Rozhovory

Janda a Václavík: SkyVera se mění na Veracomp a chce být jedničkou

Proč mění společnost SkyVera, distributor s přidanou hodnotou, svoje jméno na Veracomp, a dokonce i logo?

Richard Voigts
Zdroj: DCD Publishing
  • 5. 9. 2013
  • 11 min
Janda a Václavík: SkyVera se mění na Veracomp a chce být jedničkou

Mohl byste stručně představit společnosti SkyVera a Veracomp?

Petr Janda: SkyVera je na trhu od roku 2009. Jsme tzv. distributor s přidanou hodnotou (VAD) v oblasti IT. Od počátku našeho podnikání se soustředíme zejména na oblast IT bezpečnosti, v poslední době jsme do portfolia přibrali i produkty z oblasti sítí a telekomunikací. Naším vlastníkem je polský VAD číslo jedna, akciová společnost Veracomp.

V současné době měníte jméno. Proč až teď a co tato změna znamená?

Petr Janda: Od počátku j sme v ystupovali jako samostatná nezávislá společnost a i přes maximální podporu naší mateřské firmy jsme museli prokázat schopnost nejenom přežít, ale prosadit se na trhu jinými hodnotami, než je jméno velké mezinárodní společnosti. Jsme přesvědčeni, že po čtyřech a půl letech jsme to dokázali, a proto nyní můžeme přistoupit k plnému začlenění do skupiny Veracomp.

Jaké hodnoty máte na mysli?

Petr Janda: Abych dobře odpověděl na tuto otázku, musím odpověď rozdělit na dvě části. První část se týká hodnot, které vyznáváme vůči trhu a vůči našim partnerům. Někdy v prvních měsících existence naší firmy jsme si uvědomili, že slovní spojení „přidaná hodnota“ je často vyslovováno se značně pejorativním nádechem. Neboli každý o tom mluví, každý to poskytuje, a když se zeptáme zákazníka, mnohdy neví, co to vlastně je. S čistým svědomím jsme tedy nadefinovali naše vlastní hodnoty. Záhy jsme zjistili, že to nestačí. Na trhu je veliký tlak a my musíme náš úspěch postavit na pevných základech odlišnosti od naší konkurence. Začali jsme tedy zaznamenávat a analyzovat každý náš úspěch a neúspěch, diskutovali o nich s partnery a výsledkem této spolupráce přímo uvnitř bojiště je seznam šesti nejdůležitějších hodnot, odlišností, na kterých stavíme.

Jde o následující hodnoty – jsme předvídatelní, vždy dopředu víte, co od nás dostanete, v jaké kvalitě a v jakém čase, jsme velmi konzistentní; máme skutečně individuální přístup k zákazníkovi; máme výborné technické a předprodejní (presales) znalosti; jsme rychlejší a flexibilnější než konkurence; jsme součástí stabilní, velké mezinárodní společnosti; máme unikátní startovní program pro nové partnery. Každý z těchto bodů jsme museli prokázat v praxi, a to, že se nám to povedlo, je také důvodem, proč jsou naši partneři s námi.

Můžete vysvětlit další hodnoty, o kterých jste hovořil?

Petr Janda: Neméně důležité jsou hodnoty, které vyznáváme uvnitř společnosti. Celá skupina Veracomp je firmou, která se opírá především o lidský potenciál a spolupráci. Máme vnitřní kodex, kterým se řídíme. Jedním z mých nejoblíbenějších bodů tohoto kodexu je věta: buď poctivý, upřímný a otevřený. A tímto se také řídíme. Snažíme se lidem, kteří u nás pracují, vštípit fakt, že jsou pro firmu to nejdůležitější, že mohou kdykoliv přijít s nápadem, otevřít si svůj vlastní projekt, mluvit se mnou a hlasitě projevit nesouhlas s čímkoliv, na čem zrovna pracujeme. Tato atmosféra svobody podporuje duch kreativity, pracovitosti a sounáležitosti s firmou. Každý člověk u nás ve firmě ví, co je cílem firmy, a to jak dlouhodobým, střednědobým i krátkodobým, a s využitím spolupráce s kolegy si vybírá cestu, jak těchto cílů dosáhnout.

Společně myslet, společně vykonat. Chtěl bych také poděkovat všem mým spolupracovníkům, bez nichž by tato firma nebyla a kteří i mě osobně naplňují pocitem, že stojí za to vytrvat a jít přes překážky a že vás pak někde na cestě čeká odměna, jakou třeba pro mě je, když na lidech vidím, že do práce chodí rádi a že je firma nedílnou součástí jejich života.

