Rozhovory

Milan Krajči: Pojďte se bavit s ABC Data

Společnost ABC Data v uplynulém roce prošla spoustou změn. Její produktoví manažeři se začali mimo produktového portfolia starat i o zákaznickou bázi. O tom a mnohém dalším nám pověděl obchodní ředitel pro Českou a Slovenskou republiku Milan Krajči. Ten je ve své funkci teprve od října 2016, v této společnosti ale působí už od dubna 2013 a doteď měl na starosti pouze slovenský trh. Hlavními tématy rozhovoru byly především dopady restrukturalizace, jak se společnosti vydařilo úvodní čtvrtletí roku 2017 a připravované novinky.

Jakub Špaček
Zdroj: DCD Publishing
Milan Krajči: Pojďte se bavit s ABC Data

V loňském roce u vás proběhla reorganizace. Jak se vás vlastně dotkla?

Myslím si, že nejen z pohledu ABC Data jako distributora nebo výrobců, teď po období, kdy se obchod až tak nesoustřeďoval na marži, začíná ekonomika vybublávat směrem vzhůru. Dnes už i naši partneři na obchod nahlížejí trochu jinak. Nechtějí pouze prodat, ale snaží se také něco vydělat a zainvestovat do budoucnosti. S restrukturalizací ABC Data jsme možná patřili mezi první, kdo podobný krok podstoupil, ale rozhodně nebudeme posledními. Vidíme to i u výrobců, kteří taktéž omezili počet lokálních zástupců na trhu a reorganizují ve stejném duchu jako ABC Data. Nějakou dobu bude trvat, než trh tyto změny absorbuje a než se ukáže, do jaké míry byla tato změna úspěšná.

Vloni jste také povýšil. Co vám tato změna pozice přinesla?

Šlo i o logické vyústění toho, že jsme začali spolupracovat s Ondřejem Radovnickým. On zná velmi dobře český trh, já zase ten slovenský a logickým krokem bylo právě provázání našich činností. Ondra mi pomáhá v problematice českého trhu a já samozřejmě neztrácím kontakt s tím slovenským, na něm mám dlouholeté vazby i z doby, kdy jsem ještě pracoval v Microsoftu.

Již delší dobu působíte na slovenském trhu a teď vám k němu tedy přibyl i ten český. Jaké rozdíly mezi nimi vidíte?

Teď, když mám možnost srovnání, se mi zdá, že v Čechách se trh dost přibližuje tomu německému. Je profesionálnější než ten slovenský. Například když přijdu na meeting, vidím, že lidé jsou na něj lépe připravení. Dovedou lépe a rychleji reagovat. Celkově se na českém trhu setkávám s vyšší profesionalitou. Na Slovensku je to více o vztazích, což podle mě není nic nového. Myslím si, že to tak vnímáme všichni. Pokud za mnou přijde výrobce s tím, že by se chtěl setkat s partnery, pak mu u nich otevřu dveře. Z ekonomického hlediska je však zajímavé, že někdy se trhy shodují a někdy se chovají naprosto rozdílně.

Jak se vám dařilo v prvním čtvrtletí letošního roku?

V minulých letech byla první čtvrtletí relativně silná, ale nyní se mnohým společnostem nechce investovat právě do marketingu, aby nějakým způsobem vyprodaly skladové zásoby. Ochota minulých období už není tak velká. Většina obchodníků si zboží raději déle ponechává na skladě, než aby jej prodali s nízkou či nulovou marží. Raději tedy připouštějí, že mají své vklady méněobrátkové, ale po ekonomické stránce na tom budou lépe. Po všech změnách, které u nás proběhly, šlo v podstatě o testovací čtvrtletí. Poptávka na trhu nebyla taková, jakou bychom očekávali. Samozřejmě se budeme snažit, abychom se ve druhém čtvrtletí dostali zpátky do hry. Proto jsme také už začátkem dubna zahájili některé marketingové akce. Na regionální úrovni pořádáme také setkání, na nichž bychom tyto věci rádi zvrátili. Nicméně podle informací z trhu, které se k nám dostávají, nejde pouze o naši společnost, ale podobné výsledky uvádí i konkurence.

Jak se daří ABC Data na českém trhu?

Jsme určitě pod úrovní z loňského roku, ale nejde o žádný radikální propad. Mluvíme o jednociferném procentuálním poklesu obratu společnosti. Český trh dopadl lépe než slovenský. Co se nám ale na druhou stranu podařilo, je zvyšování procentuální marže. Stává se tak dobrým ukazatelem fakt, že reorganizace měla význam, a již teď lze spatřit její předběžné výsledky. Nárůst procentuální marže je spojen především s tím, že jsme se zaměřili na profitabilnější značky. To se nám povedlo a ve finále jsme sice prokázali nižší obrat, ale vyšší zisk, což jsme vlastně také chtěli. Nicméně bychom rádi měli kromě vyšší ziskovosti i navýšený celkový obrat.

Vloni u vás proběhlo hned několik změn. Plánujete do budoucna ještě nějaké další?

Uvažujeme o tom, že bychom mohli změnit sídlo společnosti. Chceme dát signál, že jsme tady, že fungujeme. Společnost čeká implementace nového ERP systému, který bude naše polská „matka“ v následujícím roce zavádět a který by měl partnerům přinést vyšší kvalitu služeb, kratší procesy a flexibilitu. Současný systém už něco pamatuje a inovaci potřebuje. Teď byl navíc implementován nový management systém skladu, který by měl vylepšit logistiku. ABC Data nespí na vavřínech a investuje i do těchto služeb. Výhodou je také to, že Česká a Slovenská republika budou implementovat systém současně s polskou mateřskou společností.

