Trh s elektrem v ČR a SR v 1. čtvrtletí 2011

25. 5. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: GfK)
Podle výzkumu GfK Temax se celková hodnota trhu s technickým spotřebním zbožím v České republice v prvním čtvrtletí roku 2011 zvýšila o víc než čtyři procenta oproti stejnému období předcházejícího roku. Na Slovensku pak rostl o více než 14 procent.

K nárůstu v ČR trhu došlo u většiny sektorů, nejvýrazněji u telekomunikační techniky a malých domácích spotřebičů. Pokles byl zaznamenán pouze u kancelářské techniky a u fota.

K nárastu trhu v SR došlo vo väčšine sektorov, najvýraznejšie u spotrebnej elektroniky a informačných technológiách. Pokles bol zaznamenaný iba v kancelárskej technike a v telekomunikáciách.

Malé domácí spotřebiče

Trh malých domácích spotřebičů v ČR zaznamenal ve srovnání s loňským rokem v prvním čtvrtletí nárůst o 8 %. V případě klíčových skupin tohoto segmentu byl zaznamenán největší nárůst za toto období v oblasti přípravy horkých nápjů. Nejsilnější skupinou zůstávají vysavače, které pokračují v růstu a to zejména díky robotickým vysavačům. Vysavače již sice nedosahují enormních čísel jako na konci loňského roku, nicméně v porovnání se stejným obdobím v loňském roce jsou čísla i tak stále vysoká. Pozitivní vývoj je patrný v kategorii příprava jídla, a to zejména díky zájmu o ruční mixéry. Dvouciferný nárůst byl dále zaznamenán u některých produktových skupin jako parní hrnce, fritézy, zastřihovače vlasů a toastery. I ostatní skupiny zaznamenaly nárůst – kromě pekáren a holicích strojků, které se ocitly v záporných číslech.

Trh malých domácich spotrebičov v SR zaznamenal v porovnaní s lanským rokom v prvom štvrťroku nárast o 11,1 %. V oblasti kľúčových skupín zostávajú najsilnejšou skupinou vysávače, a to hlavne vďaka robotickým vysávačom. Najsilnejší rast zaznamenali predaje v skupine príprava horkých nápojov. Naopak najväčší pokles bol zaznamenaný v kategóriách: pekárne, fritovacie hrnce a žehličky. Mierne negatívny vývoj mali tiež holiace strojčeky, sušiče vlasov a kulmy.  

Velké domácí spotřebiče

Sektor velkých domácích spotřebičů v ČR v prvním čtvrtletí rostl ve srovnání s loňským rokem o 1,4 %. Za tento vývoj vděčí hlavně promoční aktivitě začátkem prvního čtvrtletí 2011 po slabých prodejích v posledním čtvrtletí 2010. Většina volně stojících spotřebičů zaznamenala nárůst. Naproti tomu prodeje vestavných spotřebičů prudce klesaly. Hlavní produktové skupiny, mezi něž řadíme pračky, ledničky, myčky nádobí a sporáky meziročně rostly. Některé skupiny jako varné desky a odsavače par prodávané ve formě vestavby zaznamenaly pokles.

V medziročnom porovnaní zaznamenal trh veľkých domácich spotrebičov v SR v prvom štvrťroku 2011 silný rast až o 11,8 %. Tento trend pochádza najmä zo sektora vstavaných domácich spotrebičov, ale aj voľne stojace spotrebiče zaznamenali značný nárast. Rástli všetky hlavné kategórie produktov. Hlavný rast pochádzal od chladni-čiek a umývačiek riadu. Zároveň sa trh naďalej posúva smerom k energetic-kej triede A++.

Informační technologie

Ve srovnání s minulým rokem zaznamenaly prodeje v IT sektoru v ČR mírný růst. Tempo růstu v tomto období dosáhlo hodnoty 2,9 %. Tento pozitivní vývoj je možné připsat zejména pokračujícímu meziročnímu nárůstu prodejů přenosných počítačů. Naproti tomu prodeje monitorů bez TV tuneru a stolní počítače zaznamenaly v meziročním srovnání značný pokles. Všechny hlavní segmenty trhu kromě kategorie stolních počítačů zároveň zaznamenávají pokles průměrných cen.

V medziročnom porovnaní zaznamenal IT sektor v SR značný nárast. Aktuálne tento rast dosahuje 23, 2 %. Tradične si najlepšie vedie kategória mobilných a stolných počítačov. Kategória monitorov bez TV tunera opäť klesla a pri-niesla najslabší výsledok. Všetky hlavné segmenty trhu boli negatívne ovplyvnené poklesom priemerných cien.

