Rozhovory

Leoš Lemberk: Zdravotnictví i digital signage jsou velkou příležitostí

S Leošem Lemberkem, sales managerem společnosti MMD, jsme si povídali o nejnovějších trendech v oblasti digital signage, hotelových televizorů i zdravotnické zobrazovací techniky. Co vše se zde v poslední době změnilo, kam se segment posunul nebo kde a jak můžete vydělat, se dozvíte v následujícím rozhovoru.

František Doupal
Zdroj: DCD Publishing
Leoš Lemberk: Zdravotnictví i digital signage jsou velkou příležitostí

Můžete našim čtenářům na úvod prozradit, co máte v MMD na starosti?

Na starosti mám profesionální signage (velkoformátové) displeje, hotelové televize a specializované zdravotnické TV, to v České republice i na Slovensku.

Můžete říci, jak se společnosti MMD dnes daří v ČR a ve světě?

Za svoji produktovou skupinu mohu říci, že v ČR i Evropě nám patří druhá pozice, v případě hotelových televizorů jsme v některých státech dokonce jedničkou.

Jaké hlavní trendy dnes můžeme sledovat v oblasti  digital signage a velkoformátových displejů?

Určitě je to snižování nákladů na hardware, ale i zvedající se poptávka po větších velikostech, což přímo souvisí s jejich klesající cenou. K dalším trendům patří rozvoj tzv. „videostěn“ a rostoucí poptávka po venkovních (outdoorových) signage řešeních.

Jaké modely z aktuální nabídky Philipsu v této oblasti byste vyzdvihl a proč?

Určitě bych upozornil na nástup chytrých panelů založených na systému Android, který je modulární a zákazníkům a integrátorům nabízí téměř neomezené možnosti rozvoje a integrace. Zakládáme si na totiž na jednoduché správě panelů i následné obrazové prezentace. Ne každý zákazník má IT znalosti, případně nechce nebo nemůže platit za odborníky, a proto se snažíme nabídnout různá řešení, která pokryjí požadavky uživatelů jak na jednoduchou správu, tak i na pokročilá sofistikovaná řešení, videostěny apod. Navíc se snažíme jít cenou licencování softwaru v ceně hardwaru, což znamená, že zákazník získá potřebný obslužný software zdarma!

Jaké příležitosti přináší oblast digital signage a velkoformátových displejů resellerům?

V našem případě je to zaručená marže, která je ve většině ostatních oblastí IT nízká, a často dokonce nadále klesá. Trh v tomto segmentu není zkažený různými cenovými vyhledávači a jako celek neuvěřitelně rychle roste a proniká do všech oblastí našich životů. Důležité je dále zmínit, že se stále otevírají nové tržní segmenty či vertikály, které byly IT produkty dodnes takřka nedotčeny, ale nyní i zde firmy začínají vyhledávat signage produkty pro svoji reklamu a zviditelnění.

Kde si tato řešení nejčastěji nacházejí odbytiště? Kdo jsou jejich typickými zákazníky/uživateli?

Vše se dnes točí hlavně okolo prodeje. Jde tedy o místa, provozy, podniky či instituce, které potřebují vlastní zviditelnění. Nejde však jen o reklamu, úspěšně se panely používají například i ve výrobě, ve skladech či kdekoli jinde, kde je potřeba aktivně oslovit či informovat zaměstnance nebo veřejnost. Uplatnění tedy představuje například i státní správa, veřejný sektor, nejrůznější výrobci, catering apod.

V MMD zastřešujete také prodej hotelových televizorů. Jaké hlavní trendy můžeme sledovat zde? Které modely byste případně vyzdvihl a proč?

Hotelová řešení představují samostatnou kapitolu, o které by se toho dalo říci mnoho a mnoho. A určitě se to zaslouží. Trendem jsou opět řešení, která mohou nabídnout nízké pořizovací náklady, jednoduchou správu a možnost implementace do zaběhnuté infrastruktury. Důležité je také nabízet přiměřený, ale požadovaný luxus. Zde tedy opět přichází řada na platformu Android a široké možnosti připojení. Kromě hotelů najdou takové televizory uplatnění například i v lázeňství a na řadě dalších míst.

V nabídce společnosti Philips se nacházejí rovněž monitory speciálně určené pro nasazení ve zdravotnictví. Čím se vlastně liší oproti běžným monitorům a jak velkou část prodejů momentálně tvoří? Může být i tento segment příležitostí pro resellery?

Oproti běžným monitorům se displeje liší řadou faktorů. Jde například o přesnou kalibraci pro určitý typ nasazení (liší se například modely pro ultrazvuk, rentgen nebo magnetickou rezonanci) nebo soulad s vybranými normami (například bezpečnostní normy Clinic jsou dnes již vyžadovány v Evropě i ve zbytku světa). Do této skupiny patří i řada HealtCare TV, která musí splňovat stejné normy jako monitory, ale musí navíc odolávat i desinfekčním prostředkům (např. omyvatelné dálkové ovládání), desinfekčním osvitům apod. Monitory jsou vždy vyžadovány v bílé barvě a musí pracovat na bezpečném napětí, aby neohrozili jakkoli pacienta. Nutností je pak také bezkabelové zapojení s nutností modularity na pohyblivém rameni, které nabízíme jako součást dodávky. Zdravotnictví dnes prochází evolucí a tato forma zařízení je nezbytná. A protože nedodáváme pouze do státních zařízení, ale i do soukromých klinik, lázní a dalších, otevírají se zde dveře i pro místní prodejce a rozvoj jejich vlastních obchodních aktivit.

Jak v současné chvíli vypadá situace v oblasti partnerského prodeje? Máte zde nějaké novinky?

Ano, ve Philipsu se snažíme jít právě cestou partnerů a otevřeného kanálu, protože jsme evropská firma a jsme na to hrdí. Podpora a osobní benefitní přístup je podle nás to nejlepší jak ve směru na naše partnery, tak od nich i ke koncovým zákazníkům. Touto cestou chceme jít a rozvíjet ji.

Máte nějaký partnerský program či portál? Můžete jej přiblížit?

Určitě bych rád zmínil náš portál www.philipspartner.com, kde naši partneři dostanou vše, co je důležité k nabídce a orientaci v našich produktech. Jde např. o produktovou dokumentaci, datasheety a podobné materiály. Partnerský program v oblasti signage doposud spuštěný nemáme, ale momentálně upřesňujeme podmínky a možnosti jeho využití. Chceme si být jistí, že vše bude správně nastaveno a nasměrováno, nic nechceme uspěchat. Resellerům to vynahrazujeme nadstandartní marží v každém projektu.

A otázka na závěr - dotýká se vašeho působení i stále populárnější virtuální realita?

Určitě ano, a to hned z několika stran. První, ta kde se potkávají vjemy, které jsou produkovány displejem a to v jakékoli velikosti, jak dnes známe v brýlích, tak až po ohromné plochy tvarované do potřebných tvarů až po zakřivení, kde se virtuální realita použije v marketingu, vývoji a v neposlední řadě i zábavě. Je to určitý směr budoucnosti a vnímání našeho okolí. Každopádně to není konec, spíše začátek a budoucnosti technologií, na které se moc těším!