Jaké novinky plánujete na letošní rok?

Jako hlavní bych zmínil posílení gamingu, kde máme 70% pokrytí výrobců. Také uvedeme na trh nové drony značky Propel a navázali jsme i spojení s firmou Disney. Tímto novým portfoliem bychom chtěli oslovit nové zákazníky a posílit tak entertainment divizi, kterou máme. Kromě softwaru prodáváme i hardware, jako jsou herní konzole.

V letošním roce se bude vše opravdu ubírat směrem ke gamingu. My máme výhradní distribuci dvou největších světových vydavatelů Electronic Arts a Activision Blizzard. V tomto segmentu pracuje v ABC Data herní divize tady v Praze, jíž se daří nejen na českém a slovenském trhu, ale i v našich dceřiných společnostech v Rumunsku i v Maďarsku. V herním odvětví bychom ještě do budoucna chtěli začít nabízet i herní nábytek. Tím myslíme například herní počítačové židle.

V jakých jiných oblastech kromě gamingu ještě vidíte potenciál?

ABC Data se profiluje jako komponentová značka, toho bychom chtěli využít i ve spojitosti s gamingem. Vidíme, že na trhu se znovu projevuje zájem o herní počítače, a také reagujeme na retailery, kteří se tímto směrem ubírají. Rádi bychom na trhu zaujali co nejlepší pozici.

Také rozšiřujeme sortiment, například o nové modely grafických karet, abychom našim zákazníkům poskytli co nejširší portfolio. Momentálně jednáme s výrobci smartphonů, o jejichž značky by měl být podle našich informací velký zájem. Konkrétně jde o Xiaomi a Huawei. Kontrakt na tyto značky má zatím naše mateřská firma v Polsku, ale pokud dopadnou jednání dobře, mohli bychom se těchto značek dočkat již v druhém pololetí letošního roku.

Naší vizí v oblasti produktů, které bychom chtěli do portfolia zařadit, je kategorie SDA (Small Domestic Appliances). Jde o produkty ze segmentů smart home, smart fitness, smart health atd. Na tyto produkty nebyl ještě před pár lety trh připravený, nicméně teď se situace změnila. V tuto chvíli neexistuje výrobce, který by dodával ucelené portfolio pro smart home aplikace – jak hardwaru, tak i softwaru. Díky síle, kterou má naše mateřská firma v Polsku, jsme i toto zboží schopni na open marketu nakoupit a následně je nabízet i firmám disponujícím vlastním exportním oddělením. Další kategorií, na kterou bychom se v budoucnu chtěli zaměřit, je lighting, tedy prodej žárovek s LED technologií. Tam vidíme velkou příležitost. Zatím jednáme s jednou velkou japonskou firmou, takže to vypadá, že bychom mohli vstoupit i do tohoto segmentu, kde bychom chtěli nabídnout kompletní lighting portfolio.

Gaming je pro vás zásadním segmentem. Jako jeho nedílnou součást spousta lidí vnímá zařízení pro virtuální realitu. Hodláte se ubírat i tímto směrem?

Do tohoto segmentu se chystáme vstoupit, ale zatím na něj nejsme připraveni. Je to jedna z našich vizí. Nicméně v Brně 22. Května pořádáme Show IT, což je akce zaměřená na naše partnery pro Česko i Slovensko. Mělo by se jí zúčastnit 140 partnerů z České republiky a 80 ze Slovenska. Brno jsme zvolili hlavně proto, že je uprostřed mezi Českem a Slovenskem. Naše gamingová divize tam bude mít k dispozici hardwarové vybavení i pro již zmiňovanou virtuální realitu. Jsme schopni se s výrobci domluvit, aby pro naše partnery zprostředkovali zážitek z virtuální reality. Ta pro nás totiž znamená cestu, na níž bychom se do budoucna chtěli vydat. Samozřejmě tam představíme také aktuální herní tituly, které vydává Electronic Arts a Activision Blizzard.

Na co se u vás mohou reselleři těšit?

Pro nás je samozřejmě jedním z nejdůležitějších segmentů SMB, tedy klasičtí reselleři, na které se zaměřujeme. A teď na měsíce duben, květen a červen máme pro partnery různé motivační akce, aby měli nejen důvod u nás nakupovat, ale aby je to s námi bavilo. Pro duben jsme si připravili akci pod názvem „S ABC Data budete jezdit zdarma“. Takže u čehokoli, co si u nás zákazník nakoupí, má dopravu zdarma. Pokud se bude akce partnerům líbit, chtěli bychom ji prodloužit i na květen. Pokud ne, máme připraveno několik dalších alternativ. Dále se mohou partneři těšit na zmiňovanou Show IT, na kterou nám již mnoho výrobců přislíbilo svou účast. Mimo to partnerům pravidelně nabízíme týdenní promoční nabídky na komponenty, síťové prvky atd. Tyto nabídky ale vychází právě z restrukturalizace naší společnosti a probíhají standardně na týdenní bázi. A vzhledem k tomu, že máme sklady v Polsku, jsme schopni našim zákazníkům poskytnout tzv. třístranný model obchodování. Ten souvisí s DPH, s recyklačními a autorskými poplatky. To může být další benefit, který můžeme partnerům nabídnout.