Rozhovory

Infor: Dodáme podnikový software pro jakékoliv odvětví

David Zeman, channel manager Infor pro střední a východní Evropu, nám představil společnost Infor, která se zabývá vývojem a dodávkou podnikového softwaru. V rozhovoru jsme se zaměřili na příležitosti lokálního trhu, měnící se potřeby firem v souvislosti s Průmyslem 4.0 i na aktuální trendy, které jsou pro další směřování Inforu důležité.

Michala Benešovská
Zdroj: DCD Publishing
  • 10. 5. 2018
  • 6 min
Infor: Dodáme podnikový software pro jakékoliv odvětví

Můžete představit společnost Infor a uvést, čím vším se zabýváte?

Společnost Infor vyvíjí a celosvětově dodává podnikový software a je technologickým partnerem více než 90 000 zákazníků na celém světě. V České republice a na Slovensku jsou využívaná především odvětvová ERP řešení zaměřená na výrobní firmy, řešení EAM pro správu majetku a řešení Business Intelligence. Moje role je zajišťování spolupráce a jejího rozvoje se strategickými partnery v regionu střední a východní Evropy.

Jaká je aktuálně vaše pozice na českém trhu a čeho zde chcete v dohledné době dosáhnout?

V současné chvíli je situace na trhu optimistická, regionu se daří a firmy mají chuť investovat. Kvalifikovaných lidí je nedostatek, a proto jsou předmětem zájmu právě technologie, kde je stále poměrně dost velký nevyužitý potenciál. Mění se i priority zákazníků, proto již není nejdůležitějším kritériem cena, ale to, jak je systém adaptovaný pro dané odvětví, zda je připravený na přechod do cloudu, zda bude možnost využívat tzv. Průmysl 4.0, nebo zda je systém dostatečně flexibilní i pro budoucí fungování podniku. Infor má řešení pro všechna odvětví, která jsou zastoupena na našich trzích, kde disponujeme referencemi a řešeními, která jsou dostupná jako cloudová služba nebo on-premise. V dohledné době očekávám další nárůst právě projektů v cloudu, který je patrný například v západní Evropě, kde je již více než polovina nových projektů Infor postavena čistě na cloudových řešeních.

Kde jsou na tuzemském trhu největší příležitosti pro Infor?

Infor je schopen dodat podnikový software do jakéhokoliv odvětví, nicméně na českém trhu se soustředíme zejména na strojírenské, výrobní, potravinářské a další obdobné podniky. Zde v současné situaci, kdy podniky potřebují automatizovat a zvyšovat produktivitu, vidíme v našich řešení podporujících digitalizaci výrobních procesů velký potenciál. Druhou velmi zajímavou oblastí je business intelligence, která poskytuje podporu aktuálních požadavků pro zpracování a interpretace obrovského množství dat. Zde má Infor opět silnou pozici – zhruba před rokem získal v akvizici společnost Birst, která je lídrem v oblasti cloudového BI. Na tuto akvizici jsme zareagovali i my lokálně, když jsme získali nového partnera, který bude na český trh dodávat řešení této společnosti.

Jak tuzemské firmy reagují na potřeby digitalizace a Průmyslu 4.0? Mají chuť investovat do nových řešení?

Sice pomalu a opatrně, ale vidíme stále více firem, které si uvědomují důležitost těchto témat. Samozřejmě, že se nikdo nerozhodne ze dne na den digitalizovat vše naráz, ale postupně, po jednotlivých oblastech. Máme například několik zákazníků s řešením Infor CPQ umožňujícím digitalizovat procesy spojené s nabídkovým řízením. Toto řešení šetří velké množství času věnovaného jinak manuálnímu zpracování a konfiguraci zákaznické poptávky. Někomu se to může zdát jako banální – urychlovat tvorbu nabídek – ale zákazníci si dnes chtějí vybírat z mnoha různých variant a mít nabídku k dispozici ihned, a pokud ji nedostanou, jdou k jinému výrobci. Konfigurátor je typickým produktem vize Průmyslu 4.0, protože může být propojen s CAD systémy, řešeními pro řízení skladu, ERP od Inforu i jiných dodavatelů apod. Díky takovému propojení dokázali někteří naši zákazníci zkrátit nabídkové řízení z týdnů na pouhé hodiny.

