Rozhovory

Jako když se vrátíte po prázdninách do školy

Rok a půl pauzy je, jako když se vrátíte po prázdninách do školy – třída je vymalovaná a přibylo pár nových spolužáků. Tak shrnul Petr Jandík svůj návrat do čela společnosti ASBIS CZ. Jak prožívá „comeback“, čím se zabýval v mezičase, změnil svůj názor na tuzemskou distribuční scénu a hodlá zavést v ASBISu nové pořádky? Čtěte dál!

Michala Benešovská
Zdroj: DCD Publishing
Jako když se vrátíte po prázdninách do školy

Vrátil jste se po roce a půl do čela společnosti ASBIS, jak se na staronové pozici cítíte?

Cítím se velice dobře. Je to podobné, jako když odjedete po vyčerpávajícím školním roce na prázdniny a po dvou měsících „sladkého nicnedělání“, plně odpočatí a nabití energií se těšíte na své spolužáky, méně na své učitele a nejméně na to, co vás čeká za učivo v nadcházejícím školním roce. Převedeno do reálného života, těšíte se na kolegy, se kterými budete sdílet pracovní dobu a tvořit nové věci, méně se těšíte na akcionáře, kteří na vás budou tlačit hlava nehlava a nejméně se těšíte na vývoj a práci na trhu, kde vládne covid-19, nejistota, karanténa a hromada podobných aspektů, které vám brání naplno firmu a lidi v ní rozvíjet. Jinak, co se týká mého vlastního návratu do firmy, je to pro mne, jako bych opustil firmu v pátek a v pondělí po víkendu jsem přišel do své kanceláře, kde mezitím zmizely mé oblíbené obrazy, někdo ji vymaloval na bílo a vyměnilo se pár kolegů. Jinak procesy, systémy, budova a byznys zůstaly v nezměněné podobě. Takže pro mne žádný nutný čas na zaučení, poznávání a objevování nového.

Chybělo vám IT a tuzemské prostředí IT distribuce? Sledoval jste v „mezičase“, co se děje na scéně?

Zcela upřímně, česká IT distribuce mi nechyběla vzhledem k přetrvávajícím principům prodeje založeným z velké části na předistribuovanosti trhu a na prodejním modelu, který z toho vychází: kdo podleze cenu nejníže, ten vyhrává, což vás jako byznysmena nemůže nikdy přivádět do extáze.

Český IT distribuční trh se za posledních 20 let nezměnil, a ani po roce a půl, kdy jsem nebyl v přímém kontaktu, se nic nezměnilo. IT distribuci změní buď další akvizice, nebo generační výměna na pozici vrcholového managementu. Na druhou stranu je zajímavé vidět, jak se změnil obraz trhu v oblasti SaaS, cloudového prostředí. Zejména v době pandemie se dokázalo prostředí IT neskutečně rychle zmobilizovat a tam se ukázalo a stále více ukazuje, kam v budoucnu bude velká část trhu směřovat. Paradoxně každá nenadálá událost, bohužel většinou ta negativní, do světa IT distribuce něco vnesla a IT distribuci nechala stále relativně dobře přežívat. Pár příkladů: přechod roku 2000, bublina, kdy většina firem přecházela na nový hardware ze strachu, že po roce 2000 se vše zhroutí, výbuch ve Fukušimě – nedostatek harddisků = enormní zvýšení cen této komodity (o desítky až stovky procent oproti standardním 5 % marže) a s tím spojené i vysoké výdělky distributorů; dolování kryptoměn = neskutečná poptávka po komponentách zejména grafických karet = opět nadstandardní zisky pro IT distribuci; covid-19 = pro lidi katastrofa, pro IT distribuci ráj na zemi vzhledem k enormní poptávce hardwaru a stavbě PC. Určitě bych našel dalších pár příkladů, ale asi chápeme, o čem je řeč. Vzhledem ke svým letitým kontaktům s lidmi z IT, kteří nejsou jen kolegové, ale i partneři, které potkávám i během osobních aktivit, jsem vlastně území IT nikdy pořádně neopustil a samozřejmě jsem zůstal tzv. „in“.

Co si s sebou po této přestávce přinášíte za nové zkušenosti, které nyní můžete nyní ve své pozici uplatnit?

