Rozhovory

Nová Cisco SMB Univerzita cílí na malé a středně velké firmy

Společnost Cisco představila program SMB Univerzita určený pro partnery z řad SMB. O cílech programu, jeho podobě a náplni jsme si povídali s Ivem Němečkem (obchodním ředitelem pro komerční a partnerský segment v Ciscu) a Pavlem Svatošem (distribution account managerem v Ciscu).

František Doupal
Zdroj: DCD Publishing
  • 10. 2. 2016
  • 6 min
Nová Cisco SMB Univerzita cílí na malé a středně velké firmy

Pánové, prozradíte nám, co vlastně Cisco vedlo ke spuštění nového programu?

Ivo Němeček: Kromě skupiny asi čtyř set hlavních partnerů, se kterými v segmentu malých a středních firem již spolupracujeme, registrujeme na trhu ještě stovky dalších, menších resellerů, o kterých toho vlastně moc nevíme. Hlavním cílem Cisco SMB univerzity je podpořit právě partnery v tomto segmentu, jak ty stávající, tak nové. Zpětná vazba od resellerů, kteří s námi spolupracují, i od těch, kteří s námi prozatím nespolupracují, je většinou celkem jednoznačná – Cisco je příliš drahé a komplexní. Řada partnerů se proto domnívá, že nasazení našich technologií pro ně nedává smysl. Další častou stížností je, že se Cisco stará pouze o ty největší partnery. Právě takové vnímání bychom ale rádi změnili.

Co patří k hlavním cílům programu?

Ivo Němeček: Cílem programu Change the market perception, jak jej pracovně nazýváme, je dostat do povědomí partnerů informaci, že Cisco není pouze drahé, komplexní, a nestará se jen o ty nejlepší, ale chceme oslovit celý trh a nyní přicházíme i s nabídkou pro segment malých a středních podniků. Koncept Cisco SMB Univerzity vznikl zároveň proto, že Cisco jako takové nemá oficiálně lokálně přizpůsobený program pro malé resellery, který by nám umožňoval s nimi regulérně spolupracovat. Nyní tedy konečně získáváme alespoň na lokální úrovni platformu, pomocí které jsme schopni tuto komunitu řídit, pracovat s ní a rozvíjet ji.

Jak vypadá koncept Cisco SMB Univerzity?

Pavel Svatoš: SMB Univerzitu můžeme vnímat jako platformu založenou na webovém portálu, jejíž nedílnou součástí jsou však také osobní setkání „naživo“. SMB Univerzita se skládá ze tří částí. První z nich je vzdělávací, druhá komunitní a třetí odměňovací. Důležité je, aby všechny tři pracovaly správně. Pokud z nich jedna vypadne, stává se z celého konceptu pouze tréninková platforma. Aby tedy vše fungovalo tak, jak si představujeme, je důležitá 100% funkčnost všech tří složek.

Můžete tyto tři hlavní složky představit podrobněji?

Pavel Svatoš: V edukační části nabídneme sérii školení, která jsou rozdělena na školení živá a na školení probíhající on-line. Jednotlivá školení jsou rozdělena tak, aby pokryla celé naše produktové portfolio pro SMB segment. SMB portfolio společnosti Cisco je dnes již široké, což je rozdíl oproti minulosti, kdy jsme v tomto segmentu nabízeli podstatně méně produktů. Ve webových školeních tedy vždy během přibližně jedné hodiny představíme vybranou část portfolia (například routing, switching, data centra, řešení pro spolupráci nebo například Cisco Meraki). Jednou za tři měsíce (vždy po ukončení tematického bloku) plánujeme pořádat živá setkání. Ta budou probíhat například formou půldenních workshopů, kam pozveme všechny zapojené partnery a danou problematiku probereme podrobněji. Zopakujeme znalosti získané v předchozích třech měsících, avšak zevrubněji a včetně názorných ukázek práce s danými produkty či službami.

