Konica Minolta: Workplace hub změní vnímání kanceláří
Japonský výrobce multifunkčních tiskáren Konica Minolta již brzy pronikne na trh s internetem věcí a umělou inteligencí. Nedávno představil IT řešení, které sjednocuje veškeré jeho technologie prostřednictvím jediné centralizované platformy. První verze tohoto zařízení bude na trhu dostupná již letos na podzim. Nejen o něm, ale i o změnách, kterými si společnost během posledních let prošla, s námi hovořila ta nejpovolanější osoba z celé firmy: Shoei Yamana, CEO a prezident společnosti Konica Minolta.
Vaše firma se ještě přednedávnem orientovala na trh s koncovými zákazníky, ale teď spíše cílíte na B2B segment trhu. Jak se vám povedlo tak jednoduše přeorientovat svou výrobu?
Naše společnost se dlouhou dobu zabývala výrobou fotoaparátů a obecně zachycováním obrazu, ale v roce 2006 jsme od tohoto segmentu trhu začali pomalu upouštět. Pak se z ní stala v podstatě B2B společnost. Nyní máme celosvětově přes dva miliony B2B zákazníků. Jde nejen o obrovské společnosti, ale řadí se mezi ně i střední a malé firmy. Momentálně již náš B2B segment funguje ve 150 zemích světa a produktové portfolio je opravdu široké. Společnostem nabízíme digitální multifunkční tiskárny a digitální tisk, ale také průmyslový tisk na textil a vyrábíme také nástroje pro digitální diagnostiku. To ale není všechno, zabýváme se také bezpečností přenosu obrazu při skenování, tak i zabezpečeným tiskem. Od roku 2006, kdy jsme přestali vyrábět fotoaparáty, jsme již nedělali B2C byznys. To se jen tak nevypaří. Měli jsme za sebou 140 let práce, která se zúročila v podobě nových produktů a služeb. Máme za sebou pokroky v oblastech, jako jsou optika, zpracovávání obrazu nebo výroba z nejrůznějších materiálů. Kombinací právě těchto zkušeností vytváříme nová zařízení orientovaná na B2B byznys. Příkladem toho jsou také naše chytré brýle pro pásovou výrobu. Ty napoví uživateli, které díly má přesně používat, díky čemuž již nebudou továrny ztrácet čas zkušených pracovníků při školení těch nových. Naše společnost v podstatě nikdy nezměnila firemní politiku, i když jsme přestali vyrábět fotoaparáty, začali jsme se soustředit spíše na vývoj obchodních řešení. Proto jsme si nechali vypracovat výzkum, abychom mohli vytvořit nový jednotný koncept.
Vy sám již ve společnosti Konica Minolta působíte dlouho a prošel jste si zde právě touto změnou. Jaké to pro vás bylo?
Do společnosti jsem přišel už v roce 1977 a už v roce 1980 jsme světu představili první digitální fotoaparát s funkcí automatického zaostření. A podobných novinek z naší strany bylo pochopitelně více. Tento vývoj se zastavil až v roce 2006 společně se starou výrobou. Nyní jsme tuto výrobu oživili a použili ve spojení s internetem věcí (IoT). Naším byznysem vždy bylo zpracování obrazu, což je i nadále. Na tento segment jsme rozhodně nezapomněli a nejnovější produkt naší společnosti je toho důkazem.
Jak vidíte budoucnost globálních průmyslových společností?
Klíčem k úspěchu je právě neustálý vývoj společností. V dnešním světě vzniká mnoho technologických startupů, které potřebují podpořit, a to jak finančně, tak obchodně. Mnohdy se shodují naše cíle a strategie, a proto jsme rádi, že právě takové společnosti existují. V mnoha případech totiž nejsme schopni vyvinout takové technologie, jaké vytváří nové startupy. Přesně takové firmy potřebujeme, protože se nám hodí jejich technologie, a ony zase potřebují nás, abychom je zastřešili. Několik regionálních společností tohoto typu jsme již koupili. Šlo o startupy z různých částí světa – z Evropy, Silicon Valley, Singapuru, Číny a samozřejmě i Japonska.
Jak teď vnímáte konkurenční boj na této nové úrovni, kam se Konica se zařízením Workplace Hub posouvá?
