Ladislav Orenić (Fujitsu): Vždy se důkladně zamýšlíme nad tím, co děláme
Dnešní rozhovor není o konkrétních produktech či službách, ale o aktuálním dění ve společnosti Fujitsu a o principech, které ovlivňují dlouhodobé směřování této globální technologické firmy. Ačkoli to nemusí být i kvůli pověstné japonské konzervativnosti na první pohled patrné, Ladislav Orenić, head of channel led countries ve Fujitsu, vás jistě přesvědčí, že i nadále jde o jednoho z největších inovátorů, který je často několik kroků před konkurencí.
- 14. 7. 2021
- 12 min
Jak se společnosti Fujitsu aktuálně daří?
Podobně jako řadu dalších firem nebo rovnou celých odvětví i nás a naše partnery a zákazníky citelně ovlivnila covidová pandemie. Nicméně navzdory řadě obtíží můžeme říci, že se společnosti Fujitsu dařilo. A to nejen díky obrovskému zájmu o notebooky a infrastrukturu, ale hlavně kvůli značnému zájmu o digitalizaci. Mnoho podniků se totiž dostalo pod obrovský tlak, aby co nejrychleji svou činnost převedlo do digitálního světa. Pandemie mnoho takových procesů výrazně urychlila.
V čem nám však covid-19 v mnohém zkomplikoval činnost, byl přesun některých částí výroby z Německa do České republiky. Zejména vloni, tedy na začátku pandemie, nás výrazně poznamenalo uzavření hranic, které znemožnilo nebo zkomplikovalo cesty našich odborníků z Německa i z Japonska, kteří měli na tento proces dohlížet nebo se na něm podílet. Opět to však mělo i své přínosy – výrazně to i nás samotné zdokonalilo ve využívání technologií a schopnosti řešit problémy vzdáleně.
Jaké má Fujitsu aktuálně priority a strategické cíle?
V loňském roce Fujitsu slovy svého CEO vyhlásilo záměr stát se společností zaměřenou na digitální transformaci. To se stalo celosvětovým závazkem celé společnosti a poskytlo směr k dalšímu vývoji, se kterým samozřejmě úzce souvisí i alokace dostupných zdrojů do patřičných oblastí.
Součástí nového firemního směřování je i spuštění programu Fujitra (název vznikl z kombinace slov Fujitsu a Transformation). Tato iniciativa je založena na čtyřech hlavních pilířích (na zákaznické zkušenosti, zaměstnancích, růstu a stabilitě) a říká, co je pro budoucnost Fujitsu důležité a na jakých prvcích a principech hodlá stavět. Důležitá je také změna uvažování odpovídající principům digitálního světa, kterou musíme projít nejenom my, ale i naši zákazníci, kvůli kterým toto všechno děláme. Je jasné, že nejde o proces, který by šlo zvládnout ze dne na den. Vyžaduje to hluboké změny v kultuře společnosti a mnoha dalších aspektech. Nebude to jednoduché a od všech zúčastněných to bude obnášet spoustu práce a trpělivosti, ale jsem rád, že jsme se touto cestou ve Fujitsu vydali…

Kvůli pandemii se v poslední době moc nemluvilo o další naší aktivitě, kterou je Fujitsu Work Life Shift a jejímž cílem je angažovat se v otázkách klimatických změn. Je to pro nás velmi důležité a věřím, že se tato otázka brzy opět dostane do popředí zájmu. Je to zároveň jedna z věcí, která dává směr naší globální misi. Ekologické otázky se snažíme ve svém fungování co nejvíce zohledňovat. A věřím, že úspěšně, o čemž svědčí např. zařazení Fujitsu na tzv. A seznam organizace CDP v kategoriích klimatu a vody.
Další z našich priorit je posilování v oblasti produktových řešení. S tím hodně souvisí i naše nabídka sdružená pod označením Primeflex kombinující infrastrukturu se službami. V Evropě jsme v minulém fiskálním roce odstartovali iniciativu, kterou nazýváme Datově řízená transformační strategie (Data Driven Transformation Strategy – DDTS) s ideou, že stále více velkých i středních podniků rozhoduje o svém dalším působení na základě dat. Důvod je zřejmý – pokud se firmy rozhodují na základě reálných a správně vyhodnocených informací, jsou úspěšnější než ostatní. Důležitost rozhodování se na základě dat navíc stále poroste.
