Canalys: Bezdrátové sítě posilují ve firemním prostředí
Hodnota firemních investic do bezdrátových sítí a souvisejícího hardwaru by se měla mezi lety 2013 a 2018 zvednout z 29,9 na 33,7 miliardy dolarů. V prvním čtvrtletí roku 2014 prodeji bezdrátového síťového hardwaru dominovalo Cisco, stále větší vliv však získávají specializované firmy jako Aruba, Ruckus či Ubiquiti.
„Investice do bezdrátových sítí jsou nadále ovlivňovány firmami, které na podporu mobilních zařízení upouštějí od výstavby pevných sítí a stále častěji investují právě do sítí bezdrátových,“ řekl Matthew Ball, analytik společnosti Canalys. Již od konce roku 2013 se rozšiřují sítě typu 802.11ac. I přes jejich zrychlující se rozšiřování s nimi však bylo kompatibilních pouze zhruba 10 % prodaných přístupových bodů.
Tzv. „bezřadičová“ řešení jsou rovněž významnou růstovou oblastí, zejména v případě středně velkých a SMB zákazníků nebo vysoce distribuovaných organizací. „Snižují náklady na vlastnictví v důsledku výhod centrální správy prostřednictvím virtualizovaného softwarového řadiče, jež umožní omezit potřebný hardware i výdaje na technickou podporu,“ uvedl analytik společnosti Canalys Phill Pexton.
V prvním čtvrtletí 2014 meziročně vzrostl prodej bezdrátových sítí o 11 % na 1,1 miliardy dolarů (v souladu se sezónním vývojem však oproti poslednímu čtvrtletí loňského roku klesl o 8,4 %). Více než polovinu (53 %) zařízení na trh dodalo Cisco. Stále významnější tržní podíl však získávají specializované společnosti Aruba Networks, Ruckus Wireless, Aerohive Networks a Ubiquiti Networks. Těží zejména z technologie 802.11ac, bezřadičových řešení a služeb a jejich společný tržní podíl v prvním čtvrtletí 2014 činil již téměř 30 %.
Největší růst ve sledovaném období byl zaznamenán v segmentu velmi malých (39 %) a malých (17 %) podniků. Zajímavý růst (12 %) vykázaly také středně velké firmy. Celkově se na prodejích velmi malé, malé a středně velkých firmy podílely 37 %. Meziroční nárůst zaznamenal i segment velkých firem (7 %), který i nadále zůstává největším odbytištěm s více než polovičním podílem. K poskytovatelům služeb (meziroční nárůst o 17 %) mířilo zbývajících deset procent prodaných bezdrátových síťových prvků.