Analýzy

Gartner: Prodej PC v prvním čtvrtletí 2013 klesl o 11,2 %

Prodeje počítačů klesaly ve všech regionech, celkově se jich během prvního čtvrtletí roku 2013 prodalo 79,2 milionu kusů. Pod 80 milionů kusů za čtvrtletí se prodeje dostaly poprvé od druhého čtvrtletí roku 2009. Region EMEA patřil mezi oblasti s nejprudším poklesem.

František Doupal
Zdroj: Gartner
  • 15. 4. 2013
  • 4 min
Gartner: Prodej PC v prvním čtvrtletí 2013 klesl o 11,2 %

První čtvrtletí roku 2013 bylo čtvrtým po sobě jdoucím čtvrtletím, který vykázal celosvětový pokles prodeje počítačů,“ řekla Mikako Kitagawa, ředitelka výzkumu v Gartneru. „Běžní uživatelé při mnoha činnostech přecházejí od počítačů k dalším zařízením, nejčastěji chytrým telefonům a tabletům. Dokonce ani trhy v rozvojových zemích, kde nejsou zatím počítače příliš rozšířené, nebudou představovat pro výrobce příliš velké odbytiště.“

Kitagawa dále dodala: „Na rozdíl od spotřební kategorie rostl segment profesionálních počítačů, který tvořil zhruba polovinu všech prodaných kusů. Způsobeno je to hlavně tím, že na rozdíl od domácností jsou v případě firem počítače nezbytným pracovním nástrojem a musejí být průběžně obměňovány.“

O pozici největšího výrobce se v prvním čtvrtletí letošního roku těsně přetahovaly společnosti HP a Lenovo. Zejména pro HP šlo o obtížné období, protože zaznamenalo největší propad prodejů od doby akvizice společnosti Compaq v roce 2003. Výsledky společnosti HP byly ovlivněny zejména slabými prodeji v oblasti domácích počítačů, avšak i v profesionální kategorii byly počítače této značky pod silným tlakem konkurence.

Celosvětový prodej PC v prvním čtvrtletí roku 2013 (v kusech)
VýrobcePočet prodaných kusů 1Q 13Tržní podíl 1Q 13Počet prodaných kusů 1Q 12Tržní podíl 1Q 2012Změna 1Q 12 - 1Q 13
HP11 687 77814,8%15 301 90617,2%-23,6%
Lenovo11 666 40014,7%11 652 66413,1%0,1%
Dell8 734 89211%9 838 12111%-11,2%
Acer6 843 1848,6%9 582 04610,9%-29,3%
Asus5 360 4706,8%5 552 3296,2%-3,5%
Ostatní34 914 28644,1%37 170 71241,7%-6,1%
Celkem79 207 010100%89 197 778100%-11,2%

Výsledky společnosti Lenovo byly téměř shodné se stejným obdobím roku 2012. Přestože byly prodeje společnosti v porovnání se zbytkem trhu nadprůměrné, bylo to pro Lenovo období s nejpomalejším růstem prodejů od roku 2009. Za slabšími výsledky stojí především propad poptávky v Asii a pacifické oblasti, kde společnost tradičně prodává více než polovinu všech svých počítačů.

O jednoduché situaci rozhodně nemůžeme hovořit ani v případě společnosti Dell – až na Japonsko společnost zaznamenala propad prodejů ve všech regionech. Situaci společnosti zkomplikovaly také změny ve vlastnictví společnosti, protože se díky nim Dell dostal zejména v segmentu profesionálních PC pod silný tlak své konkurence.

V oblasti EMEA pokračuje propad prodeje počítačů již tři čtvrtletí po sobě. Šlo dokonce o nejprudší propad prodejů od doby, kdy společnost Gartner začala publikovat výsledky prodejů počítačů po jednotlivých čtvrtletích.

Prodej PC v oblasti EMEA ve druhém čtvrtletí roku 2011 (v kusech)
VýrobcePočet prodaných kusů 1Q 13Tržní podíl 1Q 13Počet prodaných kusů 1Q 12Tržní podíl 1Q 2012Změna 1Q 12 - 1Q 13
HP3 901 38016,7%5 763 92120,8%-32,3%
Acer2 912 78312,5%3 838 51613,9%-24,1%
Lenovo2 563 50411%2 307 2998,3%11,1%
Dell2 086 6209%2 482 4259%-15,9%
Asus2 004 0768,6%2 449 6608,8%-18,2%
Ostatní9 823 97842,4%10 898 85339,3%-9,9%
Celkem23 292 341100%27 740 674100%-16%

Trh s počítači v oblasti EMEA čelil i na začátku roku 2013 nepříznivým podmínkám. Pod slabými prodeji počítačů se podepisuje zejména odklon od jejich tradičního využití v domácnostech,“ řekla Isabelle Durand, ředitelka výzkumu ve společnsoti Gartner. „Uživatelé přestávají používat běžné počítače ve prospěch tabletů a chytrých telefonů.“

Poptávka po ultramobilních modelech přenosných počítačů byla i kvůli jejich vyšším cenám stále relativně nízká. Nové modely s nižší cenou přijdou na trh později v roce 2013 po uvedení nových procesorů Intel Haswell.

Ultramobilní zařízení s dotykovými displeji a systémem Windows 8 by mohly být pro výrobce cestou, jak se postavit multimediálním tabletům. Zatím se však tyto přístroje podílí na celkových prodejích počítačů pouze velmi malým procentem,“ doplnila Isabelle Durand. „Většina uživatelů není ochotná za tyto modely platit vysoké částky, které výrobci požadují.“

Stejně jako v jiných regionech si i v oblasti EMEA obhájilo prvenství HP, ve spotřebitelském i firemním segmentu však bylo pod silným tlakem ostatních výrobců. Druhou příčku si i přes poměrně výrazný pokles prodejů udržela společnost Acer.

Lenovo bylo jediným z pěti předních výrobců, který dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2013 v oblasti EMEA růstu prodejů. Za své výsledky společnost vděčí zejména agresivně nastavené cenové politice v profesionálním i spotřebitelském segmentu. Stejný tržní podíl jako v prvním čtvrtletí roku 2013 si udržela společnost Dell.