Igor Staněk: Pro virtuální realitu je zapotřebí výkonný hardware
Nvidia patří mezi přední výrobce grafických karet, ale své portfolio úspěšně rozšiřuje i o další zařízení a významně se angažuje i v oblasti virtuální reality. Co je u Nvidie nového a jaké má vyhlídky, nám prozradil Igor Staněk, product PR manager pro Evropu, Afriku a Indii.
Co je u Nvidie nového?
Nového je hodně, protože každý rok přicházíme s velkou nabídkou produktů. Za poslední tři roky se navíc naše firma velmi změnila: Z výrobce grafických karet a počítačů jsme se postupně vydali i do dalších oblastí a zkusili výrobu dalších zařízení. Začalo to uvedením herního handheldu Shield Portable před třemi lety na CESu – to bylo naše první zařízení, díky kterému jsme se rozhodli, že uděláme vlastní tablet. Prvním byl Tegra Note, postupně jsme přišli se Shield Tabletem, který už byl hodně zaměřený na hráče, a koncem minulého roku jsme uvedli novou verzi Shield Tabletu, tedy Shield Tablet K1, který slaví velké úspěchy. Zjistili jsme, že velkým faktorem úspěchu je příznivá cena kolem 200 dolarů. A mimochodem – v České republice patří náš tablet k těm vůbec nejprodávanějším. Zkrátka a dobře, jde o další část našeho byznysu, kdy jsme přešli od standardních grafických karet do sféry spotřebitelských zařízení.
Naším core byznysem pochopitelně zůstávají grafické karty. Loňský rok sice nepřinesl velkou revoluci, spíše vylepšení výkonu, protože současná architektura Maxwell už byla uvedena v roce 2014, ale momentálně se v našich vývojových centrech pracuje na nové architektuře. Je na co se těšit!
Trh bude ale teď tlačit na virtuální realitu, která potřebuje vysoký výkon grafických karet – proto věřím, že letos bude VR hlavním hnacím motorem byznysu a vznikne řada příležitostí. Máme ambice být hlavním partnerem výrobců VR headsetů, ať už pro Oculus, nebo HTC, kteří vyžadují výkonné grafické karty. Zajímavé to letos bude také s autonomními řídicími systémy aut, spolupracujeme s mnoha výrobci aut, na CESu jsme uvedli náš Drive PX-2 druhou verzi, což je v podstatě superpočítač do kufru auta. Do budoucna chceme do této oblasti velmi investovat. Uplatňovat se bude hodně naše platforma Tegra, ultravýkonné mobilní čipy jsou pro tuto oblast ideální.
Nvidia byla vždycky spojována s hráči, kteří vaše karty hojně využívají, cítíte nyní, že by se hráči přesouvali k mobilům nebo k tabletům?
Dva roky zpátky se na mobilní platformě hrálo poměrně dost, ale když se podíváme na vývoj v poslední době, tradiční herní platformy se vrací zpět. Hrát na tabletu nebo mobilu je úplně jiná zkušenost, jde o úplně jiný typ her – na telefonech se hrají krátké hry, člověk po nich sáhne, když se potřebuje na pár minut zabavit. Herní byznys se z prvotního boomu mobilních zařízení už vzpamatoval a vrátil se ke kořenům: To znamená, že se hraje na konzolích a hlavně na PC, které zažívá obrovský boom. Z pohledu našeho byznysu, což se týká high-endových grafických karet, je právě hraní na PC klíčové. Před pár lety všichni předpovídali konec herních počítačů, ale nám prodej karet stále roste, PC platforma jako taková, i díky uvedení poslední generace konzolí s x86 PC-like architekturou zažívá renesanci. Udělat hru pro všechny platformy je nyní relativně jednoduché. Na PC se konečně objevují hry, které byly dříve výsadou konzolí, pro samotné vývojáře se práce zjednodušila a otevírají se pro ně nové možnosti byznysu. Zároveň se v poslední době docela omezuje pirátství, technologie Denuvo od rakouské firmy Denuvo Software je velmi nadějná, jak je vidět třeba na příkladu Just Cause 3, které dodnes nebylo cracknuté od žádné pirátské skupiny. Samotné piráty to znepokojuje a představitelé pirátských skupin už prohlašují, že se může v dohledné době stát, že nebude možné hry nelegálně kopírovat a šířit. To by PC platformu hodně podpořilo! Jedna z hlavních obav vývojářů ohledně PC je strach z ušlých zisků v důsledku pirátství. Dalším faktorem, který ovlivňuje PC, je samozřejmě Steam, který lámal přes Vánoce rekordy, ohromné zisky, miliony hráčů hrajících souběžně... Steam má agresivní cenovou politiku, víkendové slevy, vánoční slevy, hry se tak dostávají třeba na poloviční cenu než v případě konzolí. V České republice je hraní na PC stále na vysoké úrovni. Dát 2 000 nebo 1 000 korun za hru je stále citelný rozdíl, který stírá příznivější pořizovací náklady na konzoli.
