Nový ředitel ABC Data Tomasz Buk: Revoluci nechystám
Distributor ABC Data po dlouhých dvanácti letech změnil vedení – dosavadního generálního ředitele Petra Jandíka vystřídal Polák Tomasz Buk. Sice dočasně, ale sám přiznává, že se jeho mise může protáhnout. Co si přichystal pro české a slovenské resellery?
Jak dlouho už jste v čele ABC Daty?
Změna proběhla hodně rychle, jsem tu teprve druhý den. Není úplně jednoduché vyplnit místo po Petru Jandíkovi, který zde působil dlouhých dvanáct let. Neznalost českého jazyka také příliš nepomáhá. Hned při svém nástupu jsem se začal seznamovat s interními firemními procesy a strukturou společnosti. Potřebuji se důkladně seznámit jak se zaměstnanci společnosti, tak se zástupci výrobců a našich obchodních partnerů.
Co vám proběhlo hlavou, když vás vybrali na post zastupujícího ředitele československé pobočky?
Bylo to velké překvapení a stále jsem z toho v takovém příjemném šoku. Takováto příležitost nepřichází každý den. Zabalil jsem proto rychle kufřík a sedl na letadlo. Přestěhoval jsem se velmi rychle, avšak stále mám v hlavě své povinnosti v Polsku, zejména to abychom úspěšně ukončili čtvrté čtvrtletí.
Jaká byla vaše původní pozice ve skupině ABC Data?
Mám stále na starosti takzvané A-brandy: vedu tým produktových manažerů zodpovědných za obchod se značkami jako Lenovo, Hewlett-Packard, Dell, Xerox… Jde o klíčový tým naší distribuční skupiny a zároveň je nejpočetnější. Spolu s tím nyní vedu českou a slovenskou pobočku ABC Daty – většinu týdne budu trávit zde, v Praze. Ale vzhledem k povinnostem v Polsku budu často létat, takže aerolinky ze mě budou mít radost.
Budete si muset uchovat dvojí mysl? Nebo jsou na tom český a polský trh podobně?
Možná se to nezdá, ale z hlediska produktů a trendů jsou si tyto dva trhy opravdu velmi podobné. Trápí nás stejné problémy a více méně zažíváme podobné úspěchy. Odlišnosti spatřuji hlavně v jednotlivých produktových skupinách – ale to bychom museli jít do detailů. Když se podívám na výsledky, tak jsme velmi spokojeni ve všech zemích i v Polsku. Vypadá to, z pohledu ABC Daty, na úspěšný rok.
Můžete onen „úspěšný rok“ trochu více rozvést? Co si pod tím můžeme představit?
Skupina ABC Data dává přednost organickému růstu před skokovým – postupně otevíráme nové pobočky a získáváme nové partnery – nedávno například v Německu. Jsme stále evropskou společností. Máme také řadu distribučních smluv s výrobci, jejichž počet stále narůstá, stejně tak i exkluzivní kontrakty pro různé regiony. Z pohledu výrobců se tak každým rokem stáváme lepším a zajímavějším partnerem. Této strategii odpovídají i hospodářské výsledky.
Co se s vaším nástupem změní pro české a slovenské resellery?
Nezmění se nic – stále budeme fungovat a poskytovat služby a produkty, na které jsou čeští a slovenští reselleři zvyklí. Zároveň chceme do konce roku rozšířit naše produktové portfolio. Nechystám žádnou revoluci, jsem přece jen prozatímní ředitel. I když by to mohlo vydržet dlouho…
Jak dlouho?
Jeden kolega v Polsku byl prozatímním ředitelem dva roky. Ale teď vážně – do konce roku určitě nelze očekávat změny v obchodním týmu nebo užším managementu – chci a potřebuji firmu důkladně poznat a držet ji v co nejlepší kondici. Změna na postu ředitele nebude mít vliv ani na naše promoakce v kanále – třeba teď děláme Ďábelskou akci a za dva týdny se moc těším na pravidelné setkání s partnery v Brně. Napadá mě snad jediná změna – pokud mi budou partneři chtít něco vzkázat, budou mi to muset napsat anglicky. Anebo si budu muset pořídit tlumočníka.
Nemůžu odolat a musím se zeptat: Co vaše čeština?
Czech and mate. Dopisy nebo časopisy přečtu, protože jazyk je přece jen podobný, ale mluvení a česká slova – to je jiná liga. Na tu ještě nemám.