Rozhovory

Ladislav Orenić (Fujitsu): Hybridní cloud a infrastruktura jsou pro zákazníky to nejlepší

S Ladislavem Orenićem, head of channel led countries ve Fujitsu, jsme hovořili nejenom o novinkách představených na konferenci Fujitsu Product Summit, ale i o trendech v IT, změnách, kterými si tento obor za poslední dva roky prošel. Pokusili jsme se také nastínit směr, kterým by se celý obor mohl do budoucna ubírat.

František Doupal
Zdroj: DCD Publishing
  • 5. 1. 2022
  • 9 min
Ladislav Orenić (Fujitsu): Hybridní cloud a infrastruktura jsou pro zákazníky to nejlepší

Nejenom na konferenci Fujitsu Product Summit se hodně mluvilo o tzv. datově řízené transformaci. Co si pod tímto označením máme představit?

V dnešním světě se přijímání správných rozhodnutí ve správný čas stává naprosto stěžejní záležitostí.  A abychom mohli přijímat správná rozhodnutí, potřebujeme informace. Proto je dostupnost kvalitních dat stále důležitější. V dnešním světě však není problémem dostupnost dat, těch máme kvanta, ale mnoho organizací bojuje s tím, že je nemá v potřebné podobě. Vlastnictví správně fungujícího informačního systému založeného na nejmodernějších technologiích a schopnost ho správným způsobem využívat se tak stává čím dál větší konkurenční výhodou a rozdílovým faktorem.

Podle našich průzkumů jsou podniky, které se při rozhodování řídí daty, úspěšnější. Věříme proto, že organizace musejí datově řízenou transformací projít. Umožní jim to rozhodovat se rychleji a přesněji, což jim pomůže k tomu, aby byly na trhu úspěšné. Společnost Fujitsu a její rozsáhlý partnerský ekosystém může společnostem s úspěšným zvládnutím tohoto procesu pomoci.

 

Je to cesta, kterou se hodlá Fujitsu do budoucna ubírat? Jaké další oblasti či směry budou v nejbližší budoucnosti pro Fujitsu klíčové?

Ano, cílem a současně strategií Fujitsu je být datově řízenou společností. Vyžaduje to však značné změny ve firemní kultuře, změny v myšlení i přijetí datově řízeného rozhodování. Datově řízená transformace je tedy jednou ze strategických součástí naší cesty.

Na naší výroční globální konferenci ActivateNow jsme prohlásili, že dalším z takových kritických prvků, který se stává součástí naší firemní DNA, je udržitelnost. Abychom tento svůj přístup ukázali ještě lépe, vytvořili jsme a na konferenci představili sedm klíčových oblastí pro podporu dlouhodobě udržitelného přístupu. Zároveň chceme svým zákazníkům pomáhat v tom, aby se na plnění důležitých celospolečenských cílů v oblasti udržitelnosti mohli rovněž podílet. Kromě samotné péče o životní prostředí jde mimo jiné také o šetření nákladů, protože rostoucí ceny energií a dalších zdrojů si dnes nemůže žádný podnik ani vláda dovolit ignorovat.

 

Jak se bude měnit úloha resellerů? Jaký by měl být reseller, který bude chtít obstát v době nástupu technologií, jako jsou hybridní cloud, SaaS, softwarově definované technologie či umělá inteligence?

Z našeho pohledu je důležité, aby se reselleři nebáli uvažovat ve velkém a byli schopní skvěle pochopit potřeby svých zákazníků. Jen tak jim budou moci nabídnout to nejlepší možné řešení. Spoluvytváření a spolupráce tak se stane ještě důležitější. To byla vlastně jedna z našich největší motivací pro spuštění systému Fujitsu Ecosystem Platform, což je pokročilý nástroj, který pomůže snadno a rychle vyhledat toho pravého implementačního partnera.

 

Vnímáte i nástup dalších zásadních technologických či společenských trendů, které mají potenciál ovlivnit dění v IT?

Kromě datově řízené transformace a udržitelnosti je to, i kvůli dopadům covidu-19, tlak na co nejrychlejší rozhodování. Znamená to, že proces přijímání potřebných rozhodnutí a jejich následného vykonání musí být co nejrychlejší.

Ačkoli je transformace cloudu stále aktuálním tématem, domníváme se, že dominantním modelem se stane hybridní cloud/infrastruktura. Kombinuje flexibilitu a rychlé rozšíření potřebných požadavků na výpočetní výkon nebo úložiště, které mohou cloudoví poskytovatelé nabídnout, a nákladovou výhodu lokální infrastruktury. Zároveň jsme si vědomi toho, že zejména v případě některých kritických podnikových procesů a aplikací je on-premise varianta stále lepší a efektivnější. Ne všechny na míru přizpůsobené aplikace fungují v cloudu podle očekávání a zákazníci narážejí na různá omezení. Přesto se však hybridní přístup, kombinující výhody tradičních a cloudových technologií, často ukazuje jako ten nejlepší možný.

Nikoliv novým, ale zásadním prvkem je obrana proti kybernetickým útokům. Jejich počty výrazně rostou a Fujitsu spolu se svými strategickými technologickými partnery zákazníkům nabízí ta nejlepší možná bezpečnostní řešení.

