Petr Kheil, Lenovo: PC jsou pro nás stále nejdůležitější, ale míříme i jinam
S Petrem Kheilem, generálním ředitelem společnosti Lenovo pro Českou republiku a Slovensko, jsme se při příležitosti oslav 25 let od zahájení prodeje prvního přenosného počítače ThinkPad bavili nejen o současných trendech a produktových novinkách, ale také o aktuální formě společnosti a jejím budoucím směřování.
V Lenovu jste poměrně krátce. Už jste si na nové prostředí zvykl? Co vás vedlo k tomu, že jste se rozhodl právě pro tuto společnost?
Do společnosti Lenovo jsem nastoupil na začátku září a překvapivě jsem si zvykl velmi rychle. Jde o příjemné pracovní prostředí a profesionální kolektiv. Nabídku jsem přijal, protože šlo o další logický krok v mé kariéře. Po předchozích pěti letech strávených v jedné firmě to pro mě byla zajímavá příležitost a zároveň výzva posunout tuto společnost dál. Myslím, že Lenovo udělalo obrovský kus práce, ale stále je toho hodně před námi. Jde o přirozené skloubení toho, co firma potřebuje, a mých znalostí a zkušeností, které mohu profesně nabídnout.
Jaké si dáváte cíle, ať již na osobní i firemní úrovni?
Mým osobním cílem je skloubit práci se soukromým životem. Pracovním cílem je pak bezesporu posunout společnost Lenovo dál. V posledních letech firma zaznamenala velké nárůsty a mým cílem je dál vést firmu tak, aby se držela na vedoucích pozicích a díky inovativním produktům otevírala nové segmenty trhu.
Jak se společnosti Lenovo v tuto chvíli daří?
Lenovo v posledních letech globálně roste a výsledky za druhý fiskální kvartál to jen potvrzují. Ve zmiňovaném období jsme prodali 14,5 milionu PC a tři miliony tabletů. Růst vykazuje i mobilní divize. Zde se prodalo přes 15 milionů zařízení, což představuje 10% nárůst oproti minulému roku.
Které produktové skupiny jsou pro Lenovo v této chvíli nejdůležitější?
Chceme si i nadále udržet silnou pozici v našem klíčovém byznysu, což jsou přenosné a stolní počítače. V plánu máme samozřejmě i profitabilní rozvoj dalších oblastí, typicky segmentů, jako jsou chytré telefony nebo datová centra. Neopomíjíme ani nové příležitosti, například cloud.

Můžeme v blízké budoucnosti v tomto ohledu čekat nějaké výraznější změny? Jsou segmenty, ve kterých chce být Lenovo vidět více, a jsou naopak segmenty, které pro vás již tak důležité nejsou?
Změny přicházejí s tím, jak se firma vyvíjí. Rozhodně však budeme investovat i do aktuálních trendů a příležitostí, které vidíme například v gamingu nebo rozšířené a virtuální realitě. Rozvojové a růstové oblasti pečlivě sledujeme a reagujeme na vývoj technologií a trhu. Zde se dotýkáme jedné z věcí, která se mi na firmě hodně líbila již dříve. Je silná ve svém tradičním oboru, ale přemýšlí o inovacích a rozvoji dalších segmentů.
Vyzdvihl byste nějaké zajímavé produktové novinky?
Ještě před mým nástupem do společnosti Lenovo mě zaujala série ThinkPad, protože jde ve své oblasti o ikonický produkt, který se neustále rozvíjí a inovuje. To, že aktuálně slaví 25 let, je famózní a přirovnal bych to například k nejznámějším produktům z oblasti automobilismu. Takové Porsche 911 je na trhu také velmi dlouho, přitom se však postupně vyvíjí a přináší nové možnosti a technologie. Takové produkty zkrátka neobohacují pouze sebe a svého výrobce, ale ovlivňují dění v celé své oblasti a mnohdy ještě dále.
Kromě rodiny zařízení „Think“ stojí určitě za pozornost produkty z našeho gamingového portfolia. Jde o velmi hezké a funkční přístroje a doplňky, které rychle odpovídají na aktuální vývoj a trendy v čele s virtuální realitou. Otázkou prozatím zůstává jejich praktická aplikace do každodenního života. To je věc, na které v současnosti pracujeme.
Které trendy podle vás nyní nejvíce ovlivňují dění na IT trhu a jak na ně společnost Lenovo reaguje?
Zařízení jsou více osobnější a máme je u sebe na každém kroku. K důležitým vlastnostem tedy patří personalizace, mobilita, výdrž a neustálé připojení k internetu. K aktuálním trendům musíme samozřejmě přičíst také již několikrát zmiňovanou virtuální realitu a gaming.
Určitě nesmíme opomíjet ani cloud a umělou inteligenci, což jsou oblasti, kam také investujeme a upíráme své úsilí. Již nyní jde o velmi podstatné oblasti, jejichž role v budoucnu nadále poroste.

Sešli jsme se při příležitosti představení výročního „ThinkPadu 25“? Co na něj říkáte?
Zaujala mě celá cesta vývoje této řady, která započala již v roce 1992. Je zajímavé sledovat, čím si vývoj této produktové rodiny prošel a kudy se ubíral. Již v roce 1993 se tyto počítače dostaly do vesmíru, jeden z modelů je vystavený v Muzeu moderního umění v New Yorku, vytvořili jsme první počítač za použití technologie nejkvalitnějších karbonových vláken a takto bychom mohli se jmenováním výjimečných produktů ještě dlouho pokračovat.
Jsem přesvědčený, že tyto produkty s námi budou ještě mnoho let a že se budou dál vyvíjet. Z mého pohledu jde o fantastickou značku a určitě jsem rád, že jsme se tu sešli právě při příležitosti tohoto milníku. Je fajn se na chvíli zastavit a podívat se, čeho všeho IBM a následně Lenovo dosáhlo.
Prozradíte nám i nějaké novinky z oblasti partnerského prodeje?
V budoucnu se bude zvyšovat důležitost spolupráce se specializovanými partnery i v jiných oblastech, než kde jsme jejich služeb využívali doposud. Typickým produktem, který si takovou péči zaslouží, je naše nové video-konferenční řešení ThinkCentre Hub 500, ale zahrnout sem můžeme například i segment pracovních stanic. Počítat lze tedy s naší větší aktivitou v oblasti VAD distribuce, ale samozřejmě se budeme poohlížet i po dalších partnerech, typicky těch zaměřených na oblasti gamingu nebo AR a VR.