Má mozek ještě šanci?

3. 6. 2019. (redaktor: Jakub Špaček, zdroj: DCD Publishing)
Umělá inteligence a zpracování dat spolu velmi úzce souvisejí, což si uvědomila i společnost TOVEK, která uspořádala konferenci Má mozek ještě šanci? s podtitulem Vše, co jste chtěli vědět o umělé inteligenci (a báli jste se zeptat). Konference se konala 14. května v prostorách hotelu Don Giovanni v Praze a téměř tři stovky účastníků se mohly od rána až do večera zaobírat nejrůznějšími otázkami souvisejícími s umělou inteligencí.

Program celého dne byl v podstatě nabitý důležitými informacemi, a to od začátku až do samotného konce. Jeho průběhem provázel v roli moderátora informační specialista a knihovník Richard Papík. Celodenní program zahájil prezident a zakladatel společnosti TOVEK Tomáš Vejlupek, který zde všechny přítomné přivítal a nastínil hlavní důvod, jak vůbec přišel na nápad uspořádání této konference. Zároveň také zmínil, jak důležitou roli v našich životech hrají informace. Zahájení konference se zúčastnil ještě Marek Havrda, strategy advisor ve firmě GoodAI. U řečnického pultu se pak během zahájení vystřídali ještě Zdeněk Zajíček, předseda ICT Unie, a Martin Kocanda, generální ředitel Národní knihovny.

První přednášky se chopil Lubomír Hanusek, manažer skupiny pro výzkum a vývoj v oblasti rizik ve společnosti Home Credit, který přítomným představil, jakým způsobem pomáhají technologie umělé inteligence v jeho firmě. Konkrétně při poskytování úvěrů. O rozdílech mezi strojovým učením a umělou inteligencí se rozhovořil Jan Romportl ze společnosti O2. Ten také nezapomněl nastínit i nejrůznější etická dilemata, k nimž může při vývoji AI dojít. Nezapomněl zmínit i dvě z výzev, jimž AI stále čelí, a to tzv. one shot learning, tedy naučení se na první pokus, a učení se bez učitele. První přednáškový blok uzavřel první ze dvou zahraničních přednášejících, a to konkrétně Jerald Kralik, hostující profesor na katedře bioinženýrství a mozkového inženýrství na jihokorejském Advanced Institute of Science and Technology. Ten se ve své prezentaci zabýval především metapoznáváním a sociálním poznáváním. Přítomným tak v podstatě okamžitě došlo, jak složité by bylo namodelovat neuronovou síť pro AI, která by fungovala jako lidský mozek.

Druhý blok přednášek zahájil druhý zahraniční host, Paul Bello, ředitel divize Interactive Systems v U. S. Naval Research Laboratory, který se ve své přednášce věnoval především etickým otázkám spojeným s vývojem umělé inteligence. Po něm následoval Dalibor Kačmář ze společnosti Microsoft, který se zaměřil spíše na reálné využití AI v praxi. Přítomným tak nejen představil, ale i názorně demonstroval, kterými AI technologiemi již Microsoft disponuje a jak mohou pomoci nejen v běžném životě, ale i při podnikání. Další prezentaci měl na starosti Pavel Kysilka, zakladatel společnosti 6D, který se rozhovořil o tom, kde se skrývá opravdové bohatství digitální revoluce. Druhý blok přednášek následně uzavřel Juraj Rosa, CEO společnosti GoodAI Applied, který se zaměřil na aplikace umělé inteligence v praxi.

Odpolední část programu se zabývala především vztahem mezi lidskou a umělou inteligencí, problematikou morálního rozhodování a právními aspekty umělé inteligence. O tyto problematiky se postupně postarali pánové Martin Kvapilík, ředitel kvality a IT ve společnosti Toshulin, František Koukolík, neuropatolog z Thomayerovy nemocnice v Praze, a Radim Polčák, vedoucí Ústavu práva a technologií z Masarykovy univerzity v Brně. Následovala prezentace Petra Očka, náměstka ministra průmyslu a obchodu. Ten přítomným přiblížil, jaké stanovisko k umělé inteligenci v nejbližší budoucnosti zaujme česká vláda. Poslední prezentace se chopil sám pořadatel Tomáš Vejlupek, jenž se věnoval znalostní bázi umělé inteligence v České republice. Oficiální program zakončila panelová diskuze, kde měli návštěvníci konference možnost s některými přednášejícími prodiskutovat problematiku AI. Debata se z velké části zabývala především morálními a etickými dilematy, ale na přetřes přišla také aktuální situace na českém trhu s umělou inteligencí. Podle odborníků, ke kterým se řadí pánové Očko, Vejlupek, Havrda a Špidla, bychom dokonce mohli světovou špičku v oboru umělé inteligence v blízké budoucnosti dohnat. Bude to však stát značné úsilí a finanční prostředky. Celá konference byla zakončena při číši dobrého vína, u níž mohli všichni přítomní pokračovat v započaté diskuzi.

Video : 
Obrazová galerie:

Podobné články

ČSÚ: Práce na dálku se i díky pandemii stává běžnou

13. 1. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSÚ)
V době pandemie onemocnění covid-19 v roce 2021 umožňovalo dle ČSÚ zaměstnancům částečně pracovat z domova 60 % podniků. Přes online platformy komunikovala polovina firem, dvě pětiny velkých podniků začaly aplikace pro online komunikaci využívat až v souvislosti se zhoršenou epidemickou situací. Čtěte více

Technologické trendy podle společnosti Cisco (nejen) na rok 2022

4. 1. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco)
Digitální transformaci a zavádění nových technologií charakterizuje minimálně v posledních dvou letech neustálé zrychlování při současných změnách ve způsobech výkonu práce i v životě. Společnost Cisco se však ve svém technologickém výhledu zaměřila i na trendy výrazně přesahující horizont roku 2022. Čtěte více
Adam Selipsky, CEO firmy AWS

Novinky z konference AWS re:Invent 2021

15. 12. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Amazon)
Konference AWS re:Invent, největší událost společnosti Amazon Web Services v tomto roce, přinesla řadu zajímavých novinek. Na následujících řádcích se můžete seznámit s těmi největšími z nich. Čtěte více
Abhinav Joshi, ředitel pro strategii a zavádění AI na trh ve společnosti Red Hat

Realita umělé inteligence

6. 12. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Red Hat)
Pandemie zrychlila digitální transformaci v různých oblastech podnikání o tři až čtyři roky, protože manažeři byli nuceni investovat a digitálně modernizovat. S tím, jak se manažeři snaží budovat své digitální platformy, se umělá inteligence jeví jako skvělý nástroj pro podniky, které chtějí zvýšit efektivitu, nabídnout něco více zákazníkům, zvýšit příjmy a snížit náklady. Čtěte více