Joseph Reger, Fujitsu: Digitální transformace zasáhne i oblasti, kde bychom to nečekali
S technologickým ředitelem společnosti Fujitsu pro region EMEA, Josephem Regerem, jsme si i tak trochu filozoficky povídali nejen o současné situaci společnosti Fujitsu, ale hlavně o nastupujících trendech, mezi které patří digitalizace či digitální transformace, a pak také o filozofii této japonské společnosti, která s aktuálním vývojem, ve světě IT i mimo něj, úzce souvisí.
Co je dnes vlastně klíčovým předmětem podnikání Fujitsu a jak by se tento směr mohl vyvíjet do budoucna?
Více než polovina byznysu Fujitsu se dnes odehrává v Japonsku, zbytek pak v dalších částech světa. Většina podnikání mimo Japonsko je pak umístěna právě v našem regionu, tedy v oblasti Evropy, Blízkého východu a Afriky. Cílem pro nejbližší budoucnost je tento poměr vyrovnat.
Náš byznys v regionu EMEA je v současné chvíli výrazně orientovaný na produkty, ať již jde o klientská zařízení, datová centra, servery, storage, síťové prvky a další. Z 80 % pak naše podnikání probíhá prostřednictvím partnerské sítě. Do budoucna se budeme snažit k produktům poskytovat i stále více služeb a další přidané hodnoty a ve výsledku pak za pomoci našich partnerů vytvořit široký ekosystém produktů a služeb. Na druhou stranu se na partnery skutečně výrazně orientujeme již dnes, kdy za sebou máme stovky a tisíce partnerů z různých oblastí a oborů. Našim partnerům samozřejmě budeme maximálně napomáhat, aby se v době digitální transformace prosadili, protože poptávka po řešeních a službách se bude neustále zvyšovat. Na druhou stranu to ale rozhodně neznamená, že bychom se do budoucna měli soustředit méně na produkty.
Jaké jsou podle Vás nejdůležitější trendy blízké budoucnosti?
Rozhodně jsou to informační a komunikační technologie a jejich rozšiřování do všech myslitelných oblastí našich životů. IT bylo se svými počítači a dalšími technologiemi velmi dlouho samostatnou a dá se říci, že i nezávislou disciplínou. To se ale mění a bude se měnit stále výrazněji. IT jako samostatný obor budeme vnímat stále méně a naopak se bude postupně stávat základní a integrální součástí všeho. I oblastí, kde je to pro nás doposud jen těžko myslitelné. Totéž platí pro umělou inteligenci nebo samostatně se učící systémy, které budou stejně tak stále častěji pronikat do našich životů a světů. Ruku v ruce s obrovskými přínosy, které můžeme získat, však musím pamatovat také na řadu možných rizik a nebezpečí, které jsou s nimi úzce spjaty.
Fujitsu aktuálně používá heslo „Human Centric Innovation.“ Co to vlastně znamená?
Toto motto vyjadřuje současný postoj a filozofii společnosti Fujitsu a vyjadřuje, že jde sice o technologickou společnost, ale vše se točí okolo člověka. Každá firma se musí rozhodovat, kam bude směřovat její vývoj, a na základě toho se dále rozhoduje, co bude dělat, a kam bude investovat apod. Fujitsu při svém rozhodování vsadilo na člověka a lidskou společnost, protože to je hybatel všeho.
Fujitsu rozvíjí koncept Human Centric Intelligent Society, který úzce souvisí s dalším vývojem života na planetě Zemi. Společnost bude muset být inteligentní, protože zdroje, které máme k dispozici, nejsou nekonečné, a takto by s nimi mělo být také nakládáno. Celá tato problematika je ale širší, nejde pouze o přírodní zdroje, ale také o život ve městech, dopravu, zdravotnictví a další oblasti, které výrazně ovlivňují naše životy a podnikání. A většina těchto oblastí není v dnešní době zrovna ideální. Cílem konceptu Human Centric Intelligent Society je tedy optimalizace záležitostí, jako je například využívání energií, nakládání se zdroji či optimalizace dopravních spojů. Nedílnou součástí toho všeho budou samozřejmě nejrůznější technologie, algoritmy, stroje, zařízení a senzory a umělá inteligence v pozadí toho všeho.
Fujitsu za součást umělé inteligence považuje i prvek lidského faktoru, protože lidé jsou nedílnou součástí všeho. Věříme, že právě na lidech závisí veškerá inovace ve všech oblastech života, nikoli na počítačích či čemkoli jiném. A cílem Fujitsu je umožnit lidem inovovat za pomoci technologií, ať již hovoříme o sociálních sítích, datové historii či nejrůznějších počítačových analýzách. Zároveň věříme, že smyslem evoluce (i revoluce) má být usnadnění lidských životů a v důsledku toho i možnost jejich lepšího a smysluplnějšího prožití.
Ve Fujitsu se v současné době často mluví o tzv. digitalizaci či digitální transformaci. Jak Fujitsu tuto příležitost vnímá?
Zjednodušeně řečeno jde o pronikání IT do skutečně všech oblastí lidských životů, pracovních i soukromých. Až doposud se technologický vývoj nejčastěji soustředil na snahu vyrábět více, lépe, efektivněji. V době digitální transformace tomu ale bude jinak. Digitální technologie jsou nyní dostupnější než kdy dříve, a to nejenom v IT, ale všude, a začínají postupně měnit veškeré aspekty lidských životů. Ze dříve samostatných a zcela oddělených procesů se tak nyní stávají propojené řetězce, se kterými lze komunikovat a které jsou dokonce schopny samy komunikovat navzájem, často zcela bez lidské interakce.
Velmi důležitá se tato problematika stává nyní například v průmyslu. Právě průmysl je pro oblast střední Evropy a ekonomiky jednotlivých států takřka klíčový, v České republice můžeme vyzdvihnout například automobilovou výrobu. Pro budoucnost tak bude velmi důležité správně pochopit a přijmout vše, co bude z digitalizace vyplývat. Digitalizace již nyní ovlivňuje celý životní cyklus produktu, od jeho návrhu, přes výrobu, distribuci, servis a vyhodnocování. Vše, na co si vzpomenete. Celý výrobní a dodavatelský řetězec tak do budoucna čekají výrazné změny, které si dnes možná ani často neumíme představit. Do budoucna budou všechny jeho části podstatně více propojené, více spjaté navzájem, a to i navzdory tomu, že do něho vstupují desítky a stovky společností, často s úplně jinými vlastníky a provozovateli.
Vliv na digitalizaci má řada skutečností, od schopnosti provádět rychleji výpočty nebo vytvářet a ukládat více informací, ale nejdůležitější a integrální součástí bude schopnost veškerých prvků, od nejmenších součástí, jako jsou například miniaturní senzory, přes počítače, až po velké výrobní nástroje, spolu navzájem komunikovat v jedné velké, komplexní síti, což nám poskytne možnosti, jaké jsme nikdy dříve neměli. Již v následujících několika málo letech budou v provozu miliardy připojených zařízení, což však opět výrazně zvýší nároky na nejrůznější sítě a jejich propojení. Výhody z toho plynoucí jsou však obrovské a bude jen na nás, zda a jak je dokážeme využít.