Analýzy

Gartner: IT je považováno za technické zázemí, nikoli za rovnocenného partnera

Studie společnosti Gartner ukázala, že zaměstnanci organizací v západní Evropě se na IT dívají jako na technické zázemí, a ne jako na digitálního poradce. Téměř tři čtvrtiny (74 %) zaměstnanců považuje samo sebe za digitálně znalé.

František Doupal
Zdroj: Gartner
  • 23. 11. 2015
  • 3 min
Gartner: IT je považováno za technické zázemí, nikoli za rovnocenného partnera

Zaměstnanci v západní Evropě se na IT oddělení obracejí, když mají technický problém, strategické rady a inspiraci ale hledají jinde. Informace vyplývá z průzkumu digitálního pracoviště (Digital Workplace Survey), který provedla společnost Gartner. Více než tři čtvrtiny (81 %) respondentů v západní Evropě prohlásilo, že se pravidelně obracejí na IT ohledně řešení technických problémů, ale jen 28 % by se jich na IT obrátilo ohledně doporučení „best practice“ v oblasti využívání technologií.

„Problémem pro IT oddělení je, že digitálně dovední zaměstnanci jej vnímají jen jako čistě technický zdroj,” řekla viceprezidentka společnosti Gartner Debra Loganová. „Aby získali vliv a uznání, musí si vedoucí IT naplno osvojit digitální byznys. Musí se stát experty v řadě způsobů, kterými může technologie pomoci při plnění cílů byznysu a využít tyto znalosti pro upevnění a povýšení své role uvnitř organizace.”

Digitálních dovedností je dostatek, ale nejsou využívány

Průzkumu ukázal, že 74 % respondentů v západní Evropě považuje sebe sama za odborníky (15 %), nebo znalé (59 %) v oblasti digitálních technologií na pracovišti. Podobné procento (73 %) vítá novou technologii na pracovišti a 75 % má pocit, že jim technologie pomáhá lépe zvládat práci.

Přestože je tento „hlad” po nových technologiích dobrou zprávou, řada zaměstnanců má pocit, že jejich dovednosti či schopnosti nejsou využívány naplno. Z těch, kteří sami sebe označují za znalé, má jen necelá třetina (31 %) dojem, že jejich dovednosti v oblasti digitálních technologií jsou z větší části využity. Plná polovina (50%) naopak tvrdí, že jejich schopnosti jsou využity částečně a pětina (20%) říká, že jejich dovednosti nejsou využity prakticky vůbec.

Nezanedbatelná menšina používá stínové IT

V závislosti na konkrétním úkolu – včetně spolupráce, analýzy dat nebo doručování služeb – používá 11 - 13 % respondentů pravidelně osobní technologie, aplikace nebo služby pro svou práci, přestože takový postup není jejich zaměstnavatelem schválen. Dalších 20 - 29 % používá své osobní technologie s požehnáním společnosti, v níž pracují.

„Vedle tradičních rizik spojených se stínovým IT přestavuje pro IT oddělení problém také to, že je degradováno do pozice, kdy má na byznys menší vliv,” řekla Loganová. Na otázku, jak v práci řeší technické problémy, 40% zaměstnanců odpovědělo, že se nejprve obrátí na IT. Nicméně stejně velká část (40%) nejprve hledá řešení na internetu (23 %), nebo se obrátí na zkušeného kolegu, který ale nepracuje v IT (17 %). Až ve třetím sledu se v případě technických problémů na IT obrátí 19 % zaměstnanců.

„IT oddělení by měla pracovat na tom, aby si udržela své technické dovednosti – zejména v oblastech, kde mohou odvádět dobrou práci,” řekla Loganová. „Nicméně rozvoj měkkých dovedností a budování bližšího vztahu s digitálně zdatnými zaměstnanci nebo odděleními jsou životně důležité, pokud si chce IT udržet své místo u stolu digitálního byznysu.”

Stolní PC žije dál

Když byli respondenti dotázáni, jakou jedinou obrazovku by si vybrali pro pracovní účely, 58 % volilo své stolní PC, 33 % notebooky, 5 % tablet a pouhá 4 % chytré telefony. „To je v ostrém kontrastu s tím, co preferují doma, kde získává notebook podporu 49 %, desktop 27 % a tablety a chytré telefony 11 a 12 %,” dodala Loganová a uzavřela: „Tak či onak, tvrzení o odchodu PC jsou předčasná.”