Do programu živých setkání bychom také rádi zahrnuli trénink obchodních, či chcete-li měkkých dovedností, protože si uvědomujeme, že řada resellerů dnes funguje spíše na reaktivním módu se svými stávajícími zákazníky, a většinou čeká, až se zákazník sám ozve. Partnerům bychom tedy chtěli ukázat, jak se dnešní trh a zákazníci posunují a vyvíjejí. Potřeby zákazníků a jejich IT oddělení jsou dnes jiné než před lety a my bychom chtěli ukázat a poradit, co dělat, aby partneři prosperovali i do budoucna. Cílem však není partnery vše naučit, ale spíše jim „nasadit brouka do hlavy“. Pak už bude samozřejmě jen a pouze na nich, jak nové informace zužitkují.

Online školení bude celkem šest a jednou za tři měsíce proběhne školení naživo. Jednou za půl roku proběhne i velké setkání mimo Prahu a její kanceláře, kde přespíme, vyhodnotíme nejlepší resellery a udělíme odměny. Toto setkání ale nebude o práci, ale naopak o zábavě a budování komunity. Druhou, komunitní část, bude tvořit webový portál, na kterém partneři získají veškeré potřebné informace.  Portál je rozdělený na veřejnou a neveřejnou část a obsahuje řadu informací a funkcí důležitých pro úspěšné podnikání našich partnerů. Jeho nedílnou součástí jsou například snadno dostupná a dohledatelná videa v českém jazyce s různou tematikou, či opět snadno dostupné materiály, rovněž lokalizovaného do naší mateřštiny. Na stránkách se nachází i kalendář plánovaných akcí společnosti Cisco i distributorů, přehled novinek i kontaktní informace. Byli bychom rádi, kdyby se portál stal každodenní součástí práce našich partnerů, kteří se sem budou v co největším počtu pravidelně vracet. Abychom partnery ke spolupráci a snaze o svůj rozvoj patřičně motivovali, budeme je za jejich dosažené úspěchy odměňovat. Cisco SMB Univerzita partnery dělí do tří kategorií (Cisco SMB Entry, Cisco SMB Advance a Cisco SMB Pro), z nichž každá vyžaduje splnění určitých podmínek.

Co vše musí partneři splňovat, aby se mohli zapojit do programu a dosáhnout na slibované odměny?

Pavel Svatoš: Pro dosažení základní úrovně postačí partnerům společnosti Cisco registrace na webu, na základě které získají příslušný certifikát, jež si mohou například vystavit na prodejně. Úroveň Advance již vyžaduje účast na třech on-line školeních a jednom workshopu a určitého obratu z prodeje produktů. Tito partneři však získají například přístup k bonusovým materiálům, vyhrazeného člověka u distribuce či možnost s námi spolupracovat více do hloubky. Do budoucna počítáme také s odměňováním ve formě zpětných rabatů. Úroveň Pro má pak ještě vyšší požadavky, ale samozřejmě i lepší výhody.

Jde o jednorázovou iniciativu, nebo dlouhodobý projekt?

Ivo Němeček: Z naší strany rozhodně nejde o jednorázovou akci, naopak s komunitou plánujeme spolupracovat dlouhodobě, vzdělávat ji a posunovat ji tak, aby partneři byli schopni rozpoznat, jaké produkty a komu nabídnout a samozřejmě aby na tom také vydělali.

Je Cisco SMB Univerzita určena pouze pro stávající, nebo i pro nové partnery?

Pavel Svatoš: Cisco SMB Univerzita nemíří pouze na stávající partnery, ale míří na celou resellerskou bázi na českém trhu.

Je něčím zapojení partnerů do programu podmíněno?

Ivo Němeček: Přístup do SMB Univerzity je podmíněn registrací partnera u společnosti Cisco a registrací na webovém portálu www.smbuniverzita.czV případě certifikací a benefitů účast umožňujeme pouze Cisco partnerům úrovní Registered a Select. Partner zároveň nesmí být zapojený do bonusových programů (Prestige a Elite) a pobírat zpětné rabaty ve VIP programu.