Canalys: Tablety jsou katalyzátorem prodejů PC ve 4. čtvrtletí 2013
Celosvětový prodej počítačů vzrostl během čtvrtého čtvrtletí 2013 o 17,9 %. Prodeje tabletů se meziročně během tohoto čtvrtletí zvýšily o 65,2 % na 76,3 milionů kusů, a na celkových prodejích počítačů se tak podílely téměř z poloviny. Pokud tablety z těchto čísel vyloučíme, zjistíme, že trh s počítači meziročně klesl o 6,9 %.
I díky prodejům tabletů se v průzkumu společnosti Canalys stal největším prodejcem počítačů Apple, prodal celkem 30,9 milionu počítačů a patřil mu 19,5% tržní podíl (z toho celkem 26 milionů iPADů). Podíl společnosti Apple na prodejích tabletů se zvýšil z 27,3 % na 34,1 %. Ke zvýšení tržního podílu pomohlo nejen uvedení nových iPADů Air a Mini s Retina displejem, ale také zlevnění původního modelu Mini, který se tak stal dostupnější pro více zákazníků. Konkurenční tablety se systémem Android ale neustále zlevňují a tlak na tržní podíl Applu bude v letošním roce skutečně vysoký.
Na druhém místě se s 11,8% tržním podílem stala společnost Lenovo. Prodeje počítačů se společnosti podařilo meziročně zvýšit o 25,5 % díky prodejům mimo domovskou Čínu, kde se prodejům příliš nedařilo. Pokles v prodejích notebooků o 11,7 % v Číně byl „naštěstí“ pro Lenovo kompenzován prodeji v zahraničí, zejména v regionu EMEA (nárůst o 30,4 %) a latinské Americe. Lenovo velmi brzy u tabletů vsadilo na Android, zatímco Dell a HP čekali na Windows 8 a vsadili radši na velikost zisku než objem prodejů. Strategie, na kterou vsadilo Lenovo, se celosvětově vyplatila. Lenovo má navíc potenciál k dalšímu růstu v prodejích notebooků i tabletů. Celosvětově ve 4. čtvrtletí 2013 Lenovo prodalo třikrát více tabletů než HP a Dell dohromady.
Nárůst prodejů zaznamenal Samsung, který během 4. čtvrtletí prodal 18,2 milionů zařízení. Tablety se na tomto čísle podílely 79,7 % (a 14,5 miliony kusů). Na trhu s tablety tak Samsungu patří druhé místo a spolu s Applem stojí za více než polovinou světové produkce. Většina dodávek obou společností putuje na zavedené trhy – konkrétně dvě třetiny z nich do USA a EMEA.
Poptávka firem po počítačích se zvyšovala, protože podniky čelily nutnosti migrovat z Windows XP. Mnoho firem však dává stále přednost Windows 7 před novějšími Windows 8.0 a 8.1, což dává příležitost výrobcům se silnou provázaností do firem. Výrobci, kteří cílí zejména na běžné zákazníky a domácnosti, stále čeká nejistá budoucnost. Zájem o Windows 8 zůstává slabý a obnovovací cyklus počítačů nevykazuje známky zlepšení.