Začněme trochu ze široka. Naprosto stěžejní je to, že jsem si dobrovolně udělal tuto pauzu, kdy jsem vystoupil z prostředí, kde jsem se cítil zacyklený a nemohl jsem lidem okolo sebe předat pozitivní energii, motivaci a postrádal jsem chuť něco tvořit a vytvářet prostor pro růst jak firmy, tak i lidí v ní. Potřeboval jsem se zastavit, zbavit se všeho, co ze mne vysávalo energii, zkusit si na delší dobu, jak vypadá den, kdy opravdu nemusíte nic dělat, vytváříte si svůj vlastní program dne, týdne, měsíce... Zažíváte pocit, kdy se věnujete pouze sama sobě a zároveň si rovnáte myšlenky, co budete v budoucnu dělat, čím efektivním vyplníte svůj budoucí čas, jak dobijete baterky. Do důchodu daleko, opotřebované tělo potřebuje generálku, hromada bodů na seznamu „rozpracováno či nezačato“.

Je krásné pozorovat, jak se člověk v čase pracovní pauzy mění. V prvních týdnech jste absolutně neproduktivní, pozdě usínáte, pozdě vstáváte, děláte pouze to nejnutnější, jen a pouze to, co vás baví. Pak přijde období, kdy si den začnete lehce plánovat, a to tak, aby zbylo denně dostatek požitků (kavárna, sport, známí…), ale zároveň se začínáte věnovat již zmíněnému seznamu, co je z minulosti rozpracováno či by bylo dobré udělat, a začnete být tak napůl produktivní a začínáte i tvořit, nejen spotřebovávat. A pak přijde třetí fáze, kdy jste perfektně odpočinutý, hodně věcí z původně rozpracovaných máte hotovo, některé věci, které jste začali v pauze a jsou dostatečně tvůrčí, jsou ve fázi finiše a budou brzy končit a vaše energie stále zůstává a máte pocit, že jí máte zpět tolik, že velký kus můžete věnovat i ostatním.

A v tu chvíli vám zazvoní telefon a ozve se nabídka vrátit se zpět do oblasti a společnosti, ze které jste před rokem a půl odešel za výše popsaných podmínek. Vy máte několik dní na rozmyšlenou vše si pečlivě zvážit, kdy víte, že existenčně nejste na tom tak, že byste musel nutně pracovat, ale na druhou stranu víte, že povaha práce, kterou vám firma nabízí, tzn. mít možnost ovlivňovat celý chod firmy, chovat se v ní a k ní tak, jako by byla vlastní, pracovat s kolegy, se kterými opravdu chcete dělat, předávat dnes už více jak 20leté know-how v oblasti managementu a práce s lidmi, spoluvytvářet strategie, sledovat úspěchy týmu, kterého jste členem, resp. který vedete, to je přesně to, co potřebujete a co odpovídá vašemu nastavení v momentě, kdy na nabídku říkáte ano. A popravdě nezáleží na tom, která firma zavolá, ta pravidla jsou všude velmi podobná, záleží pouze na tom, kam typologicky patříte a jaký prostor vám firma nabídne právě vzhledem k vašemu potenciálu.

Se společností ASBIS jsem se před rokem a půl rozešel velmi korektně na vlastní žádost, vzájemně jsme si vyhověli, a to, že mi firma po roce a půl volala, že by byli rádi, abych se znovu ujal vedení společnosti, jsem neodmítl. Je zde stále dost místa na trhu, kam se firma ASBIS CZ může posunout, a s týmem lidí, kteří tu jsou či budou, se určitě posune.

Jak se momentálně ASBISu vede? Poslední půlrok byl přece jen kvůli situaci spojené s koronavirem a různými opatřeními pro mnoho společností velkou výzvou… Podepsalo se to i na ASBISu?

Vzhledem k tomu, že společnost ASBIS CZ je tradičně silná v oblasti komponent, v době koronaviru zaznamenala vynikající výsledky. Zejména druhý kvartál byl nad očekávání dobrý a v případě, že by u dodavatelů bylo mnohem více zásob a výroba by stačila pokrývat poptávku, by byl tento první půlrok vysoko nad plánem. Ve společnosti byla kvůli koronaviru přijata speciální opatření, kdy firma jela v režimu rozdělení firmy na směny, home office, byla přijata opatření schůzek a meetingů na bázi aplikací, jako je např. Teams. Bylo to složitější, ale právě díky moderním aplikacím firma krizi přestála, dá se říci bez ztráty „kytičky“.

