Rozhovory

Martin Panák (Tech Data): Čím dříve začnete data řešit, tím lépe

Martin Panák působí ve společnosti Tech Data jako business development manager divize Data Analytics & IoT. Jde o oblast, o které se v současné době hovoří více než kdy jindy. Data, jejich sběr, zpracování, ukládání a využití (nebo v horším případě zneužití) totiž dnes představují doslova zaklínadlo moderního businessu a současně klíč k budoucím úspěchům.

František Doupal
Zdroj: DCD Publishing a Tech Data
Martin Panák (Tech Data): Čím dříve začnete data řešit, tím lépe

 „Jakmile založíte firmu, generujete data a musíte s nimi nějak naložit. Čím dříve si v datech uděláte pořádek, tím dříve se budete rozhodovat nikoli na základě dojmů, ale na základě reálných pojmů.“

Objemy firemních dat v současné době rostou raketovým tempem. Například podle odhadu společnosti Gartner se množství dat určených k uchování a zálohování zvýší v příštích pěti letech o 800 %. Celosvětově je dnes generována spousta typů dat – velká data, meta data, strukturovaná data, nestrukturovaná data – která jsou ukládána v cloudech, okrajových (edge) zařízeních nebo v datových centrech. Zásadním problémem však je, aby byla správná data k dispozici ve správné době a na správném místě. Často totiž uložená data bohužel zůstávají bez užitku, protože firmy je nedokážou efektivně vytěžit. Pro ty, kteří to s daty myslí vážně, je v Tech Data vytvořena speciální divize Data Analytics & IoT, do níž jsme nahlédli s business development managerem Martinem Panákem.

 

Na rozdíl od většiny ostatních kolegů z Tech Data nezastupujete jen jednu vybranou značku, ale naopak je jich celá řada. Kolik jich je? Nemáte problém se v nich zorientovat?

Portfolio divize Data Analytics & IoT zahrnuje desítky značek, což je skutečně dost. Ale má to logickou strukturu danou tím, co nabízíme našim partnerům a oni pak dál svým zákazníkům. Problematika dat se prolíná činností v podstatě jakékoli firmy. Data musíte nějak získat, ať už například z čidel, senzorů nebo nějakého softwaru a následně je upravit a uložit. Pak přichází na řadu také vyhodnocení a jejich interpretace. Tahle logika platí bez ohledu na to, zda je o průmyslovou firmu, o poskytovatele služeb nebo ještě úplně jiný typ podniku. Pro každou fázi práce s daty Tech Data nabízí špičkové výrobce.

Zde mohu uvést dva jednoduché ilustrativní příklady. Víte, kolika způsoby se dají napsat České Budějovice? Mnoha, například Č. Budějovice, Čes. Budějovice a podobně. Používají však stejný zápis města všechny interní systémy?

Druhý příklad: Zákazník využívá místní úložiště a chce jej rozšířit o cloud. Ale podmínka je, že chce mít jednotný pohled na data, jako by šlo o jednu jedinou databázi bez ohledu na umístění dat.

 

Většina firem na nějaké úrovni data zpracovává. Takže vy vlastně nastupujete do rozjetého vlaku?

Prakticky se nesetkáváme s případy, že by někdo systém sběru a vyhodnocení dat vytvářel na zelené louce. Budování takové architektury u koncových zákazníků je samozřejmě doménou našich partnerů. Ti především znají situaci u svých zákazníků a vědí, co potřebují. Ale na to portfolio a na vztah Tech Data s partnerem se lze v zásadě dívat ze dvou úhlů.

Za prvé, v jaké situaci se z hlediska sběru a zpracování dat zákazník nachází, jinými slovy, kam až technologicky, ale i ideově pokročil. Partneři mohou mít zákazníka z hlediska práce s daty zhruba ve čtyřech fázích. V první fázi zákazníci pracují s daty v základním módu, třeba v Excelu. Ve druhé fázi již zákazníci v datech zavádějí systém a používají různý software na jejich zpracování, ve třetí již jsou pokročilí, mají reporting, dashboarding a jejich rozhodování probíhá na základě business dat. A konečně v nejpokročilejší variantě již rozhodují o činnostech na základě predikce budoucího vývoje. A těmto čtyřem fázím v zásadě odpovídá systém vendorů v naší divizi. Plus k tomu samozřejmě nabízíme takzvaný podvozek, jako jsou třeba datové sklady nebo cloudové služby. Pokud má firma pořádek v datech, může místo předvídání budoucnosti v Excelu využít prediktivní analýzu pomocí umělé inteligence a třeba již v měsíci září, na základě vývoje prodejů, odhadovat množství nutných zásob zboží na vánoční období. A také třeba díky tomu odhalit, že zvýšením počtu transakcí koncem roku hrozí nedostatečná kapacita serverů. Firma se může předem připravit, protože už několik měsíců dopředu ví, že je před ní potenciální problém.

