Gartner: Prodej PC ve 4. čtvrtletí 2014 vzrostl o procento
Ve 4. čtvrtletí 2014 se dle Gartneru celosvětově prodalo 83,7 milionu osobních počítačů, což představuje jednoprocentní meziroční nárůst. První místo mezi výrobci si udrželo Lenovo, špatně si však nevedlo ani druhé HP.
„Trh s PC se spolu s opadávajícím zájmem o jiné typy přístrojů postupně stabilizuje. Po letech 2013 a 2014, kdy se na výslunní zájmu zákazníků dostaly tablety, se uživatelé postupně začínají navracet k PC platformě,“ uvedla Mikako Kitagawa, ředitelka výzkumu ve společnosti Gartner.
„Mezi jednotlivými regiony jsou však značné rozdíly – zatímco v ekonomicky vyspělých oblastech můžeme sledovat pozitivní vývoj, poptávka v rozvojových státech zůstává slabá. Silný růst prodeje byl zaznamenán zejména v USA a západní Evropě. V rozvojových regionech je naopak stále patrný značný zájem o tablety a chytré telefony,“ doplnila Mikako Kitagawa.
| Celosvětový prodej PC ve 4. čtvrtletí 2014 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 4Q14 | Tržní podíl 4Q14 | Prodej 4Q13 | Tržní podíl 4Q13 | Meziroční změna |
| Lenovo | 16,285 | 19,4 % | 15,154 | 18,3 % | 7,5 % |
| HP | 15,77 | 18,8 % | 13,591 | 16,4 % | 16 % |
| Dell | 10,674 | 12,7 % | 9,81 | 11,8 % | 8,8 % |
| Acer | 6,79 | 8,1 % | 6,083 | 7,3 % | 11,6 % |
| Asus | 6,26 | 7,5 % | 6,22 | 7,5 % | 0,6 % |
| Ostatní | 27,97 | 33,4 % | 32,07 | 38,7 % | -12,8 % |
| Celkem | 83,75 | 100 % | 82,93 | 100 % | 1 % |
Lenovo si i nadále mezi výrobci počítačů udrželo post celosvětové jedničky. Firmě se podařilo prodat přes 16 milionů počítačů, díky čemuž získala téměř 20% tržní podíl. V posledním čtvrtletí loňského roku se však dařilo také HP, které dokázalo svou ztrátu v tržním podílu na první Lenovo snížit na necelé procento. Celosvětovou třetí příčku si udržel Dell, který prodal téměř 11 milionů počítačů a získal tak tržní podíl 12,7 %. Další pozice obsadily Acer a Asus.
| Celosvětový prodej PC v roce 2014 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 4Q14 | Tržní podíl 4Q14 | Prodej 4Q13 | Tržní podíl 4Q13 | Meziroční změna |
| Lenovo | 59,447 | 18,8 % | 53,494 | 16,9 % | 11,1 % |
| HP | 55,287 | 17,5 % | 51,251 | 16,2 % | 7,9 % |
| Dell | 40,487 | 12,8 % | 36,83 | 11,6 % | 9,9 % |
| Acer | 24,914 | 7,9 % | 25,309 | 8 % | -1,6 % |
| Asus | 22,842 | 7,2 % | 20,853 | 6,6 % | 9,5 % |
| Ostatní | 112,89 | 35,7 % | 128,734 | 40,7 % | -12,3 % |
| Celkem | 315,866 | 100 % | 316,465 | 100 % | -0,2 % |
V regionu EMEA se ve 4. čtvrtletí 2014 prodalo 26,5 milionu počítačů, což je o 2,8 % více, než ve stejném období loňského roku. Za nárůstem stojí zejména prodej v západní Evropě ve vánočním období. Nízké ceny zařízení byly dostatečné, aby dokázaly alespoň částečně zvrátit zájem o zařízení se systémem Android, na druhou stranu se však negativně podepsaly na průměrných prodejních cenách i tržbách výrobců. Největší zájem byl o notebooky a přístroje dva v jednom.