Rozhovory

František Koutník: Za kvalitní a dobře vybavený monitor si zákazník rád připlatí

S Františkem Koutníkem, country managerem společnosti MMD, která na českém a slovenském trhu zastupuje monitory AOC a Philips, jsme si povídali o aktuální situaci na trhu s monitory. Na následujících řádcích se dozvíte, jak se firmě dařilo v loňském roce, jak se vyvíjejí požadavky zákazníků i na jaké technologické a produktové novinky se můžete těšit.

František Doupal
Zdroj: DCD Publishing
František Koutník: Za kvalitní a dobře vybavený monitor si zákazník rád připlatí

Můžete v krátkosti naše čtenáře seznámit s tím, co máte v MMD z pozice country managera na starosti?

V MMD jsem na pozici country managera zodpovědný primárně za prodeje na českém a slovenském trhu. Dále se starám o distribuční kanál a retail, společně s dalšími činnostmi, jako je plánování a marketing. Společně s kolegou Martinem Hemplem, který obstarává dealery a e-tail, se snažíme dosáhnout nastavených cílů v barvách MMD.

Společnost MMD nedávno zveřejnila své výsledky za minulý rok. Na první pohled se zdá, že můžete být spokojeni. Je tomu skutečně tak?

Ano, celkově můžeme být spokojeni, i když se nám samozřejmě nevyhnuly ani komplikace v prvním pololetí loňského roku, kdy nám prodeje ovlivnil vývoj kurzu eura a dolaru, ale ve třetím a čtvrtém čtvrtletí jsme dokázali obrátit vývoj situace ve svůj prospěch a dostali jsme se na pozici jedničky v prodejích monitorů v České republice a na Slovensku.

Můžete říci, jaké monitory jsou dnes nejprodávanější, ať již z hlediska úhlopříčky či rozlišení obrazovky? Sledujete v této oblasti v poslední době nějaký posun?

Nejprodávanějšími monitory prozatím zůstávají modely s uhlopříčkou obrazovky 21,5“, ale stále větší oblibě se těší modely s uhlopříčkou větší, tzn. 24“ a více. I do budoucna očekáváme trend, kdy se do popředí dostanou monitory s vyšší uhlopříčkou a vyšším rozlišením, což je příležitost i pro naše resellery k dosažení vyššího obratu a vyšší marže.

Stále častěji se setkáváme s monitory osazenými obrazovkami typu IPS, PLS, VA či dokonce AMOLED. Zbavíme se tedy konečně TN panelů s mizernými obrazovými vlastnostmi na úkor kvalitnějších, ačkoli o něco dražších zobrazovačů?

Myslím, že se jich nikdy úplně nezbavíme... Na druhou stranu je nutné zmínit, že roste podíl zákazníků, kteří mají zájem pořídit si monitor poskytující kvalitní barvy a kvalitní výbavu i přes cenu vyšší investice. Proto i segment s IPS či PLS panely bude mít stále větší podíl v prodejích koncovým zákazníkům.

Jedním z hlavních trendů dnešní doby je postupné zvyšování rozlišení. Monitory s rozlišením 4K se svou cenou již stávají dostupné i běžným uživatelům a Philips má dokonce již v nabídce i model s rozlišením 5K. Jaké má vlastně tento trend pro uživatele praktické přínosy? A má naopak i nějaké nevýhody.

Největší praktický přínos vidím ve vyšší produktivitě a pohodlí. Ať už uživatel pracuje s fotkami, grafikou či v kanceláři s tabulkami, vyšší uhlopříčka a rozlišení mu umožňuje zobrazení nejjemnějších detailů a možnost uspořádání nebo rozdělení oken dle jeho požadavků, což vede následně právě k většímu uživatelskému pohodlí a vyšší produktivitě práce. Drobnou nevýhodou je stále ještě menší dostupnost obsahu pro tato zařízení, ale to se jistě brzy změní.

Dalším z trendů v oblasti monitorů je integrace nejrůznějších technologií a funkcí chránících nejenom zrak, ale i celkové zdraví uživatelů, zejména při dlouhodobé práci. Jak MMD reaguje na tyto požadavky?

Vzhledem k tomu, že se společnost MMD snaží být nejen „eco friendly“, tak myslíme i na zdraví uživatelů. Proto lze najít v monitorech z B2B řady značek Philips a AOC technologie k ochraně lidského zraku, jako jsou SoftBlue (u Philipsu) a AntiBlue (u AOC), které snižují intenzitu škodlivého spektra modrého světla, čímž chrání lidský zrak. Nebo technologii Flicker-free, která snižuje blikání za účelem snížení únavy očí. Když jsem zmínil ekologický faktor, lze vypíchnout i technologii PowerSensor, která rozpozná přítomnost uživatele před monitorem a v případě, že se vzdálí, automaticky dochází ke snížení jasu a spotřeby energie až o 80 %.

Registrujete zvýšenou poptávku po tzv. herních monitorech? Má MMD v této oblasti také svá želízka v ohni? Čím se vlastně takové monitory liší od „běžné produkce“?

Ano, gamingový sektor je rychle rostoucí a také my registrujeme zvýšenou poptávku po herních monitorech. Tyto monitory se vyznačují především rychlou dobou odezvy 1 ms a obnovovací frekvencí 144 Hz. Želízkem v ohni bude nová řada herních monitorů od AOC nazvaná Aegon, která bude dostupná v létě, takže se nechte překvapit ;-)

Můžete jmenovat nějaké speciality ze současné nabídky MMD, které stojí za pozornost? Ať již z hlediska funkčního, technologického, či například designového?

Zde bych zmínil a upozornil na naše novinky pro spotřebitelský segment z řady E6 a E7, například model 276E6ADSS/00 s unikátní technologií Color IQ Quantum Dot zajišťující 100% pokrytí barevného prostoru NTSC/ 99% AdobeRGB.

U AOC bych zmínil designovou řadu 81ID, která je již na trhu a ujala se velice dobře. Dále bych pak vyzdvihl bussines modely řady 7 od Philipsu, tak AOC s označením 75ID, které budou nejen designově zajímavé, tak i plně funkčně vybaveny, ať jde použité panely, konektivitu či výškovou nastavitelnost, pivota atd. Nesmím ani zapomenout na produkt BDM4350UC/00 s uhlopříčkou 43“, který nahrazuje předešlý 40“ model při zachování stejné ceny.

Máte nějaké novinky pro resellery?

Jak jsme již v Reseller Magazinu informovali, stále se snažíme rozvíjet prodejní kanál a pracujeme neustále na zlepšování projektu podpory regionálních partnerů, který se týká nejen informovanosti o novinkách a technologiích, ale i o viditelnosti na obchodech a maximální možné podpory, jak dealerům pomoci s uskutečněním obchodních případů.