Plánujete nyní v ASBISu prosadit nějaké zásadní změny a zavést „nové pořádky“?

Samozřejmě se určitým úpravám nevyhneme. Firma za dobu mé nepřítomnosti prošla určitou reorganizací, kdy je rozdělena na tři oblasti: tzn. oblast VOLUME (tradiční oblast distribuce PC, komponent, příslušenství), oblast CONSUMER (spotřební elektronika, vlastní značky (Prestigio, Canyon), výhradní distribuce: např. nově podepsaný kontrakt Bang & Olufsen) a oblast VAD distribuce s přidanou hodnotou, kde ASBIS je velmi úspěšný na poli konfigurace, assemblingu a prodeje serverů a serverových komponent a příslušenství, sítí a storage. Každá oblast má své personální obsazení a dané cíle, které jsou i částečně provázané, a dle jejich vývoje a výsledků se musí ke změnám přistoupit. Někde se tradičně daří, někde je, a hlavně bude potřeba rozvoj akcelerovat.

Čeho byste chtěl nyní v čele ASBISu dosáhnout? Co jsou vaše cíle?

Určitě spolu s týmem firmu posunout o několik kroků dále. Za mého 3,5letého působení (v letech 2015 až 2018) u společnosti ASBIS CZ firma vyrostla o více než 38 % a na této úrovni po další období také jako celek bohužel zůstala, což je ohromná škoda. Náš úkol s týmem je najít způsob a místo na trhu, kam se dá růst. My nebudeme tzv. broadline distributor, který musí mít v sortimentu vše, nýbrž jdeme cestou selektivní distribuce, tzn. Máme značky se svým výrazným podílem na trhu, kde máme vysoké know-how a tradici, vlastní značky a cestu výhradní distribuce (jako např. již zmíněný Bang & Olufsen) a v první fázi tyto rozšířit k tradičním partnerům, kteří s nimi buď nepracují, či pracují pouze okrajově. Jinými slovy méně někdy znamená více. Naše priorita je neprodávat značky za nízké marže jen proto, abychom se tvářili jako broadline distributor.

Ocitli jsme se v poměrně nejisté době – je něco, co byste vzkázal resellerům? Jak se mohou nyní prosadit a jak jim v tom může ASBIS pomoci?

Já bych jim poradil pouze jedinou věc. Ať zůstanou vysoce selektivní, velkých hráčů na trhu je dostatek. Myslím, že v dnešní době to mají menší reselleři velmi těžké, výrobci tento kanál velmi málo podporují, a proto je velký důraz na to, aby si zachovali odbornost a byli schopni přidat i služby navíc, jinak bude velmi těžké přežít. ASBIS CZ pokrývá celé spektrum resellerů, od těch největších po ty střední a malé firmy. Tam, kde je ASBIS CZ nositelem vlastních značek či výhradním distributorem a je tzv. market makerem, je určitá garance toho, že i menší reseller dosáhne na těchto produktech signifikantní marže a může prodávat s výraznějším ziskem. Proto bych rád, aby reselleři upřeli pozornost tímto směrem a spojili se se svým kontaktem u firmy a na toto téma se pobavili. Chceme v nejbližší době mnohem více rozšířit i sortiment, který má ve svém portfoliu ASBIS SK (jednička na SK trhu), takže prostoru pro růst máme celkově dost.

Profilová karta firmy

ASBIS CZ

ASBIS CZ

ASBIS patří mezi největší dodavatele počítačových komponent na rozvíjejících se trzích v Evropě. Společnost byla založena roku 1990 a dnes má 33 poboček ve 27 evropských zemích. Společnost obsluhuje prostřednictvím tří distribučních center a 33 místních velkoobchodů (vlastních poboček) více než 30 000 aktivních zákazníků.

ASBIS kombinuje rozsáhlé znalosti místních trhů se silným mezinárodním zázemím tak, aby svým zákazníkům a prodejcům přinesl kvalitní služby. Společnost nabízí…

Více informací na profilové kartě společnosti