Spotřební elektronika

V sektoru spotřební elektroniky došlo v prvním čtvrtletí roku 2011 k mírnému nárůstu obratu u klíčové kategorie plochých televizorů. Nárůst vygenerovala hlavně spotřebitelská poptávka po modelech s větším rozměrem obrazovky (40 palců a výše) používajících LED technologii a po plazmových televizorech s 50palcovou úhlopříčkou. V rámci takto velkých úhlopříček se již viditelněji prosazují i 3D modely. K oživení trhu dochází i u stolního audia. U zbylých kategorií jako jsou videokamery, DVD přehrávače/rekordéry, přenosné audio i elektronika do auta ovšem pokračuje pokles trhu z minulých let. 

Trh spotrebnej elektroniky na Slovensku zaznamenal v prvom štvrťroku roku 2011 nárast o takmer 25 %. Tento nárast generujú hlavne televízory s plochou obrazovkou, pričom pozitívny vývoj vykazujú takmer všetky veľkosti obrazoviek. Veľmi dynamicky sa zvyšuje podiel televízorov vybavených LED technológiou. Vďaka digitalizácii televízneho signálu rastie dopyt i po Set top boxoch. Predaje ďalších hlavných produktových kategórií ako sú audio systémy, DVD prehrávače/rekordéry a videokamery sa i naďalej držia v mínusových číslach. V rámci týchto kategórií sú však i rastúce segmenty ako napríklad Blu-ray prehrávače.

Trh s fotoaparáty

Trh digitálních fotoaparátů si v ČR v prvním čtvrtletí roku 2011 udržel pozitivní vývoj v kusech, v hodnotě se udržel přibližně na stejné úrovni jako před rokem. Zatím co kompaktní fotoaparáty jsou v hodnotě stále v negativních číslech, zrcadlovky v prvním čtvrtletí 2011 rostly. Meziročně však byl tento nárůst pouze jednociferný. Segment kompaktních přístrojů s výměnným objektivem se i nadále drží ve velmi pozitivních hodnotách, ale jeho váha na trhu je ale nízká.

I v prvom štvrťroku si digitálne fotoaparáty v SR udržali pozitívne hodnoty. Medziročný dvojciferný nárast zaznamenali zrkadlovky, kompakty s pevným objektívom rástli iba v kusoch, v hodnote zaznamenali slabý pokles. Segment kompaktných prístrojov s vymeniteľným objektívom sa i naďalej drží vo veľmi pozitívnych číslach, ale jeho váha na trhu je zatiaľ stále veľmi nízka.

Telekomunikace

Trh telekomunikací v ČR zaznamenal v prvním čtvrtletí letošního roku pozitivní vývoj a to jak v kusech, tak v hodnotě. Může za to především zvýšená poptávka po smartphonech, které tak meziročně výrazně zvýšily svůj tržní podíl na úkor mobilních telefonů. Nadále roste podíl zařízení s integrovaným dotykovým displejem. V hodnotě pak tyto zařízení tvoří už většinu trhu. Pozitivní trend pokračuje i u zařízení s otevřeným operačním systémem.

Trh telekomunikácií na Slovensku v prvom štvrťroku 2011 mierne klesal v hodnote, naopak v kusoch sa dostal do kladných čísel. Pokles v hodnote je spôsobený predovšetkým poklesom priemerných cien v porovnaní s rovnakým štvrťrokom minulého roku. Podiel smartphonov sa neustále zvyšuje na úkor mobilných telefónov a hlavne tak vďaka smartphonom trh v objemu rástol.

Kancelářská technika

Negativní vývoj meziročního tempa prodejů v ČR pokračoval i v prvním čtvrtletí letošního roku. Hodnota prodejů v rámci celého sektoru meziročně klesala již tempem 15,9 %. Výsledky sektoru přitom nejvíce ovlivňují prodeje multifunkčních zařízení, které se na celkových prodejích podílejí největší měrou. Pokles hodnoty prodejů souvisí také s dalším výrazným poklesem průměrných cen zboží. V meziročním srovnání pak nejrychlejším tempem klesaly zejména ceny laserových tiskových zařízení. 

Trh kancelárskej techniky v SR pokračoval v tomto prvom štvrťroku v negatívnom vývoji tržieb z predchádzajúcich období.  Dvojciferné tempo poklesu hodnoty predajov v medziročnom porovnaní naďalej rástlo a dosahovalo už 19%. Medziročný pokles predanej hodnoty zaznamenali ako multifunkčné zariadenia, tak i samostatné tlačiarne. Pokles hodnoty predajov bol ovplyvnený i pokračujúcim poklesom priemerných cien všetkých sledovaných produktových kategórií. Najrýchlejšie pritom klesali ceny v segmente laserových tlačiarenských zariadení.