Pro resellery je skvělá zpráva, že je PC stále perspektivní platforma, vyplatí se proto mít v nabídce nějaké herní stroje?
Když se podíváme na český trh, tak je to rozhodně výhoda. Není to velký trh, herní počítače jsou kvůli ceně komponent poměrně drahé, ale co se týče marže, jsou zase úplně jinde než běžné počítače. Například 100Mega Distribution prodává vlastní řadu Heart of Gamers, od stejných lidí, kteří dělají HAL3000. Jsou to počítače v cenové kategorii 40 000 a výš, ale vyplatí se investovat, zákazníci pro tyto počítače existují a dá se říct, že právě tato oblast roste. Už hodně firem a výrobců si uvědomilo, že pokud chtějí v byznysu růst, musí zahrnout i gaming. Celosvětově jde totiž v oblasti počítačů a notebooků o jediný segment, který roste.
A jak je to se streamováním? Streamování videa je dnes běžné, co hry? Pokud vím, tak Nvidia to nabízí…
Hlavně Nvidia to nabízí! (smích) Je nutné ale rozlišit, o jaký typ streamingu jde. V domácí síti existuje několik možností, jak streamovat – my máme GameStream, Sony má Remote Play, Valve se Steam Linkem, softwarových řešení je dost. Pak se objevil i Steam Machine, herní počítač přímo určený pro hraní v obýváku na televizi. U streamování samozřejmě nejvíce záleží na kvalitě sítě, ne všechna řešení jsou 100%. Teď si trochu přihřeju polívčičku: Náš GameStream je o několik úrovní napřed, protože se touto technologií zabýváme už delší dobu. Začali jsme už před čtyřmi roky, máme i několik patentů. Do budoucna bude hrát velkou roli cloud gaming, tedy streamování, ale ne z vašeho domácího zařízení, ale z cloudové služby, která bude přenášet obsah z nějaké větší vzdálenosti. My jsme dnes asi jediní, kdo má takovouto službu plně funkční i v Evropě, byť je to zatím pouze na naše Shield zařízení – Shield Tablet nebo Shield Android TV. Zkušební provoz, který jsme měli v České republice, byl dost populární, lidé tu rádi experimentují a mají rádi nové věci, navíc jsme nabídli roční služby zdarma, což lidi motivovalo k tomu, aby si koupili některé Shield produkty. Dnes už je tato služba zpoplatněná, ale pořád je o ni zájem, ne každý má doma počítač nebo konzoli a pro herní zážitek je Shield s cloud computingem ideální. Pokud máte kvalitní připojení, tak je rozdíl mezi hraním lokálně a v cloudu absolutně minimální, téměř nerozeznatelný.
V současné době probíhá mezi výrobci tzv. „bitva o obývák“, kdo podle vás uspěje?
Svět prochází zvláštními cykly: V 90. letech se všichni předháněli v tom, aby byli u vás v počítači, zhruba od roku 2008 zase všichni chtěli být v telefonech, pak přišly tablety, všichni chtěli do tabletů, letos proběhne bitva o obývák. Počítám, že do čtyř let proběhne znovu takováto bitva o vaše auto. Pořád se to posouvá. Obývací pokoj je místo, kde se koncentrují dnešní technologie: Rychlý internet, chytré televize s podporou 4K rozlišení… Je ale zapotřebí ten potenciál využít. Ještě donedávna nebylo vůbec snadné najít pro 4K televize obsah. Takže jak to řešit? Připojit počítač není třeba u prvních 4K televizí snadné, ale naše Shield Android TV, jejíž prodej se chystá i v České republice, podporuje nativní 4K. Dnes se boj o obývák rozhořel naplno mezi Applem a Googlem – stejně jako u telefonů před pár lety. Jsou tu dvě majoritní platformy, do toho se pokouší vstoupit Amazon, který má obsah a v západních zemích má veliký podíl. Už nejde jen o zařízení jako takové, hardware je jedna věc, to už dokáže leckdo vyrobit, ale jde o obsah. Obsah prodává, jak dokázal Amazon, který šel jinou cestou než Apple nebo Google, kteří jej pouze poskytují – Amazon si je vytváří. Stal se tak novým typem výrobce, který si sám vytváří vlastní obsah, mají Amazon Prime, natáčí vlastní seriály, mluví se i o filmech, mohlo by jít přímo o konkurenci Netflixu. My jdeme směrem, kde se považujeme za nejsilnější, a to je skrz hry. Máme zařízení, které se prosazuje v obývacím pokoji, je výkonné, má podporu 4K, ale k tomu máme i naší cloud gaming službu, kterou nikdo jiný nemá, proto si myslím, že až dojde na lámání chleba, vyhraje ten, kdo bude schopný zákazníkovi nabídnout co nejlepší obsah pro zařízení. U nás je populární Andriod, vsadil bych proto na Andriod TV, už i výrobci jako Sony, Panasonic, Löewe na to reagují. Pak jsme tu samozřejmě my a naše zařízení a Google. Záběr aplikací je v tuhle chvíli u Androidu lepší než v případě Applu. Chceme v České republice zatraktivnit Android TV právě díky obsahu, chceme nabídnout něco, co bude lidem dávat smysl, bude to lokalizované a nedopadneme jako Netflix.
