zdaleka ne všichni uživatelé však PC používají tak často. Tito uživatelé naopak spíše vytěžují chytré telefony, čímž dochází k prodlužování životního cyklu počítačů. Tato část trhu je mnohem větší, takže hluboký pokles na trhu občasných uživatelů PC převážil rychlý růst segmentu počítačových nadšenců.“

Kitagawa řekla, že i když celkový PC trh stagnoval, napříč trhem existují příležitosti pro růst, jako jsou trhy herní, obchodní nebo počítačových nadšenců. Nicméně tyto rostoucí segmenty při nejmenším v příštím roce trh neochrání před poklesem.

Čtyři ze šesti největších výrobců ve čtvrtém čtvrtletí roku 2016 zaznamenali nárůst celosvětového prodeje PC. Všichni tři největší výrobci ve čtvrtém čtvrtletí navýšili svůj podíl na globálním trhu. Lenovo, které v Severní Americe a EMEA zaznamenalo nárůsty, zatímco Asie, Pacifik a Japonsko pro tuto společnost byly stále obtížnými trhy, si zachovalo pozici lídra trhu.

HP zůstalo na druhé příčce a zaznamenalo už třetí čtvrtletí souvislého růstu. V prodeji v USA a regionu EMEA si zajistilo nejvyšší pozici díky rychlejšímu růstu, než byl regionální průměr.

Prodeje PC v USA za 4. čtvrtletí 2016 (v tísících kusů)
SpolečnostProdej 4Q16Tržní podílProdej 4Q15Tržní podílMeziroční změna
HP Inc.4 945 29,9 %4 577 27,3 %  8 %
Dell4 157 25,2 %4 081 24,4 %  1,9 %
Lenovo2 282 13,8 %2 105 12,6 %  8,4 %
Apple2 111 12,8 %1 984 11,8 %  6,4 %
Acer662  4 %596  3,6 % 11,2 %
Asus621  3,8 %1 201  7,2 %-48,3 %
Ostratní1 740 10,5 %2 199 13,3 %-20,9 %
Celkem16 518100 %16 743100 %-1,3 %

Dell také prožil už třetí čtvrtletí růstu za sebou i díky tomu, že si v roce 2016 určil počítače jako strategický obchodní segment v komerčních i spotřebitelských trzích. Asus si ve sledovaném období prošel nejhlubším propadem ze všech šesti největších výrobců. Rozhodl se přesunout svou strategii na PC trhu směrem ke koncovým zákazníkům, což by mohlo zajistit vyšší ziskové marže. Analytici firmy Gartner uvádí, že propad Asusu může být právě důsledkem tohoto přesunu.

Prodej počítačů v USA činil ve čtvrtém čtvrtletí 2016 16,5 milionu kusů, což je 1,3% pokles oproti stejnému období předchozího roku. Pět ze šesti největších výrobců na americkém trhu ve sledovaném období zaznamenalo nárůst prodeje. To ale převážil 20,9% pokles kategorie Ostatní a 48,3% propad prodeje společnosti Asus.

„Podobně jako utlumený výprodej Back to school ve třetím čtvrtletí, tak i ostatní výprodeje Black Friday, Cyber Monday a prázdninové výprodeje už nejsou efektivní marketingovou příležitostí, protože nákupy počítačů většinou ovlivňuje spíše potřeba než přání,“ vysvětlila Kitagawa. „Počítače už nejsou oblíbeným dárkem, zákazníci směřují spíše ke spotřební elektronice, jako jsou virtuální osobní asistenti, headsety pro virtuální realitu nebo nositelná elektronika. Výrobci a prodejní kanály už od prázdninových prodejů počítačů tak moc neočekávají, takže marketingové kampaně probíhají relativně v tichosti.“

Prodej počítačů v oblasti EMEA ve čtvrtém čtvrtletí roku 2016 překonal 21,9 milionů kusů s meziročním poklesem o 3,4 %. Prodej PC na spotřebitelském trhu ovlivnil hlavně povedený výprodej Black Friday v zemích západní Evropy, například ve Velká Británii nebo Francii. Především šlo o tradiční notebooky, ultrabooky, hybridní zařízení a herní počítače. Počáteční odhady společnosti Gartner ukázaly růst prodeje počítačů ve firemním segmentu ovlivněný rozvojem Windows 10 ve čtvrtém čtvrtletí.

Prodej počítačů v Asii a Pacifiku celkem ve čtvrtém čtvrtletí 2016 čítal 24,8 milionů kusů, tedy 3,9% pokles oproti stejnému období předešlého roku. Trh ovlivnily dvě hlavní události. Tou první byla demonetizace indické měny, která vedla ke slabší spotřebitelské poptávce, než se čekalo. Druhou událostí byl úspěch čínského Singles day 11. listopadu (čínská obdoba sv. Valentýna), tedy online výprodej, který navýšil spotřebitelský prodej notebooků.

Celosvětový prodej PC za rok 2016 (v tísících kusů)
SpolečnostProdej 2016Tržní podílProdej 2015Tržní podílMeziroční změna
Lenovo55 888 20,7 %57 274 19,9 %-2,4 %
HP Inc.52 458 19,4 %52 548 18,3 %-0,2 %
Dell39 378 14,6 %38 371 13,3 %  2,6 %
Asus20 613  7,6 %21 157  7,4 %-2,6 %
Apple18 612  6,9 %20 377  7,1 %-8,7 %
Acer18 276  6,8 %20 291  7,1 %-9,9 %
Ostratní64 492 23,9 %77 657 27 %-17 %
Celkem269 717100 %287 675100 %-6,2 %

Za celý rok 2016 činil celosvětový prodej PC 269,7 milionů kusů, což znamená, že rok 2016 se v prodeji vyrovnal úrovni z roku 2007. Sjednocení trhu se v roce 2016 stupňovalo, když tři největší výrobci (Lenovo, HP a Dell) ovládli 54,7 % světového prodeje za celý rok oproti 51,5 % v předcházejícím roce.