Rozhovory

Roman Vejražka: Požadavky zákazníků jsou na prvním místě

Jaký byl rok 2016 pro projektory Epson? Kde je o projektory největší zájem, jaké jsou příležitosti na trhu a na jaké novinky se můžeme v dohledné době těšit, to nám prozradil Roman Vejražka, business account manager zodpovědný za projektory ve společnosti Epson.

Michala Benešovská
Zdroj: DCD Publishing
Roman Vejražka: Požadavky zákazníků jsou na prvním místě

Jak si stojí trh s projektory v České republice?

Situace na trhu s projektory je pro Epson dobrá – meziročně jsme rostli o 25 %. Je velmi pravděpodobné, že i v roce 2016 potvrdíme vedoucí pozici na trhu s projektory, co se týká počtu prodaných kusů i jejich hodnoty. Celkový trh projektorů hodnotíme podle analytických společností, jako je Future Source, kteří předpovídají souhrn trhu jako stabilní, případně klesající o jednotky procent. Přikládáme to především tomu, že v České republice podobně jako jinde ve světě neobstáli některé společnosti na trhu a ve vysoce konkurenčním prostředí projektory nenabízejí. Trh také ovlivnil zmatek s financováním z EU fondů pro školství. Školy dnes často čekají, jak dopadnou fondy, a investice do techniky odsouvají. Na Slovensku jsou dále. Tam fondy využívají na centrální nákupy a probíhá plynulé vybavování škol. Jsme rádi, že jsme i na Slovensku volbou číslo jedna pro školství.

Jak se dařilo Epsonu, respektive projektorům Epson, v roce 2016?

Chtěl bych na tomto místě poděkovat především našim obchodním partnerům, kteří nám opět pomohli prodat více projektorů než loni, a to o více než pětinu. Prodej rostl také přes e-tail, který se hlavně soustředí na prodej domácímu spotřebiteli. Jsou to projektory série EH – Epson Home, které se prodávají z velké míry přes internet. Jistě tomu pomáhá i podpora z naší strany formou projekčního plátna v ceně projektoru. Velcí hráči na trhu e-tailu rostli ještě výrazněji a prodali  projektorů Epson o 30–80 % více.

Je stále největší poptávka z oblasti školství? Jak jsou na tom domácnosti a firmy?

Vzdělávání a školství je stále naším největším zákazníkem. Velký zobrazovač do třídy je dnes naprostou nutností. Díky naší technologii jsme schopni bez dalších nákladů připojit až 50 uživatelů iOS, Android nebo Windows PC k projektoru bezdrátově. Firemní segment se otevírá možnosti interaktivity a Epson na to reaguje příchodem nové série projektorů EB-14xx s vysokým rozlišením. Dotyková plocha velikosti 100" (254 cm) bude od ledna dostupná i v rozlišení WUXGA 1 920 × 1 200 bodů za nejvýhodnější cenu na trhu. V domácnostech se prosazuje rozlišení 4K. To nabízí naše nová domácí prémiová série EH-TW7300/9300/9300W. Zájem o tuto sérii způsobil, že máme pořadníky na projektory. To se nám už dlouho nestalo. Samozřejmě děláme vše pro to, abychom zákazníky nenechali dlouho čekat.

Vznikají někde nové příležitosti, které by si prodejci rozhodně neměli nechat ujít?

Právě zmíněná interaktivita do firem skýtá nové příležitosti. Ve firmách mají telefony, tablety, ale porady stále probíhají v tradičním duu – projekce a flipchart. Po poradě nastupuje focení flipchartu, přepisování do Wordu a rozesílání zápisu. Naši partneři aktivně nabízejí interaktivní projektory série business EB-1430Wi, nově EB-1450Ui a EB-1460Ui. Zákazník může používat gesta pro posouvání prezentace, gesta pro zvětšování webových stránek, psaní perem a mazání rukou. Vše, co by instinktivně dělal, kdyby to technika umožňovala. Výsledkem je prezentace s rukopisnými poznámkami, kde klikne na „uložit“, a je to. O úspoře času a peněz mluvíme až na druhém místě. Na tom prvním je kratší mítink s lepším výsledkem.

Další oblastí jsou projektory pro reklamu a celodenní zobrazování. To je oblast pro laserové projektory, například naší série Epson EB-L1000.

V čem je nabídka Epsonu odlišná od konkurence? Proč by si měli zákazníci volit právě Epson?

Naše projektory jsou oceňované především díky projekční technologii Epson 3LCD. Nabízíme naši tříčipovou technologii ve všech projektorech od 7 000 korun až do dvou milionů korun. Na rozdíl od konkurence nabízíme pokročilý software umožňující dálkovou správu, síťovou interaktivitu pro spolupráci mezi pobočkami zákazníka – práce na jedné ploše. V neposlední řadě nabízíme delší záruky například pro školní interaktivní projektory nebo laserové projektory – je to pět let jako standard.

A něco pro resellery – proč prodávat zrovna Epson?

Naše filozofie je prodej přes partnery. Nedokážeme prodávat napřímo, a tak jsme na partnerech přímo závislí. V tom dobrém slova smyslu. Chápeme motivaci partnera prodat dobrý produkt s dobrou marží. Pro business projektory nabízíme zajímavé projektové podmínky pro oznámené projekty. Jsme nejdražší značka na trhu, ale zároveň nejprodávanější. Jsme vždy ochotní projektory předvést – partnerům zapůjčujeme předváděcí projektory z našeho skladu, kde máme asi 35 kusů od nejmenších po největší projektory s 11 000 lm. Servis si řešíme sami, tedy partner se nemusí o servis starat. V případě problémů nabízíme rychlé řešení do 30 dnů po prodeji, od partnera proceduru DOA pro okamžitou výměnu za nový kus. To není na trhu vůbec obvyklé.

Jaký bude rok 2017 – čeká nás na poli projektorů nějaká zásadní novinka nebo technologie?

Čeká nás mnoho novinek a některé z nich si neužijí svou obvyklou velkolepou premiéru na veletrhu, protože je budeme muset dát na trh dříve. Požadavky zákazníků jsou přednější. Týká se to série školních projektorů EB-600 série. Začátkem roku přijde nová business řada s vysokým výkonem přes 5 000 lm a příznivou cenou EB-2200 série. Laserové projektory budou v nabídce s drobným upgradem nových funkcí vylepšení obrazu.