Veronika Brázdilová: Chceme být zejména partnerem, nikoliv jen dodavatelem
V červenci byla jmenována generální ředitelkou. Je zodpovědná za veškeré operace týkající se technologických produktů Xerox Česká a Slovenská republika. Co nám Veronika Brázdilová prozradila o směřování aktivit společnosti na tuzemském trhu?
Kde jste před Xeroxem působila?
V roce 1999 jsem začala pracovat pro společnost Eurotel jako obchodní zástupce pro významné zákazníky. V kontaktu jsem byla s největšími firmami z České republiky a nabízela jim služby. Postupem let jsem se vypracovala na pozici obchodní ředitelky pro segment malých a středních firem a byla jsem i v transformačním týmu, který měl za úkol spojit Eurotel a Český Telecom v jednu společnost.
Co jste se v této firmě naučila?
Nehodnotit na první dojem. Právě pří slučování Eurotelu a Telecomu jsem totiž předjímala. Domnívala jsem se, že spojit dvě naprosto odlišné společnosti, tedy Telecom bývalý statní podnik s obrovským aparátem a Eurotel, mladou progresivní společnost, je nemožné. Nakonec jsem pochopila, že je to vše o lidech, o jejich motivaci a nadšení pro změnu. Tedy, že když se chce, tak všechno jde.
Kam šly vaše kroky poté?
Dostala jsem nabídku stát v čele společnosti SGS. Šlo o středně velkou IT společnost zabývající se výrobu a vývojem telemetrických a telematických systémů. Vedla jsem tým 80 lidí, jehož převážnou většinu tvořili muži. Vedla jsem tým vývojářů, ajťáků a konstruktérů, tedy odborníků na telemetrii, kterou jsem znala spíše z uživatelského hlediska. Moji startegii jsem tedy postavila na svých silných stránkách, tedy obchodním duchu, zákaznické orientaci a znalosti marketingu. Osobně na tuto dobu vzpomínám velmi ráda, opět se mi podařilo spojit dva zdánlivě nesourodé světy a vytvořit jeden fungující tým. Během tří let se nám podařilo ztrojnásobit hodnotu firmy. Toho si všimla společnost CCS, která následně SGS koupila.
Poté jste se vrátila do Telefonicy, proč?
Říká se, že dvakrát nevstoupíš do téže řeky, já to udělala, ovšem jen zdánlivě. Vrátila jsem se do zcela jiné společnosti. Trh byl už úplně někde jinde, než když jsem ji opouštěla a vše se neuvěřitelně zrychlilo. Šlo o novou výzvu, protože jsem musela řešit situace, které jsem z minulosti neznala a to bylo něco pro mne. Nově jsem byla zodpovědná za nepřímé prodejní kanály a právě z této zkušenosti těžím dodnes.
Co konkrétně tedy ze své praxe můžete Xeroxu nabídnout?
Právě zmiňované zkušenosti na poli obchodu, detailní znalost nepřímého prodejního kanálu, silnou orientaci na zákazníka, zkušenosti z řízení společnosti a v neposlední řadě dlouholeté zkušenosti z IT a telco oblasti. Zároveň musím říci, že nejsem člověkem, který by nastoupil do čela společnosti jen, aby ji udržoval v chodu. Potřebuji ji posouvat stále kupředu, vylepšovat. Díky tomu, že Xerox přichází se stále novými produkty, které předvídají požadavky zákazníků, mohu právě zde hledat na trhu nové příležitosti a firmu rozvíjet. A to mě baví.
Jaká je vaše vize?
Měla jsem tři měsíce na to se zorientovat a definovat novou vizi společnosti. Můj cíl je jasný, chci spolu se svými kolegy vybudovat respektovanou a inspirativní společnost. Chci, abychom byli úspěšnou společností, která v ostatních budí zájem o to, jak se nám to povedlo. Chci, abychom u zákazníků a partnerů vzbuzovali pozitivní emoce a také aby nás přirozeně následovali. Ráda bych svým přístupem chtěla inspirovat ostatní. V současné době jsme společnost se solidním základem a dobrými produkty. Před námi je ještě dlouhá cesta a my jsme na jejím začátku. Nicméně již teď víme, jak chceme dojít k cíli.
Máte tedy k vizi i strategii?
Samozřejmě, jedině tak se nám podaří naplnit vizi. Naše strategie stojí na čtyřech pilířích a konkrétních aktivitách. Inovativní přístup je prvním z nich. Hledat stále nové cesty, být o krok napřed. Základem úspěchu jsou spokojení zákazníci, bez nich bychom tu vůbec nebyli, jsou pro nás alfou a omegou. Nicméně klíčovým faktorem je ziskovost. Musíme umět vybalancovat investice do správného produktového mixu a komunikace tak, aby byla zajištěna očekávaná návratnost, musíme velmi zodpovědně řídit naši marži a provozní náklady. A v neposlední řadě musíme vzájemně spolupracovat a právě kooperace je čtvrtým pilířem naší vize. Spolupracovat musíme nejen interně, ale také s našimi partnery a rovněž směrem k široké veřejnosti. Jen tak se dostaneme do povědomí, budeme znát potřeby svých zákazníků i společnosti.
