Tesla: Chytrá domácnost s českými kořeny
Chytrou domácnost nemusí být vždy nutné budovat pouze na řešeních zahraničních gigantů. Na následujících řádcích se můžete díky rozhovoru s Františkem Hálou, generálním ředitelem společnosti Tesla, a Viktorem Hajíčkem, zakladatelem a CEO firmy Witty Trade, která je distributorem chytrých produktů Tesla, blíže seznámit i s produkty, které mají k naší domovině výrazně blíže, a proto mohou nabídnout českým a slovenským zákazníkům řadu zajímavých benefitů.
Můžete nám v úvodu nejprve říci něco o pozadí značky Tesla?
František Hála: Hned na začátku je třeba připomenout, že tradiční česká značka Tesla je opravdu stále v „českých rukách“. Ano, výroba některých produktů probíhá v Číně, ale výrobky stále děláme i u nás, záleží na jejich typu. Vývoj je také v České republice. Servis je pak vždy v kompetencích těch, kdo výrobky uvádí na trh a má, řekl bych, standardní nebo nadstandardní parametry – opět záleží na konkrétním produktu.
Co všechno lze v tuto chvíli kromě řešení chytré domácnosti pod značkou Tesla zakoupit?
František Hála: Kromě výrobků chytré domácnosti Tesla máme v tuto chvíli v portfoliu celou řadu dalších produktů. Zmínit mohu např. zařízení a pomůcky pro výchovu a výuku, spotřební elektroniku do domácnosti nebo třeba různé typy žárovek. Pak jsou tu i speciálnější záležitosti, jako jsou součástky pro automobilový průmysl, různé typy senzorů (včetně IoT), průmyslové komponenty, spojovací technika pro armádu, telekomunikační ústředny, speciální telefony, elektroinstalační materiál nebo třeba tonery do tiskáren. Nakonec nabízíme i služby včetně osazování desek plošných spojů, strojírenské zakázkové výroby nebo servis a vývoje radiotelekomunikačních zařízení.
Které produkty aktuálně zahrnuje portfolio chytré domácnosti Tesla?
Viktor Hajíček: Jako distributor značky jsme se při vstupu značky na trh a zároveň při spuštění prodejů soustředili hlavně na kategorie, které jsou aktuální a zároveň jsou využitelné téměř v každé domácnosti. Mezi ty patří např. kategorie péče o vzduch (air care). V tuhle chvíli jsou na trhu čističky vzduchu ve čtyřech velikostech, v květnu a červnu odstartuje prodej zvlhčovačů a odvlhčovačů vzduchu nebo aromadifuzérů.
Majitele domácích mazlíčků potěší chytrý dávkovač krmení s kamerou pro menší plemena psů nebo pro kočky a chytrá vodní fontánka, která těmto nedílným členům rodiny zajistí přísun čerstvé vody. S tímto sortimentem slavíme úspěch.
Nad bytem, domem nebo zahradou našich zákazníků budou zase hlídkovat bezpečnostní kamery, které nabízíme hned v několika variantách (venkovní, domácí 360°, domácí MINI, nebo dokonce ve variantě dětské chůvičky).

Rád bych také zmínil chytré vypínače, které plánujeme uvést na trh v květnu. Díky nim bude možné s naší aplikací ovládat i takové žárovky, které nepatří do sortimentu chytré domácnosti. Ty mohou být levným, ale přesto užitečným vstupním produktem do světa smart home. Ve stejné době budeme také pouštět prodej bezpečnostních senzorů, které doplní jak bezpečnostní portfolio, tak nabídku produktů, které lze skvěle využít v automatizaci procesů v domácnosti.
Jak se chystáte značku rozvíjet do budoucna?
Viktor Hajíček: Jak lze možná odvodit z mé předešlé odpovědi, tomuto roku budou vévodit produkty úpravy vzduchu, zabezpečení majetku a produkty vhodné k obsluze a automatizaci procesů v domácnosti. Všechny tyto kategorie se budou v průběhu roku oproti stávajícímu stavu výrazně rozšiřovat. Zákazníci se můžou těšit také na oživení tradičních produktů Tesla, jako jsou například televize.
Proč dát produktům Tesla přednost před známějšími řešeními?
Viktor Hajíček: Jednou z devíz nového portfolia značky Tesla je určitě aplikace v českém jazyce, která je uživatelský přívětivá, obsahuje řadu tutoriálů a je snadno pochopitelná i pro začátečníky. Výhodou je samotný fakt, že v jedné aplikaci lze propojit a ovládat všechny naše produkty.
Nechceme také pouze prodávat jednotlivé produkty. Cílem naší spolupráce s Teslou je dodávat komplexní systémy chytré domácnosti. To znamená, že přemýšlíme dopředu a počítáme s tím, že bude zákazník svou rodinu chytrých produktů Tesla rozšiřovat. I proto chceme do budoucna rozšiřovat portfolio a postupně se zaměřovat na další a další oblasti každodenního života.
Na konec chci určitě zmínit zákaznicky atraktivní poměr ceny a výkonu. Za přiměřené ceny zákazník dostane kvalitní zboží, na které je spolehnutí.
Je systém smart produktů Tesla uzavřenou platformou, nebo je kompatibilní i s dalšími dnes rozšířenými smart home systémy, jako jsou např. ty od Googlu nebo Applu?
Viktor Hajíček: Je potřeba říct, že se orientujeme na zákazníky, kteří jsou v oblasti chytré domácnosti začátečníky. Třeba i na ty, kteří o smart home zatím neslyšeli nebo mají vůči ní předsudky. A tito zákazníci ze své pozice zmíněné platformy neznají a nevyužívají. Nicméně i tak na to propojení myslíme, záleží to však na konkrétním produktu. V zásadě lze říct, že vybrané produkty Tesla jsou kompatibilní se systémy Google Home a Amazon Alexa. Na kompatibilitě s platformou Apple HomeKit se pracuje, momentálně produkty kompatibilní nejsou. Nicméně produkty dalších značek, které s HomeKitem kompatibilní jsou, půjdou spárovat s aplikací Tesla Smart.
Proč právě chytrá domácnost od Tesly? Proč by s vámi měli reselleři spolupracovat?
Viktor Hajíček: Jednou z výhod je určitě kompletní české zastoupení značky, český marketing i obchod. Vše tedy od začátku plánujeme s ohledem na specifika českého trhu. Zároveň máme vlastní marketingovou podporu značky, kdy propagaci aktivně řešíme. Spolupracujeme s PR agenturou, ale zaměřujeme se také na sociální sítě nebo sílu influencerů.
Co se týče portfolia, jak už jsem zmínil, řada produktů chytré domácnosti Tesla přinese na trh celý a plnohodnotný ekosystém. A s touto vidinou je vždy lepší vše nakupovat od jednoho distributora než, produkty shánět jednotlivě na různých místech.
Přidanou hodnotou je také fakt, že ne vždy má společnost možnost stát u zrodu nového brandu, podílet se na jeho rozvoji a na tom, jak se značce na trhu daří. Když však reselleři nové produkty chytré domácnosti Tesla zalistují do svého portfolia právě teď, budou v tom s námi od samého počátku.