Z druhého úhlu pohledu lze potřeby partnerů a jejich zákazníků posuzovat z hlediska oblasti, v níž podnikají. Jiná typická řešení můžeme nabídnout například retailovým obchodním řetězcům, jiná si žádá doprava a logistika, zdravotnictví či chytrá města. To jsou takové modelové případy, na kterých ukazujeme, co vše lze s nástroji v naší nabídce řešit. Konkrétní finální řešení se samozřejmě vždy odlišuje případ od případu, ale partneři se mohou spolehnout, že pro tyto tržní segmenty máme kompletní nabídku. Takže abych uvedl zase příklad, u řízení města potřebujete třeba parkovací systém, systém kontroly stavu ovzduší, systém kontroly znečištění vody a podobně. A pro všechna tato řešení máme v naší divizi vendora.

 

Můžete jmenovat alespoň ty nejvýznamnější výrobce, se kterými pracujete?

V oblasti automatizace procesů je to Automation Anywhere, práci s daty pokrývají zejména Tibco a Cloudera, automatizaci IT operací firma Digitate a vývoj softwaru či integrační platformy zase Tibco. Ale zdůrazňuji, že to není o jednotlivých výrobcích, jako spíš o řešení problému. Proto máme v portfoliu těch vendorů tolik, a proto zastupujeme jen profesionální řešení a špičkové technologie.

Partnerům nabízíme nejen odpověď na jejich aktuální požadavek, ale díky této struktuře si mohou své portfolio rozšířit. Protože skutečnost je taková, že partneři svoje zákazníky časem takzvaně vytěží. Ve spolupráci s námi ale mohou doplnit ke svým stávajícím aktivitám další nadstavbu. Proto mě těší, když náš tradiční partner hledá něco nového.

Jaké výhody přináší partnerům spolupráce se společností Tech Data?

V divizi Data Analytics & IoT jsme vzájemně propojení s kolegy napříč Evropou. K dispozici máme předprodejní konzultanty, kteří pomáhají partnerům s dotazy, s onboardingem a také s konzultacemi k obchodním příležitostem. To je nezastupitelná výhoda především v začátcích partnerství s novým vendorem. Partner většinou dosáhne nějaké základní úrovně partnerství a my mu pomáháme v tom, aby informace neměl z call center, ale dostal je skutečně v kvalitě a čase, které potřebuje. Jsme schopni tak trochu výrobce i suplovat, protože někteří z nich nemají v České republice vůbec zastoupení. Takže rozhodně nejsme klasickou distribucí jen ve stylu nákup – prodej, já to nazývám distribucí s přidanou hodnotou.

Prakticky každá oblast IT, na kterou jsme si jen schopni vzpomenout, se vyvíjí raketovým tempem. Jaké jsou trendy v datech?

Především je třeba říci, že objemy generovaných a zpracovávaných dat rostou stěží uvěřitelným způsobem. A od toho se odvíjí vše následující. Jako jeden z naprosto klíčových trendů bych označil využití umělé inteligence, strojové učení a robotizaci manuálních procesů. Jako příklad uvedu stále častější využívání chatbotů založených právě na umělé inteligenci. V portfoliu nyní máme čerstvou novinku, firmu Digitate, která umožňuje automatické řešení IT nebo byznys incidentů. Představte si centrum podpory, kde vyskakují logy z jednotlivých systémů. Provedete aktualizaci iPhonů a vyskočí vám tisíc logů, že je něco špatně. Místo manuálního procesu nalézání problému vše zařídí umělá inteligence, a to včetně odstranění potíží. Pro IT podporu je to úžasná úleva a pomoc. Speciálně v dnešní době, kdy je těžké pracovníky podpory nalézt.

 

Jak jsou na tom z hlediska procesu zpracování dat české firmy?

Mohu potvrdit, že poptávka po řešeních Data Analytics nebo robotizaci významně roste. Má to i souvislost s koronavirovou pandemií. Některé firmy si teprve nyní uvědomují hodnotu dat a zjišťují, jak moc jsou závislé na manuálních procesech při zpracování dat. Takže věřím, že už i u nás se naštěstí vzdalujeme přístupu „já si to nějak udělám“. A věřím, že Tech Data a naše divize mohou tuhle změnu významně podpořit.

 

Co mám jako partner udělat, když chci začít nabízet řešení Data Analytics zákazníkům?

Ideální je se mi ozvat na e-mail Martin.Panak@techdata.com. Probereme naše možnosti a vydefinujeme průsečíky s vaší představou.

Profilová karta firmy

TD SYNNEX

TD SYNNEX

Společnost TD SYNNEX je jedním z největších celosvětových distributorů informačních technologií. Pomáháme společnostem jako HP, Dell, IBM, Microsoft — a stovkám dalších — uvádíme jejich produkty na trh a nabízíme širokou řadu služeb technické a prodejní podpory.

Pro naše obchodní partnery zajišťujeme certifikace, školení, instruktáže, podporu a pomáháme jim provádět konfigurace, instalace a financování zakoupených řešení. Mnoho hardwarových i softwarových řešení, která používáme každý…

Více informací na profilové kartě společnosti