Analýzy

Canalys: V roce 2016 se prodá přes 2 miliony headsetů na virtuální realitu

Headsety na virtuální realitu (VR) nemají v prvním roce produkce silný začátek. Canalys předpovídá, že prodej v letošním roce překročí dva miliony kusů. Do roku 2020 by však měl vzrůst až na 20 milionů zařízení.

Jakub Špaček
Zdroj: Canalys
  • 22. 12. 2016
  • 2 min
Canalys: V roce 2016 se prodá přes 2 miliony headsetů na virtuální realitu

Lví podíl na prodeji měly základní VR headsety závislé na jiných zařízeních, zpravidla jde o stolní počítače. Prodej chytrých VR headsetů fungujících nezávisle přesáhnou 100 tisíc kusů. Tyto odhady počítají pouze s VR headsety s integrovanými displeji, takže neberou v úvahu jednoduché prohlížeče, jako jsou Gear VR od Samsungu nebo Daydream View od Googlu, které se také dodávají v milionech kusů.

Podle očekávání se společnost Sony stala leaderem trhu v oblasti VR se svým cenově dostupnějším PlayStation VR na platformě PlayStation 4. Canalys odhaduje, že prodej za necelé tři měsíce na trhu vystoupají až na 800 tisíc kusů. Prodej ovšem mohl být vyšší, kdyby nedošlo ke zdržení kvůli potížím s výrobou OLED displejů.

„I přesto jsou lidé, kteří věří, že Sony upřednostnilo reklamu standardního a Pro PlayStation 4s před reklamou VR. Nestojí za to investovat do hlavních marketingových kampaní, když jsou zásoby zboží vyprodané,“ uvedl analytik firmy Canalys Daniel Matte. „Sony by mělo silněji prosazovat VR, když se problémy se zásobami rozplývají, obzvláště když vycházejí herní tituly jako Farpoint nebo Golem.“

Zatímco Sony nijak významně během prázdninových výprodejů Black Friday i Cyber Monday PlayStation VR neprodávalo, výrazné slevy pomohly navýšit prodeje HTC Vive.

HTC prodá v letošním roce okolo půl milionu kusů, což Vive dostává na druhé místo. Mezitím se Oculus Rift od Facebooku dočkal vydání svých pohybových ovladačů Touch, což jej vystřelilo na třetí místo s necelými 400 tisíci zásilek.

„Přes 300 tisíc VR headsetů se letos dle odhadů prodá v Číně,“ řekl analytik firmy Canalys Jason Low. „HTC je ve vedení, ale místní výrobci jako Depoon, Idealens, 3Glasses a ANTVR nabízejí svá vlastní vylepšení a přizpůsobení pro obrovský čínský trh.“

Některé očekávané produkty od velkých výrobců přijdou na trh až v roce 2017 a nechávají značný prostor pro růst. „Trh s virtuální realitou teprve začal a Canalys věří, že bude trvat několik let, než se vyhoupne nahoru,“ uvedl Low. „Objevují se povzbuzující náznaky spokojenosti uživatelů, i když jde převážně o hráče. Na pokračování ve výzkumu a vývoji VR technologie i softwaru je ještě zapotřebí spousty miliard dolarů.“