Co je cílem SkyVery, dnes již Veracompu?

Petr Janda: Naše dlouhodobé cíle jsou následující – být jedničkou na poli VAD v Česku i na Slovensku, být zároveň nejlepším zaměstnavatelem v IT v obou zemích, být velkou firmou s atmosférou malé firmy, do tří let dosáhnout obratu deseti milionů eur, vždy a za každých okolností si udržet pozici čisté distribuce.

V jaké oblasti hodlá být jedničkou dnes už Veracomp jako VAD?

Nerozdělujeme to na žádné oblasti, prostě chceme být jedničkou na trhu.

To znamená, že chcete překonat i Avnet, DNS, Arrow a další?

Ano.

To jsou ale velmi ambiciózní cíle. Každý cíl by měl být splnitelný, není toto již za hranicí?

Petr Janda: Ne, to si u nás ve firmě nemyslíme. Naším cílem je a vždy bude být na trhu číslo jedna. Měl by to být cíl každé společnosti. Jistě, můžeme diskutovat, že se nám těžko podaří dosáhnout toho v nejbližších letech, ale to nevadí. Jsme přesvědčeni, že naše hodnoty a náš přístup k práci bude na konci slavit úspěch.

Pojďme k samotnému přejmenování. Co to bude znamenat po praktické stránce?

Petr Janda: Přejmenování opravdu není samoúčelné. Naše plné začlenění do struktur Veracompu bereme velmi vážně, a tak jsme připravili mnoho změn, které přinesou našim partnerům další zlepšení jejich práce. Začněme od toho nejviditelnějšího, a tím je jednotný design celé skupiny v Evropě. Nové logo je symbolickou vizualizací dlaní spojených do kruhu, přičemž otevřené dlaně zároveň ukazují na střed kruhu jako na společný cíl. Ruce samy o sobě nedokážou vytvořit nic, ale spojené tvoří řetěz, což je velmi silná konstrukce. Nové logo symbolizuje tedy především spolupráci mezi distributorem a jeho partnery, partnerství s výrobci a koncovými uživateli. Nové webové stránky, nový partnerský portál, vstup na sociální sítě, to vše přinese partnerům logickou a přehlednou informační bázi. Ale nebyli bychom to my, kdybychom si nepřipravili i nějaká další překvapení.

Mohl byste alespoň napovědět, jaká překvapení chystáte?

Petr Janda: Nechtěl bych vše prozrazovat dopředu. Ale např. jde o činnost týkající se tzv. business intelligence. Máme od roku 2009 mnoho dat sesbíraných z trhu a z těchto dat dokážeme připravit našim partnerům report na míru včetně našich vstupů a hodnocení.

Můžete být ještě konkrétnější?

Petr Janda: Když si dnes otevřete kterýkoliv odborný časopis, téměř vždy narazíte na téma Big Data. Každý se snaží v množství dat, které má, najít logiku, nápad, doporučení, kam jít dál a jak být lepší. My si neděláme ambice těmto firmám konkurovat, ale přesto můžeme partnerům poskytnout informace, které třeba nejsou schopni ze svých, někdy velkých a složitějších systémů vytáhnout, a rádi se s nimi nad těmito daty sejdeme, projdeme je a budeme hledat společně s nimi odpovědi. Samozřejmě, že jde vždy o kombinaci dat daného partnera a dat veřejně dostupných.

Připravujete také rozšíření produktového portfolia?

Petr Janda: Ano, připravujeme, ale z jasných důvodů nemohu být konkrétnější. V tuto chvíli máme zaběhlých několik hlavních produktů, jako jsou Fortinet, Extreme Networks, Aruba Networks, Bluecoat, LifeSize, a v poslední době k nim s úspěchem přibyly ještě Landesk a Invea-Tech. Jak už jsem naznačil, připravujeme také několik dalších produktů, některé bychom mohli přibrat ještě v tomto roce.

Výběr produktů je jistě klíčový, jak k němu přistupujete?

Petr Janda: Zde bych předal slovo Honzovi Václavíkovi, šéfovi našeho oddělení předprodejní podpory.