Jaké další trendy a technologie jsou momentálně pro váš byznys klíčové?

Klíčová oblast je pro nás stále prodej ERP řešení, ale zajímavá oblast je určitě i správa podnikového majetku, tedy enterprise asset management (EAM). Majetek je oblast, kde mají podniky obvykle největší hodnotové rezervy, a je proto třeba minimalizovat situace, kdy dojde k výpadku stroje, zařízení či jiného zdroje firemních příjmů. Správným řízení údržby a servisu se dá vyhnout neočekávaným situacím, maximalizovat výrobní kapacity a zvýšit profitabilitu. Řešení pro správu majetku je součástí každého našeho ERP systému, navíc máme špičkové samostatné řešení Infor EAM, které u nás využívá řada firem, mj. i společnost Moravské naftové doly.

Nedávno jste oznámili rozšíření své partnerské sítě v ČR a na Slovensku o tři nové partnery. Kolik zde máte celkem aktivních partnerů?

V současné době máme na českém a slovenském trhu okolo deseti partnerů. Mezi ty hlavní řadíme dlouholeté dodavatele řešení Infor jako Gemma Systems, Teuro a S&T, kteří našim zákazníkům poskytují stěžejní ERP řešení pro výrobní podniky, jmenovitě Infor LN, Infor VISUAL, Infor SyteLine resp. Infor M3. Pak máme další skupinu partnerů, kteří dodávají specifická či komplementární řešení, zde můžeme zmínit například Inseko s Infor EAM či LLP Group s Infor SunSystems. Začátkem letošního roku jsme rozšířili svou lokální partnerskou síť o tři nové partnery: EG-Expert, Sophia Solutions a Aplis Solutions. Posílením svého partnerského kanálu chceme lépe reagovat na aktuální trendy. Společnost Sophia Solutions, která je respektovaným hráčem v oblasti podpory rozhodování a manažerských informačních systémů, se stala dodavatelem již zmíněného cloudového řešení Birst. Aplis Solutions doplní portfolio partnerů Infor SyteLine s přesahem do dalších oblastí a EG-Expert bude poskytovat řešení Infor EAM do segmentu energetických a vodárenských společností.

Jak partnerskou spolupráci rozvíjíte?

Jak vidíte, oproti jiným dodavatelům podnikových systémů neusilujeme o to mít co nejpočetnější distribuční kanál. Spíše než kvantita nás zajímá kvalita každého partnera. Z tohoto pohledu má každý náš partner jasné místo na trhu, nedochází k vzájemným kanibalizacím, a to nám umožňuje s partnery úzce spolupracovat, ať již se bavíme o obchodních aktivitách, marketingu či podpoře na projektech. Aktuální portfolio partnerů mně osobně umožňuje mít s nimi přímý, každodenní kontakt a řešit jakékoliv situace velmi rychle.

Jste otevřeni dalším partnerům? Jestli ano, podle jakých kritérií si je vybíráte?

Otevřeni novým partnerům samozřejmě jsme. Na velikosti firmy až tak nezáleží, zajímají nás spíše firmy s detailními zkušenostmi ve specifickém odvětví či oblasti řešení. Máme zkušenosti, že taková firma rychleji reaguje na poptávku, a s tím se pojí i kvalita implementace, referencí atd. Velkou výhodou pro takové partnery Inforu je pak možnost spolupráce na mezinárodních projektech, ať již formou roll-outů či přímo zakázek ze zahraničí. Další dobrou zprávou je, že Infor se chystá v nejbližších měsících a letech zaměřit právě na region střední a východní Evropy, kde aktuálně vidí obrovský potenciál v oblasti digitalizace IT podpory podnikových procesů. V této oblasti dokáže Infor jako jediný globální výrobce podnikových aplikací dodat firemním zákazníkům kompletní cyklus digitální transformace. Což bude znamenat zvýšení poptávky a nepochybně i zvýšení našeho zájmu o další nové partnery.