Tímto způsobem nerozvíjíme jen sami sebe, ale samozřejmě i své partnery. Stále významnější roli při prodeji totiž hraje i schopnost poskytnout potřebnou odbornou expertizu a analýzu, což je primárně práce našich partnerů. Tato forma prodeje bude stále důležitější a v budoucnu bude jistě dominovat. Je přeci logické, že zákazníci chtějí dodané technologie využívat na 100 % a maximálně těžit z jejich přínosů…
Které produkty a služby jsou aktuálně pro Fujitsu nejdůležitější?
Již jsem zmiňoval Primeflex a orientaci Fujitsu na datová centra. Rozhodně tedy chceme do budoucna stále více rozšiřovat svou působnost v segmentu souvisejících řešení a služeb. Zároveň to však neznamená, že hodláme jakkoli opomíjet další části portfolia – klientská zařízení jako notebooky či stolní počítače stále tvoří významnou část byznysu, ale prim v našem budoucím směřování budou hrát právě řešení pro datacentra. Je podstatné zdůraznit, že nejde pouze o fyzickou infrastrukturu, ale i software a zejména služby, které toto všechno propojí v jeden provázaný celek schopný poskytnout co nejvyšší přidanou hodnotu. Tyto služby samozřejmě zastřešují certifikovaní partneři, protože ti mají nejblíže k zákazníkům a zejména díky nim se pro ně naše řešení stávají nejenom dostupná, ale i atraktivní, a navíc snadno a bez problémů dosažitelná a implementovatelná.
I proto se partnery snažíme maximálně podporovat v neustálém vzdělávání a získávání specializovaných certifikací na jednotlivé produktové kategorie včetně nástrojů od firem, jako jsou VMware, Microsoft, Nutanix, SAP a další. Na to se nyní hodně soustředíme. Cílem je, aby se zákazník v podstatě nemusel o nic zajímat, vše včetně výběru, nasazení či migrace by měla být starost našich partnerů…
Během pandemie jsme zaznamenali velký zájem i o další služby, hovoříme např. o různých detailních analýzách, ať již hardwaru, typicky úložišť, nebo celé infrastruktury nebo softwaru, např. SAP prostředí, na jejichž základě jsme u zákazníků schopni vyhledat slabá místa a prostor pro vylepšení. Velkou výhodou je, že tyto inspekce většinou lze provést vzdáleně, což bylo v době přísných omezení pohybu mnohdy jediné dostupné řešení. I takovéto servisní a podpůrné či konzultační služby se aktuálně stávají stále důležitější součástí naší nabídky a skvěle zapadají do konceptu datově řízené strategie. Kvalitních a spolehlivých partnerů, kteří jsou nám schopni s podobnými záležitostmi pomáhat, si velmi vážíme. Systém certifikací je navíc zárukou garantované spolehlivosti partnerů a jejich proškolení na potřebné úrovni.
Jak činnost Fujitsu ovlivňuje aktuální situace s nedostatkem polovodičových a dalších esenciálních komponent?
Bohužel nejde o novou situaci, s určitými potížemi se potýkáme již řadu měsíců. Zejména poptávka po přenosných počítačích byla v nedávné minulosti skutečně extrémně vysoká. Stávalo se tak, že se prodlužovala doba dodání produktů, což je vždy nepříjemné. Situaci se samozřejmě snažíme průběžně vylepšovat, ale sami vidíte, že v některých oblastech, typicky např. procesorech, ale i v řadě dalších, k nedostatkům komponent stále dochází. Na druhou stranu to ale není jen problém v IT, ale i v dalších sektorech, např. v automobilovém průmyslu. Nárůst poptávky po polovodičích a dalších dílech byl zkrátka tak obrovský a nečekaný, že jejich výrobci nedokázali tak rychle zareagovat. Rozhodně je to tedy faktor, který naši činnost v mnoha ohledech komplikuje, nutno ale říci, že se to týká všech výrobců, nikoli pouze Fujitsu.
Jak do vašeho aktuálního konceptu zapadají trendy, jako je digitální transformace, Průmysl 4.0, IoT, 5G nebo třeba kvantové počítače?
Digitalizace se stala pro Fujitsu ústředním prvkem již dříve, je pro nás velmi důležitá a zabývá se jí hned několik našich důležitých projektů a iniciativ. Ještě jednou bych zde vyzdvihl, že vše se odvíjí zejména od potřeb zákazníků. Ani pro ně to totiž není jednoduché – jednoznačně identifikovat potřeby a požadavky nemusí být vůbec snadné, často jde o velmi komplexní otázku. Spolu se svými partnery se každému věnujeme na individuální úrovni a se vším v maximální možné míře napomáháme během celého procesoru modernizace, a to včetně všech myslitelných aspektů, jako je aktuálně třeba bezpečnost. Samozřejmě se přitom všem snažíme zohledňovat i přínosy dalších moderních technologií, kterými jsou např. umělá inteligence nebo internet věcí.
