Rozhovory

Zdeněk Lukavský: Budoucnost je bezdrátová

Bluetooth, poslech hudby a sjednocená komunikace. Co je ještě podle Zdeňka Lukavského z Jabry dalšími hlavními trendy v bezdrátové komunikaci a co vám při spolupráci může nabídnout?

František Doupal
Zdroj: DCD Publishing
  • 30. 4. 2014
  • 5 min
Zdeněk Lukavský: Budoucnost je bezdrátová

Můžete nám ve zkratce představit to, čím se zabývá Jabra?

Jabra je dánská firma se sídlem v Kodani, kde má i vývojová centra. Společnost se zaměřuje na telekomunikaci a hlasové hovory obecně a má dvě produktové divize – Business Solutions (zabývá se call centry a profesionálními náhlavními soupravami) a Consumer Solutions (zabývá se produkty, které jsou běžně dostupné a jsou spojeny hlavně s telefonováním nebo poslechem hudby).

Mohl byste přiblížit portfolio divize Consumer Solution, kterou v ČR zastupujete?

Produkty divize Consumer Solutions lze rozdělit do čtyř hlavních kategorií – handsfree sluchátek pro telefonování, sluchátek pro poslech hudby a sport, bezdrátových reproduktorů a zařízení pro telefonování v automobilu.

Čím motivujete prodejce ke spolupráci s vámi?

V dnešní době se všichni rádi nechají motivovat penězi, tento aspekt rozhodně nelze opomíjet. Zejména se však snažíme, aby motivací byly samotné naše produkty – ať již jde o kvalitu, design, testování, spolehlivost nebo vyřizování případných reklamací. Nasloucháme také potřebám zákazníků a hledáme jejich řešení.

Kdo je typickým zákazníkem Jabry?

Díky širokému produktovému portfoliu může být dnes naším zákazníkem téměř každý. Každý z našich produktů má totiž svého zákazníka. Společnou charakteristikou našich zákazníků by však snad mohl být věk mezi 25 a 35 lety, čímž však rozhodně nechci říci, že nemáme zákazníky, mimo tuto věkovou kategorii.

Kolik máte v ČR partnerů? Hledáte další?

V ČR dnes máme jednoho distributora, kterým je CPA, a několik subdistributorů (100Mega Distribution, Agora, Setos). Dále jsou naše produkty dostupné také u mobilních operátorů a e-tailových (např. Alza.cz nebo Mall.cz) i retailových prodejců (Electro World, Datart nebo Okay Elektro). Samozřejmě prodáváme také prostřednictvím menších prodejců, jejichž přínos nelze opomíjet. V ČR je dnes řádově 500 až 600 míst, kde je možné produkty Jabra zakoupit.

Spolupráci s dalšími partnery, která bude prospěšná oběma stranám, se určitě nebráníme.

Jak byste osobně popsal vývoj na trhu s bezdrátovými sluchátky – jde spíše o konstantní vývoj, nebo i zde můžeme sledovat podobně rychlý pokrok plný revolučních změn, jako v některých jiných segmentech?

Segment bezdrátových sluchátek bych rozdělil na dva „světy“. Prvním z nich jsou klasická sluchátka pro hlasovou komunikaci, kde je vývoj spíše konstantní a trh již víceméně nezaznamenává nárůst. Zde je hlavně potřeba si udržet zákazníky. Například v automobilizmu stále více sílí snaha dostat veškerou elektroniku do jednoho centrálního zařízení. Zde se tedy bude náš prostor postupně zmenšovat a situaci nejsme schopni výrazněji ovlivnit. Příležitost v oblasti mobilních telefonů a tabletů se naopak zvětšuje – těchto přístrojů se dnes prodává velké množství. Rychle se také rozvíjí zejména segment bezdrátových stereosluchátek pro poslech hudby.

Mohl byste vyzdvihnout aktuální trendy, které budou podle vás v nejbližší budoucnosti ovlivňovat trh s bezdrátovým audiopříslušenstvím?

Vývoj v blízké budoucnosti bych charakterizoval třemi slovy - Bluetooth, stereo a muzika. Neměl bych zapomínat také na tzv. sjednocenou komunikaci, která je nedílnou součástí dnešního světa, protože dnes již nepracujeme jen v kancelářích, ale např. i na schůzkách, na přednáškách nebo na cestách a velmi často používáme i rozličné komunikační nástroje. Zde je Jabra určitě tím správným partnerem.

Jaký produkt z aktuální nabídky byste vyzdvihl a proč?

Do prodeje se postupně dostává několik zajímavých novinek. Jednou z nich je reproduktor Jabra Solemate Max, který je vyroben tak, aby jej bylo možné vzít téměř kamkoli s sebou – je odolný proti vodě, umí dobíjet mobilní telefon a má i řadu dalších předností. Nadšený jsem také z bezdrátových hi-fi sluchátek Jabra Rox, která lze nosit na krku a pro rychlé zapnutí a vypnutí využívají speciální magnety. V obou případech jde o elektroniku, která podporuje nejnovější technologie včetně Bluetooth 4.0.

V nejbližší době by měla být představena sportovní sluchátka Jabra s funkcí sledování srdečního tepu. Můžete nám o nich už nyní něco více prozradit?

Na sportovních sluchátkách s touto funkcí pracujeme. Zatím však mohu říci jen to, že půjde o sluchátka do uší (tzv. pecky). Dnes musejí lidé, kteří chtějí monitorovat svůj srdeční tep (např. při běhání nebo jízdě na bruslích), používat nejrůznějších příslušenství, čehož je naše sluchátka zbaví. Údaje získané ze sluchátek bude možné sledovat prostřednictvím podporovaných aplikací v mobilních telefonech (včetně jedné vlastní, kterou pro sluchátka připravujeme) a dále je zpracovávat a vyhodnocovat.

Box o osobě
Firma:GN Netcom A/S Jabra 
Aktuální pozice:sales manager pro Českou a Slovenskou republiku
Předchozí zaměstnání:LG Electronics CZ/SK, key account manager mobile phones
Kontakt:zlukavsky@jabra.com