Jan Václavík: O tom není pochyb. Vždy se snažíme, aby produkty v našem portfoliu byly především jedinečné svými vlastnostmi. Takováto kombinace nám dává silnou argumentační základnu při diskuzi nad technickými parametry. Mezi obecné vlastnosti našich produktů patří technická vyspělost a výkonnost, unikátní zapracování konkrétních funkcionalit, zajímavá licenční politika a poměr výkonu k ceně. Udržujeme úzký kontakt s výrobci, získáváme tak důležité informace o chystaných novinkách a změnách. Několikrát jsme se podíleli ve spolupráci s výrobcem na betatestování nových zařízení nebo operačních systémů. Nejen pro tyto účely máme vybudovanou vlastní laboratoř, kterou jinak využíváme pro ověřování požadavků, ladění problémů našich partnerů a zákazníků nebo školení v autorizovaném školicím centru.

Dalším parametrem výběru produktů je synergický efekt napříč produktovým portfoliem. Jsme schopni s kombinací našich produktů navrhnout takové řešení, které elegantně plní požadované funkce, a kooperace těchto produktů mezi sebou dává smysl. Můžete mít například špičkový a správně nakonfigurovaný firewall, ale když k němu připojíte nevhodný či špatně nastavený switch, problém je na obzoru. Naše produkty se nejen v tomto odhledu musí vhodně doplňovat. Tak jak vyspívá a mění se trh s bezpečností v regionu našeho působiště, rozšiřujeme a upravujeme i produktové portfolio. Hlavním produktem je pro nás nyní společnost Fortinet, se kterou máme historicky nejdelší spolupráci a na níž se váže také nejširší partnerská síť.

Hledáte nové partnery? Jakým způsobem?

Petr Janda: Ano, hledáme. Způsob je kombinací několika věcí. Někteří partneři se ozývají sami, protože získají referenci od jiného partnera. Samozřejmě, že se snažíme i aktivně oslovovat partnery v obou zemích. Neoslovujeme ale tzv. hrubou silou. Vždy se snažíme přizpůsobit výběr potenciálních partnerů situaci, kterou chceme řešit. Snažíme se dopředu poznat obchodní model partnera, potřebujeme vědět, co ho živí, kde má své zákazníky, abychom mu nenabízeli produkt či službu, která pro něj nemá tu správnou hodnotu.

Máte partnerský program? Jaké jsou jeho základní body?

Petr Janda: Ano, máme. Náš partnerský program je přizpůsoben programům výrobců a jejich popis přesahuje rámec tohoto článku, nicméně bych zmínil tu část, která je pro všechny produkty společná. Tou je zvláštní péče o partnera v prvních třech měsících spolupráce. Ve Veracompu velmi dobře chápeme to, že aktivní opakovaný prodej našich produktů bude znamenat nějakou investici. Časovou, finanční, znalostní apod., a pro mnohé společnosti není jednoduché toto zainvestovat dopředu. Zde vidíme svoji roli. Naší snahou je provést partnera úskalím úvodních školení, seznamování se s technologií, argumentační bankou a v neposlední řadě i samotným obchodem. Partner má v našem systému status počátku spolupráce a každý člen týmu ví, jakým způsobem se o něho má postarat. V ideálním případě společně s partnerem uzavřeme i několik prvních obchodů, aby si partner mohl být jist, že vynaložená investice se mu vrátí co nejdříve.

Na koho se má případný nový partner obrátit dnes už u společnosti Veracomp?

Petr Janda: Všechny kontakty jsou zveřejněné na našich webových stránkách, samozřejmě že fungují i obecné kontakty, jako je info@veracomp.cz.

Jak je dnes firma Veracomp velká a jaké jsou vaše plány dalšího růstu?

Petr Janda: V současné době máme 15 zaměstnanců. V příštím roce očekáváme přírůstek v podobě dvou kolegů na Slovensku, kde jsme letos úspěšně otevřeli naši pobočku, a jednoho kolegy do Čech. Nicméně situace se může změnit s tím, jak se bude vyvíjet, tedy růst naše produktové portfolio.

Co pro vás znamená prezentace vaší firmy v Reseller Magazinu?

Petr Janda: Reseller Magazin jsme si nevybrali náhodou. Průzkumem u našich partnerů jsme zjistili, že je to pro ně nejčtenější odborný časopis, takže volba byla logická. V minulosti jsme tohoto stylu prezentace nevyužívali tak často, ale s růstem firmy bychom rádi, aby jak stávající partneři, tak i potenciální partneři věděli, že jsme zde, s našimi hodnotami a přístupem, který jim, jak doufáme, bude sympatický a prospěšný.

Obrazová galerie