Dalším jevem, který můžeme sledovat, je probíhající válka o talentované zaměstnance. V řadě IT odvětví panuje akutní nedostatek kvalitních a spolehlivých pracovníků a společnosti se musejí hodně snažit, aby je získaly do svých řad a následně si je udržely. Moderní a špičkové prostředí včetně nejpokročilejších prvků IT výbavy je v tomto směru jedním ze základní předpokladů, abychom dokázali být pro potenciální zaměstnance zajímaví.

 

Před nějakou dobou jste představili nástroj Fujitsu Ecosystem Platform. Je úspěšný? Pracujete i nadále na jeho rozvoji?

Pandemie covidu-19 v mnoha oborech výrazně urychlila digitální transformaci, což s sebou přineslo i rapidní změny ve světě IT. Partneři, na kterých jsou zákazníci v podstatě závislí, tak mají na jednu stranu nakročeno k tomu, aby se stali důvěryhodnými a neocenitelnými pomocníky při řešení požadavků svých zákazníků, ale často jim chybí některé určité dovednosti či specializace, aby byli sami schopni úspěšně dokončit komplexní projekty.

Pokud však partneři své dovednosti, znalosti a zdroje spojí s dalšími, mohou společně získat přístup k většímu množství obchodních příležitostí, aniž by museli investovat velké prostředky a značné množství času do rozšiřování svých vlastní kompetencí. Platforma Fujitsu SELECT Ecosystem Platform umožňuje partnerům rychle identifikovat společnosti s potřebnými schopnostmi a snadno s nimi okamžitě zahájit spolupráci na dodávkách projektů svým zákazníkům. Systém Fujitsu Ecosystem Platform je navržený tak, aby byl tento proces naprosto bezproblémový.

Jednou z funkcí platformy jsou i prezentace nejlepších regionálních řešení, kterými se mohou partneři u svých projektů inspirovat. Partneři takto mohou např. snadno najít někoho, kdo jim pomůže s nasazením řešení založených na strojovém učení nebo IoT. Předem ověřené nabídky pak umožňují přímé spojení s jedním nebo více poskytovateli. Spolupráce začíná jediným kliknutím a vše lze od začátku do konce vyřešit bez nutnosti opustit tuto platformu.

S platformou Fujitsu Ecosystem Platform jsme opravdu spokojení, protože skutečně vidíme nové projekty, kde nyní partneři aktivně spolupracují. Dříve by se přitom pravděpodobně nikdy nespojili.

 

Jednou z novinek je také Fujitsu Customer & Partner Experience Lab. Prozradíte nám, o co jde? A jaký přínos má pro partnery či zákazníky?

Tento moderní nástroj, který jsme představili v listopadu 2021, umožňuje demonstrovat nejrůznější důležitá či jinak zajímavá témata a sdílet se zájemci příklady reálných řešení, která jsme již nasadili a kde zároveň máme k dispozici praktické zákaznické zkušenosti.

Zákazníkům jsou zde k dispozici naši specialisté schopní s nimi sdílet detaily ohledně různých řešení, vysvětlit jim benefity, které mohou jeho nasazením získat a samozřejmě se s nimi pobavit o svých zkušenostech, které během své práce s danými technologiemi načerpali.

Osobně si myslím, že možnost těžit ze zkušeností kvalifikovaných lidí, kteří spolupracovali na celé řadě uskutečněných projektů, je excelentním způsobem, jak pokrýt nároky na co nejrychlejší uspokojení zákaznické poptávky, o čemž jsme se mimochodem také již dříve bavili.

 

Jak se vším výše zmiňovaným jde dohromady neustále vzrůstající důraz na efektivnost a udržitelnost? Jde podle vás o příležitost, nebo spíše komplikaci?

Podle mého názoru je to jednoznačná příležitost – a to nejenom z hlediska byznysu, ale i celkové možnosti hledat lepší způsoby a cesty do budoucna. Ve Fujitsu neustále pracujeme na řešeních schopných snižovat náklady i podporovat šetrný přístup k životnímu prostředí. Jedním z příkladů, které mohu uvést, je dlouhodobá starost Fujitsu o spotřebu elektrické energie našich systémů a nikdy nekončící práce na její optimalizaci. Mezi výsledky této práce patří např. postupné snižování spotřeby a následná možnost redukovat náklady na chlazení datových center.

 

Jaký podle vás bude rok 2022?

Rok 2022 bude opět plný změn. Jsem však pevně přesvědčen, že nejrůznější překážky, kterým jsme čelili v letech 2020 a 2021, se nám podaří krok za krokem překonat.

Lepší pochopení výhod hybridního přístupu k práci bude navíc po určité nezbytné konsolidaci a čase nutném pro všeobecnou adaptaci brzy generovat další poptávku. Ostatně, někde tento trend můžeme vidět již nyní.

Věřím, že zákazníci jsou na budoucnost připraveni více než kdykoli dřív. A Fujitsu je spolu s partnery připraveno jim pomoci v dalším rozvíjení jejich byznysu.