Co byste doporučil dealerům, když je řeč o bitvě o obývák, na co se mají zaměřit?
Skvělou příležitost představují malé počítače, malá zařízení, která umí nahradit všechny zmíněné streamery, protože ty si výrobci většinou prodávají sami. Dnes je možné i malinké počítače vybavit extrémně výkonným hardwarem. Podívejte se na Raspberry Pi, velikost USB flashky a máte na tom nahrané mediacentrum. Nvidia má platformu Jetson, která byla původně dělaná s Tegrou K1, dnes je s X1, má tedy úplně stejnou výbavu jako Shield. Uživatel k tomu dostane kompletní Linux se vším všudy, nahrajete na to Kodi a zprovozní si vlastní mediacentrum docela jednoduše. Malé počítače jsou atraktivní, ale málokdo se jimi na českém trhu zabývá.
Rok 2016 má být rokem virtuální reality, konečně se dostane na Oculus Rift, Sony uvede PlayStaion VR, HTC, někde vzadu se o slovo hlásí i Microsoft. Co na to Nvidia?
S virtuální realitou je to složité, všichni se teď snaží na tom vytěžit, co se dá, podobně jako tomu bylo u 3D – všichni najednou začali chrlit 3D televize. Virtuální realita je na tom o něco lépe, ale je strašlivě závislá na výkonu, Oculus nejsou jen brýle, je nutné mít vše perfektně sladěné. Nejvíce jsme pracovali na tom, aby nedocházelo k nežádoucímu zpoždění mezi reakcí člověka a obrazem, tzv. motion sickness byl jeden z nejdůležitějších aspektů, na které jsme se zaměřovali. Nedávno jsme dělali průzkum a zjistili jsme, že jen 13 milionů počítačů na světě je schopných momentálně VR provozovat v té kvalitě, aby to byl zážitek. Ostatní nejsou výkonem schopné, ale to si většina lidí nedokáže připustit. Přijde zásadní zlom: Významnější upgrade pro většinu lidí dosud nebyl potřeba, i na dva roky starém počítači dnes můžete v klidu hrát nové hry, ale s virtuální realitou se to zlomí. Teď vynikne opravdu propastný rozdíl mezi počítači, které na VR mít budou, a těmi ostatními. Mluví se o HTC, Oculusu a dalších zařízeních, ale bez nás nejsou schopni fungovat, protože počítač s výkonnou grafikou je pro virtuální realitu nepostradatelný.
Co byste doporučil dealerovi, za kterým přijde natěšený zákazník, který hltá oslavné texty o virtuální realitě a rozhodl se, že ji chce teď hned?
Mohu jen opakovat naše doporučení, jak má počítač pro VR vypadat, protože jak to bude u nás s prodejem Oculusu a HTC, to zatím není jasné. V první řadě je nutné se připravit, že počítač zákazníka nebude téměř jistě připraven hardwarově. Pokud má zákazník opravdu zájem o virtuální realitu, musí v první řadě investovat do počítače. Grafika bude tím nejdůležitějším pro virtuální realitu. Cena, kterou Oculus nasadil při předprodeji, určitě spoustu uživatelů překvapila, nejde o levnou záležitost, ze začátku bude mít určitě punc exkluzivity. Hardware ale jde dopředu neskutečně rychle, jak jsem se přesvědčil za deset let u Nvidie na příkladu grafiky, takže třeba klidně za dva roky se virtuální realita prosadí masově. Máme program GeForce GTX VR Ready, zúčastní se ho výrobci počítačů, notebooků, grafických karet a cílem je usnadnit výběr zákazníkům a resellerům, aby jednoduše identifikovali, který produkt je vhodný a kompatibilní pro používaní s virtuální realitou, jsou to štítky, kterými jsou produkty označené, například u nás začínají produkty pro virtuální realitu grafickými kartami GTX 970 a výš.
Co byste doporučil pro rok 2016 dealerům?
Tento rok bude klíčový pro „obývací pokoj“, kde se objeví spousta zajímavých řešení, doporučoval bych zaměřit se tímto způsobem, současně dojde k růstu hraní na PC, zaznamenáme významnější nástup DirectX 12, API, které přišlo s Windows 10, plno grafických karet není s DirectX 12 kompatibilní, takže se otevírá možnost upgradu počítačů. Určitě bych se také chystal na virtuální realitu, určitě se objeví plno lidí, kteří si ji budou chtít dopřát, a to navzdory vyšší ceně. Pokud bych měl nějaký menší obchod, firmu, asi bych si pořídil nějaký headset na ukázku, abych to mohl lidem předvést a ukázat. A také je dobré se připravit na příchod našich nových grafických karet, které se objeví v druhé polovině roku.