Konkurence už není stejná jako před třemi pěti lety. Se spoustou konkurentů jsme sváděli ostrý boj převážně v oblasti multifunkčních tiskáren, ale i u fotoaparátů. Šlo o společnosti jako Canon, Nikon, Xerox a Epson, které ale nyní opomíjejí byznys, jakým IoT nebo AI v dnešní době jsou. Už si tím pádem nemyslím, že tyto společnosti jsou našimi konkurenty. Oproti tomu IBM a Google v těchto segmentech trhu ušly obrovský kus cesty. Konkurence se nám díky přechodu k IoT a AI teď oproti předešlým rokům hodně změnila.
Proč jste se rozhodli vkročit do segmentu, který vám byl dříve cizí?
Nemůžeme zůstat stát na jednom místě a nevyvíjet se. Internet věcí a umělá inteligence jsou dnes velmi živými segmenty. Vždyť trh s chytrými telefony se pouhé tři roky po uvedení prvního smartphonu zvedl o 50 %. A trend internetu věcí má mnohem vyšší potenciál. Ten nemůžeme ignorovat. Musíme se posouvat vpřed a investovat do něj. To je také důvod, proč jsme přišli s kompletním systémem pro chytrou kancelář – Workplace Hub.
Tento projekt musel být velmi náročný na přípravu a výzkum, což vyžadovalo obrovské množství lidských zdrojů. Měli jste kde tyto inženýry brát, nebo jste je museli najmout z jiných společností?
Jakmile jsem představil viceprezidentu společnosti Konica Minolta Dennisovi Currymu svou vizi, začali jsme společně vyhledávat talenty. Samozřejmě jsme je nejprve hledali ve vlastních řadách, protože Konica Minolta je globální korporace. Celosvětově zaměstnává přes 45 000 lidí, přičemž 10 000 pouze v Japonsku. Ale pro IoT projekt jsme potřebovali stále více talentovaných lidí, tak jsme oslovili nejlepší profesionály v oblasti IoT, kteří na projektu začali spolupracovat. Současně jsme potřebovali trochu změnit naše vnímání lidských zdrojů. Potřebovali jsme totiž jak klasické zaměstnance, tak i externisty. Konečný produkt Workplace Hub vyšel ze spolupráce hned několika firem. Partnerství se společnostmi Hewlett Packard Enterprise, Sophos a Microsoft zajistilo hardware, bezpečnost a IT řešení, a další služby od společností Canonical a BrainTribe přinesly sílu open source a pokročilou správu dat k usnadnění efektivní digitální transformace pro jakýkoliv podnik.
Jak mění Workplace Hub vnímání práce jako takové? Nemyslíte si, že nám stroje ukradnou práci?
Myslím si, že lidé by se měli nad tyto obavy povznést. Měli by se starat spíše o svou produktivitu a efektivitu práce, kterou mohou právě tyto inteligentní stroje zvýšit. Dle mého názoru se do budoucna není čeho bát, pokud se lidé naučí pracovat s inteligentními stroji. Lidé ve své práci bez pomoci strojů nejsou efektivní a naopak stroje zatím neumí pracovat samy. Pokud budou tyto dvě ekonomiky, lidská a strojní, fungovat jako jeden celek, přinese to nakonec skvělý výsledek.
Momentálně jste zareagovali na trendy IoT a AI. Jsou ještě nějaké další oblasti, do nichž chcete jako společnost proniknout?
Nyní jsme ukázali celý nový svět, do nějž jsme zatím pouze nahlédli. Chceme se ubírat směrem nejnovějších trendů a teď nemám na mysli rozhodně jenom kanceláře, ale třeba i segment zdravotní péče. Konica Minolta má velmi působivou technologii 3D laseru nebo technologii schopnou vyšetřovat onkologické pacienty. Všechny tyto technologie vycházejí právě z naší dlouholeté praxe v oboru zachycování obrazu. Nezabývali jsme se tedy pouze fotografováním nebo multifunkčními tiskárnami, ale investovali jsme hodně i do vývoje zobrazování jako takového. Konica Minolta se takto snaží vyřešit problémy, které trápí lidskou společnost.
Jste nakloněni tomu, že by do vašeho zařízení Workplace Hub mohli reselleři přidávat některé nové funkce, nebo jde o již uzavřené řešení?
Nevidíme v tom vůbec žádný problém. Jsme otevření všem možnostem. Workplace Hub je postaven na otevřené architektuře API. Ne pouze reselleři, ale i sama firma, která si jej zakoupí, se k němu mohou připojit. Hlavním významem tohoto zařízení je posílení pracoviště, takže to chceme maximalizovat do té míry, jak to bude vůbec možné.