Rozhovory

Lenovo bude brzy jedničkou i v serverech

Změny související s akvizicí IBM divize x86 serverů Lenovem v rozhovoru komentují business unit manager Petr Plodík a produktová manažerka Kamila Jeřábková ze společnosti DNS, distributora s přidanou hodnotou obou značek.

Štěpán Feik
Zdroj: DCD Publishing
  • 5. 3. 2015
  • 6 min
Lenovo bude brzy jedničkou i v serverech

Co je nového v DNS? Jak vnímáte akvizici IBM divize x86 serverů Lenovem?

Petr Plodík: Servery x86 od IBM jsou už dvanáct let tím nejlepším ve své kategorii na trhu. Na tom trvám, a i přes změnu značky stále vidím obrovský potenciál pro resellery a hlad trhu po tomto řešení. V DNS jsme pod mým vedením vytvořili novou divizi zaměřenou přímo na Lenovo a je v ní ten nejlepší možný tým – lidé, kteří dříve působili v IBM a řešili System x servery a poté přešli spolu se mnou do DNS.

Servery tedy jen změnily logo, že? Partneři nemusí mít strach z poklesu kvality?

Kamila Jeřábková: Logo se změnilo, ale kvalita rozhodně zůstala! Do Lenova přešla nejen celá organizační struktura divize System x, ale i výroba a servisní služby. Procesy tedy zůstaly nezměněny, servery stále vyrábějí ti samí lidé v těch samých továrnách. Výraznější změnu očekáváme s novou obchodní strategií, od které si opravdu hodně slibujeme. Věříme, že bude pružnější a lépe zareaguje na poptávku na trhu. Určitě dojde i na agresivnější cenovou strategii, která nám a našim partnerům pomůže vyhrávat důležité zakázky, ve kterých se dříve IBM nemohla prosadit.

Petr Plodík: Pro mě osobně je Petr Toman, generální ředitel českého Lenova, zárukou člověka, který prostředí českého byznysu nesmírně rozumí a podporuje partnerský kanál. Od začátku prosazuje v Lenovu věci, o které jsem se v IBM sám pokoušel. Pokud se jeho týmu vše podaří podle plánu, pak věřím, že bude Lenovo již brzy jedničkou v x86 serverech.

Co konkrétně čeká partnery? Jaké výhody, kromě zmíněných, jim tato transformace přinese?

Petr Plodík: Lenovo ukázalo, že akvizice umí. Vzpomeňte si na notebooky a počítače – jak se jim tenkrát všeobecně moc nevěřilo. A kde jsou teď? Jasná jednička na trhu! Podobné, věřím, to bude se servery – reselleři, kteří zůstanou věrní značce, budou mít příležitost vyrůst a vytvořit si pevné vazby se zákazníky a vydělat spoustu peněz. V dnešní době je velmi obtížné příslovečně vsadit na správného koně – Lenovo tím koněm je! Dlouhodobě se resellerům orientace na Lenovo vyplatí, protože nabídka produktů je velmi kvalitní a rozmanitá – velmi mne zaujala například řada serverů ThinkServer, nebo zajímavé pracovní stanice ThinkStation.

Na únorovém kulatém stole zmiňovali někteří výrobci nárůst poptávky od partnerů, kteří byli dříve věrni právě IBM – a to z obavy, jak celá akvizice dopadne. Jak se s tím vyrovnáváte?

Kamila Jeřábková: Šlo o situaci z první poloviny roku 2014, kdy ještě nebylo známo moc informací – a partneři byli v nejistotě. Poté došlo ke zlepšení komunikace o procesu akvizice, pořádala se různá setkání pro partnery, System x univerzity, organizované mailingy a přibyla i spousta informací na webu. Obchodní partneři nám tak nakonec zůstali věrni.

Petr Plodík: Velmi se o české partnery zajímám a zaujalo mě, že se nyní setkávám se jmény, o kterých jsem předtím v souvislosti s IBM vůbec neslyšel. Je to důkaz, že značka Lenovo táhne.

Kamila Jeřábková: Můžeme nyní pracovat s daleko více partnery, kteří dříve nabízeli pouze počítače Lenovo. Nyní se můžeme vzájemně obohatit a nabízet celá řešení.

Takže prodávat celá řešení pod značkou Lenovo – od A do Z?

Petr Plodík: Prodej PC divize znamenal pro IBM ztrátu. Velká část českých SMB firem totiž kupuje klasická PC nebo notebooky a k tomu několik serverů. A zákazníci logicky preferují one-brand řešení. Zatímco velcí hráči na trhu v současné době PC a servery oddělují, u Lenova nastalo jejich sblížení. A v ideální dobu! Český a slovenský trh jsou z globálního pohledu SMB trh – a ten umí Lenovo skvěle.

Kamila Jeřábková: Obohacená nabídka od A do Z bude velkým lákadlem pro mnohé partnery a zároveň i velkou příležitostí.

Zmíněných školení a akademií jsem za uplynulý rok navštívil celou řadu – a odnesl jsem si z nich dojem, že partnerům hodně vadila korporátní administrativa spojená s pobídkami a zpětnými rabaty. To se nyní asi také změní, že?

Petr Plodík: Na tohle je velmi jednoduchá odpověď – když má partner jakýkoli problém, tak se stačí obrátit na distributora, který mu rád pomůže. A nemusí jít jen o rabaty nebo formuláře.

Kamila Jeřábková: Přesně takto by měl distributor fungovat – a takhle fungujeme i my! Víme, že partner má v portfoliu více značek a takovéto důležité informace by měl dostat v té nejsrozumitelnější formě připravené již od nás. Ze zkušenosti vím, že řada partnerů je pak příjemně překvapena, jaké má vlastně možnosti a co se jim nabízí.

Zvítězili jste v anketě IT distributor roku v kategorii VAD, kterou pořádá Reseller Magazine a RMOL.CZ. Chtěli byste partnerům něco při této příležitosti vzkázat?

Petr Plodík: Vnímám to jako obrovské ocenění naší celoroční práce. A zároveň jako závazek – abychom byli nadále těmi nejlepšími a poskytovali ty nejlepší služby a servis! Řek l jsem svému týmu: Je to krásná cena, ale příští rok ji musíme obhájit!

Kamila Jeřábková: S kým jít – to je na partnerech. Ale měli by jít s tím, kdo má vizi a chce se prosadit na trhu. Proto bych chtěla poděkovat všem, kteří nám dali hlas a potvrdili tak tuto mou myšlenku. Máme nejlepší tým, hluboké know-how a jsme resellerům opravdu silným partnerem. Daří se nám dát smysl pojmu „přidaná hodnota.“

Proč by si měli partneři vybrat ke spolupráci právě DNS?

Kamila Jeřábková: Jednoduše – dokážeme jim pomoci! S výběrem v širokém portfoliu produktů, s technickými problémy, dokážeme jim postavit řešení na míru a pomůžeme jim s administrativními procesy a zpětnými rabaty. Chceme, aby si partner vydělal a práce do projektů vložená se mu vrátila. Ať už partner dělal s Lenovem, IBM nebo s jiným výrobcem, u DNS má dveře otevřené a určitě bude mile překvapen!

Petr Plodík: Lenovo tým v DNS je ten nejlepší na distribučním trhu – za tím si stojím!