Jaké změny chystáte směrem k partnerům?
Zhruba 90 % obchodu, které děláme, děláme prostřednictvím našich partnerů. Jsou pro nás extrémně důležití a my jim musíme dát důvod s námi chtít spolupracovat. Právě proto je spolupráce s partnery jednou z klíčových priorit v příštím roce. Již teď hledáme nové způsoby spolupráce, nové strategie a propojení, abychom společně došli, co nejdále a spolupráci rozvinuli k oboustranné spokojenosti na maximum. Partnerům chceme pomoci definovat jejich obchodní a marketingové strategie, pomoci rozvíjet jejich vlastní obchodní aktivity a díky tomu využít plně potenciál, který má Xerox nejen na poli tiskových zařízení, ale také softwarového řešení. A to tak, aby zákazník dostal komplexní řešení, které mu ušetří náklady, zoptimalizuje tiskové prostředí a zároveň zautomatizuje procesy a jeho data budou dostatečně zabezpečena. Obchodní strategie naše i našich partnerů musí být dostatečně silná a zároveň flexibilní, abychom mohli pružně reagovat na změny trhu. A doručili tak nejen náš cíl pro příští rok, kterým je nárůst v příjmech o 9 %, ale také rozšířili zákaznickou bázi.
Zmínila jste změny trhu, jak se tedy podle vás vyvíjí trh?
Začnu Maslowovou pyramidou potřeb. Podle ní má člověk pět základních potřeb, a aby mohl uspokojit ty na vyšším stupni, musí mít napřed uspokojeny ty na stupních pod nimi. S trochou nadsázky se dá říci, že se pyramida rozšiřuje ještě o jednu potřebu, kterou vnímáme čím dál tím více a tou je konektivita. V dnešní době si totiž bez připojení s nikým nenapíšete, nezavoláte si, nepřečtete informace či nepodíváte na TV. Konektivita je tedy na trhu momentálně klíčovou komoditou. A s tím musíme pracovat. Firmy hledají nové platformy, které sjednocují systémy, zjednodušují procesy a zlepšují řízení vztahů se zákazníky. Lidé začínají vytvářet komunity, kde sdílejí své zkušenosti. Díky tomuto fenoménu se zákaznické komunity stanou zásadním pilířem při budování strategie založené na zákaznických zkušenostech. Tento nový přístup k zákazníkům zcela mění způsob komunikace. Nesmíme také zapomínat na média/zařízení, které tyto skupiny používají. Studie odhadují, že 60 % z největších globálních firem budou využívat pouze mobilní zařízení. A tomuto trendu musíme přizpůsobit nejen produkty, ale také strategii. Neméně důležitým faktem je výměna generací. Za chvíli do firem nastoupí generace, která od malička vyrůstala s moderními technologiemi, budou mít tedy zcela jiné nároky na IT infrastruktury a nástroje, které budou používat. Je to generace, která aktivně využívá virtuální prostředí pro ukládání dat, tedy cloud. A lze tedy očekávat, že tyto jejich zkušenosti ovlivní směřování společností, které budou řídit. I tomuto trendu musíme přizpůsobit naši strategii. Proto již nyní klademe velký důraz na transformaci v oblasti dokumentů a aktivně se zabýváme digitalizací dokumentů.
A jak jsou na tom s digitalizací české firmy nyní?
České firmy kladou při řešení problémů tiskového prostředí, potažmo digitalizace dokumentů, stále důraz zejména na hardware a jednotkovou cenu. Často se tak potýkají se složitou nepropojenou infrastrukturou mnoha systémů, jež jsou vzájemně nekompatibilní. Stroje mívají často špatně rozmístěny a také mají nízké zabezpečení. Stále existuje nekoordinované objednávání spotřebního materiálu a nastávají prodlevy při nutnosti servisovat zařízení různých značek různými dodavateli. A tady je obrovský potenciál právě ve službách, které pomohou s efektivitou a optimalizací a náklady šetří dlouhodobě a v několika vrstvách. Podle našich odhadů bude v roce 2015 celosvětově 1,3 miliardy pracovníků mobilních a 57 % firem bude nabízet práci z domova. Tito zaměstnanci budou potřebovat nepřetržitý přístup k firemní síti a firemním dokumentům nezávisle na místě, kde se nacházejí.
A v tom může pomoci řešení Xerox Managed Print Services, které toto vše umí?
Přesně tak. Naše nová generace služeb správy tisku se sestává ze tří hlavních fází. Jsou jimi posouzení a optimalizace tiskového řešení, zabezpečení, integrace, automatizace a zjednodušení. Cílem je propojit papírový a digitální svět tak, aby firmy tiskly ekonomicky, pohodlně, bezpečně a jejich zaměstnanci pracovali efektivně.