Windows 8.1: Dobrá příležitost, jak oslovit zákazníky a přimět je k investici
Další generace operačního systému od Microsoftu se začne prodávat 18. října. Co mohou Windows 8.1 nabídnout a jak byste měli argumentovat při jejich nabízení zákazníkovi, jsme se zeptali Lukáše Křováka, manažera divize Windows v Microsoftu.
Proč by měli prodejci Windows 8.1 nabízet zákazníkům?
Pro uživatele starších verzí Windows, ale i začínající uživatele nabízí mnoho bezpečnostních funkcí, možnost sdílení jednoho zařízení mezi více uživateli, libovolné jazykové rozhraní, provázanost na účet Microsoft a tisíce aplikací ve Windows Store. Další oblastí jsou nová zařízení s Windows 8.1, která jsou výkonnější, lehčí a vydrží déle na baterie. V mnoha případech jsou tato zařízení dotyková a obecně příjemnější na každodenní používání.
V jakých formách bude Windows 8.1 dostupný?
Bude to hned v několika formách. Tak především předinstalovaný na nových počítačích ve formě OEM licence. Díky tomu lze nabídnout širokou škálu počítačů - od tabletů přes notebooky, kombinované zařízení dva v jednom (tablet a notebook), all-in-one počítače až po klasické desktopy. Vedle toho lze k novým počítačům prodat dodatečné příslušenství, zejména pak u mobilních počítačů a tabletů. Druhá forma je OEM licence určená pro stavěné počítače na míru zákazníkovi. Opět lze prodat mnoho dodatečných komponent, například dotykové monitory. Třetí formou prodeje je krabicová plná licence, kde jde o běžný prodej maloobchodního softwaru. Tuto licenci lze nabídnout zákazníkům, kteří si staví sami počítač nebo zákazníkům, kteří chtějí upgradovat ze starší verze Windows a mají dostatečně výkonný počítač. Poslední forma je Upgrade licence v rámci multilicenčních smluv nebo Windows Intune. Zde se nabízí velký potenciál zejména v souvislosti s ukončením podpory Windows XP v dubnu 2014. Prodejci mohou kromě licencí prodat také navazující služby v souvislosti s přechodem z Windows XP a v některých případech taky prodat nové počítače. S prodejem Windows 8.1 lze tedy nabídnout mnoho dalších věcí, ať už je to hardware, software nebo navazující služby. Je to dobrá příležitost jak oslovit zákazníky a přimět je k další investici.
Jak přimět zákazníka k nákupu?
Prodejci by se měli zaměřit na několik oblastí. První oblastí je bezpečnost. Windows 8.1 bude z pohledu bezpečnosti nejlepším systémem Windows na trhu. Vychází ze systému Windows 8, který představil několik bezpečnostních novinek nebo je nabídnul už v základní verzi pro firmy a organizace (BitLocker, BitLocker To Go, Secure Boot, bezpečnost v Internet Exploreru 11, Windows Defender). Nově pak je přidán monitoring síťového chování, který upozorní uživatele na podezřelé chování síťové komunikace. Druhou oblastí je jednoduchost systému pro začínající uživatele a dostupnost nových moderních aplikací prostřednictvím jediného místa Windows Store. Uživatelé tak mají možnost doinstalovat si mnoho aplikací, ať již placených, tak aplikací zdarma na pár kliknutí ve Windows Store. Výhodou těchto moderních aplikací je, že nezanechávají nepořádek v systému a lze je tedy libovolně instalovat a odinstalovat, aniž by došlo ke zpomalení systému po nějaké době. Třetí oblastí je produktivita práce. Počítače s Windows 8.1 mají rychlejší odezvu, vylepšení v Průzkumníku souborů a Internet Exploreru urychlují běžné neproduktivní činnosti, díky kterým dochází k úsporám času. Lze také zmínit další výhody, například více uživatelských účtů s libovolným jazykem pro každého uživatele, integrace on-line úložiště SkyDrive do systému, účet Microsoft s možností synchronizace nastavení na více zařízeních, propojení se službou Skype. U firemních zákazníků se lze zaměřit i na pokročilé funkce související s edicí Enterprise, jako Windows To Go, DirectAccess nebo WorkPlace Join a Work Folders.
Podporujete nějakým způsobem uvedení Windows 8.1 na český trh?
V tuto chvíli nechystáme žádné speciální promoakce pro Windows 8.1. Je k dispozici až 20% sleva pro zákazníky, kteří zakoupí upgrade licenci nebo Software Assurance na Windows, společně s Office 365 Midsize Business. Dále pak je k dispozici až 20% sleva na Office 365 Midsize Business při společném zakoupení s legalizačním řešením Get Genuine Windows Agreement. Pro krabicové licence nechystáme žádnou razantní slevu, tak jak tomu bylo při uvedení Windows 8.
Bude možný downgrade z Windows 8.1 na Windows 7?
Ano, bude možný downgrade z OEM licence Windows 8.1 Pro na Windows 7 Professional. V multilicenčních programech lze samozřejmě downgradovat také na libovolnou předchozí verzi.
Jaké budou české ceny?
Ceny odpovídají cenám Windows 8, s jednou změnou. U krabicové licence nově jde o plnou licenci, zatímco u Windows 8 jsme prodávali pouze upgrade licence a bylo zapotřebí mít na počítači podkladovou licenci Windows XP, Vista nebo 7. To nyní odpadá.
Různé verze Windows 8.1 zůstanou stejné?
Ano, edice Windows 8.1 kopírují edice Windows 8, bude tedy dostupný systém Windows 8.1, Windows 8.1 Pro, Windows 8.1 Enterprise a Windows RT 8.1.
Box o osobě | |
| Firma: | Microsoft ČR |
| Aktuální pozice ve firmě: | Manažer divize Windows, od července 2010 |
| Předchozí zaměstnání: | Adart Computers, výkonný ředitel |
| Kontakt: | lukas.krovak@microsoft.com |