Vloni jsme partnerům zpřístupnili Fujitsu Digital Ecosystem Platform, což je inovativní nástroj, který má dvě hlavní funkce. Jednou z nich je vyhledávač, který umožní zákazníkovi najít toho správného partnera vzhledem k jeho poptávce.

Druhou funkcí, tou inovativnější, je snaha o vzájemné propojování našich partnerů tak, aby mohli kombinovat své odborné zkušenosti a dovednosti, a společně tak úspěšně vyřešit i projekty, na které by jeden partner sám o sobě nemohl dosáhnout. Řadě partnerů se tak otevřou zcela nové možnosti a trhy. I tady se tedy hodně snažíme o změnu myšlení svých partnerů a snažíme se jim vysvětlit, že lepší než si konkurovat je naopak vzájemně spolupracovat. Do budoucna to bude důležitá schopnost, protože právě zmiňované oblasti, jako jsou třeba Průmysl 4.0, internet věcí, umělá inteligence, virtuální realita, digitální dvojčata nebo třeba kvantové počítače, jsou pro nás nejenom velmi zajímavé, ale rovněž velmi komplexní a přinášejí celou řadu nových příležitostí. Velmi dobře je tento nástroj hodnocený i analytickými agenturami jako IDC či Canalys.
Fujitsu si v oblasti partnerského prodeje v nedávné době prošlo poměrně zásadními změnami a restrukturalizacemi. Vidíte už jejich dopad? V čem vnímáte jejich největší přínos?
Velkým benefitem je z našeho pohledu opravdu možnost spolupráce. A také rychlost a agilita – protože zákazníci se mohou napřímo propojit s partnery a ti se zase mohou napřímo zkontaktovat spolu, aniž by do tohoto procesu museli zapojovat samotné Fujitsu. To považujeme za velký přínos a pozitivum. Skvělá je také samozřejmě možnost přeshraniční spolupráce – např. partner z České republiky může přizvat i partnery z jiných zemí, pokud pracuje na projektu, s jehož uskutečněním by si sám nemusel poradit, ale zahraniční partner již na něčem podobném pracoval. Dostat se takto k potřebnému know-how je snadné a rychlé.
Dalším benefitem je samozřejmě možnost nabídnout své řešení zahraničním zákazníkům – pokud jste v něčem dobří, nemusíte nutně cílit pouze na český nebo slovenský trh. Partnerům se díky tomu skutečně otevírá celá řada nových příležitostí, protože produktů a služeb je dnes k dispozici neskutečně široká nabídka a ani samotné Fujitsu nemusí být v některých ohledech tak dobré nebo zkušené jako naši partneři. Pomoc z jejich strany je tak často skutečně opravdu nezbytná, což se podepisuje i na jejich intenzivním zapojování do inovativních a často i průkopnických pilotních projektů.
Již nějakou dobu běží také partnerský program Fujitsu SELECT. Jak jej rozvíjíte a co partnerům přináší?
Když jsme tento program navrhovali a spouštěli, chtěli jsme jej udělat co nejjednodušší, avšak zároveň dobře odpovídající současným a zejména budoucím požadavkům. Hodně jsme se soustředili také na oblasti, které řadíme mezi své strategické cíle a kam chceme v budoucnu upínat své úsilí.
Do tohoto programu neustále průběžně investujeme, což podtrhuje naše přesvědčení o jeho významu a přínosu. Jeho prostřednictvím se také snažíme partnery směrovat na klíčové oblasti, které budou podle našeho přesvědčení hrát v budoucnu důležitou roli. Jde o datově řízenou transformaci, které je dokonce ve Fujitsu SELECT vyhrazena speciální část, hybridní cloud, transformaci pracovišť a infrastrukturu a s ní související služby (často ve spojení s produkty a službami společnosti SAP). Věříme, že tyto čtyři oblasti budou v budoucnu opravdu důležité, a chceme, aby na ně byli partneři maximálně připraveni. Nepochybujeme o tom, že partneři mohou tento program velmi efektivně využít k budování a rozvíjení svého byznysu.
Chtěl byste na závěr českým a slovenským partnerům něco vzkázat?
I přes změny, ke kterým v nedávné době došlo, jsme a vždy budeme svým partnerům nablízku. Jsou pro nás nezbytnou součástí úspěchu a my jsme jim v tomto 100% zavázaní. Naším cílem je společně vyhrávat a partnerům poskytovat to nejlepší možné zázemí a podporu.