Evžen Varadinek (SWS): Současná situace velké distributory posílila
Evžen Varadinek, generální ředitel a předseda představenstva společnosti SWS, nám prozradil, jak se v minulém roce dařilo jednomu z největších tuzemských distributorů vypořádat s restrikcemi a dopady pandemie covidu-19. Dozvíte se také, jak bude podle Evžena Varadinka vypadat letošní rok a jaká pozitiva a inovace v SWS zavedli.
Jak se společnosti SWS vydařil loňský rok?
Rok 2020 se SWS vydařil nad očekávání dobře. Pandemie covidu-19 a s tím spojené restrikce (uzavírání škol, tlak na home office, omezení pohybu lidí…) mělo za následek zvýšení zájmu o nákup výpočetní a komunikační techniky, zejména notebooků a chytrých telefonů.
Jak se na situaci a dění v SWS loňský rok poznamenaný nástupem pandemie covidu- 19 projevil?
Nejdůležitější pro nás bylo (je a bude) zajistit zdraví našich pracovníků, což například ve skladu není úplně jednoduché. Ale zvládli jsme to a víme, jak se v případě podobných problémů v budoucnosti chovat. V této souvislosti bych rád poděkoval našim pracovníkům za opravdu zodpovědný přístup a respektování stanovených opatření, byť řečeno diplomaticky „o účinnosti a vhodnosti některých opatření by se dalo s úspěchem pochybovat“.
Jak SWS na situaci zareagovala? V čem jste se museli změnit nebo inovovat?
Museli jsme výrazně rozšířit možnosti home officu a elektronickou komunikaci se svými partnery. Také jsme museli zajistit testování svých pracovníků na covid-19 a nakoupit potřebné ochranné pomůcky.
Myslíte si, že pandemie přinesla nějaký zásadní impulz či změnu do směru vývoje moderních technologií a IT?
Pandemie zřejmě urychlila a urychlí další rozvoj elektronické komunikace, videokonferencí apod. Rovněž vznikl tlak na rozšíření a zrychlení internetového připojení. Předpokládám, že postupně vzniknou nové možnosti, například 3-D videokonference. Výrazně se zvýší možnosti tzv. „chytrých telefonů“, které už nyní částečně nahrazují tablety a notebooky.
Vidíte na tom celém i nějaká pozitiva?
Jde o válku s covidem-19 a každá válka přináší mnoho utrpení a úmrtí, ale posune zejména technologický rozvoj obvykle výrazně dopředu. Věřím, že posun dopředu zaznamená i zdravotnictví, zejména vývoj nových přístrojů a léků.
Jak myslíte, že by mohl vypadat letošní rok?
Setkal jsem se s aforismem, že letošní rok bude horší než ten minulý, ale lepší než ten budoucí. Doufám, že to nebude platit a že svět se ze sevření této pandemie úspěšně vymaní. A také doufám, že si nenadrobí jiné vážné problémy. Pokud jde o ICT, je v současné době velký problém s nedostatkem zboží, o které je zájem (zejména notebooky). Tento problém se projevil už v závěru roku 2020 a situace se bohužel nelepší.
Jak se daří vaší dceřiné VAD firmě Entec?
Entec letos nastartoval již šestý rok své existence. Naším cílem při zakládání firmy bylo uspokojit potřebu našich zákazníků po VAD službách, které SWS nedokázala poskytnout. Proto jsme založili dceřinku Entec, která je schopná zajistit služby s přidanou hodnotou na vysoké úrovni. V současné době je tato firma již pevně etablovaná v Česku i na Slovensku a svými výsledky si plně vydobyla své místo na českém a slovenském VAD trhu. Nyní je naší prioritou posilovat svoji pozici v tomto odvětví a současně hledat nové možnosti, jak se na trhu VAD uplatnit.
Myslíte si, že by se současná situace mohla promítnout i do českého distribučního trhu jako takového? Například že by jej některý ze stávajících hráčů mohl opustit?
Současná situace velké distributory spíše posílila, samozřejmě se nabízí otázka, jak to bude v budoucnosti s distribucí obecně. Opustit trh lze z více důvodů a zdaleka k tomu nemusí být třeba pandemie.
Jak si v této době vedou vaši partneři? Vnímáte nějaké výraznější pohyby na trhu? Například že by jich výraznější množství končilo nebo se začalo orientovat na výrazně jiné komodity či služby?
Jak už bylo řečeno, současná situace firmy působící v ICT většinou posílila, a to navzdory tomu, že kamenné prodejny musely zůstat dlouhou dobu zavřené, protože velká většina těchto firem už nějakým způsobem obchoduje na internetu. Posílení služeb lze očekávat a je to pro mnoho dealerů cesta, jak si udržet pozici na trhu.
Jak se změnil v důsledku pandemie váš vztah a komunikace s partnery? Vaše tradiční setkání v Čejkovicích dostalo také digitální formu. Jak vám to vyhovuje a jak na to reagují partneři?
Pandemie nám jednoznačně ukázala nové možnosti ve způsobech komunikace. Například to, že není potřeba na každou schůzku jezdit osobně, není nutná každodenní přítomnost na pracovišti, ale je zcela zřejmé, že osobní kontakt s našimi zákazníky i dodavateli všem velmi chybí. Jistě je možné řešit pracovní záležitosti online, ale pracovně-přátelský vztah se online vytvořit nedá. Stejně tak, jako se nedá online formou nahradit posezení u sklenky vína ve sklípku v Čejkovicích. Potřeba těchto osobních setkání a rozhovorů je vysoká a již se těšíme, až toto mimořádné období skončí. Stále víc vnímáme přehlcenost svých partnerů webináři a dalšími online školeními a doufáme, že se brzy vrátíme alespoň ke kombinaci online a osobních setkání.
Chystáte v tomto ohledu nadále provádět nějaké inovace? Na co se mohou vaši zákazníci těšit?
Samozřejmě připravujeme zlepšení v několika úrovních od digitálního marketingu po lepší organizaci svých akcí, tak aby jejich efektivita a oblíbenost byla ještě vyšší.
Kdybyste popustil uzdu fantazii – napadá vás nějaká technologie, která by momentálně byla zapotřebí a pomohla by zmírnit dopady a fungování covidové/postcovidové společnosti?
Pokud jde o ICT technologie, jejich velkým přínosem je, že umožňují komunikaci mezi partnery bez nutnosti osobních kontaktů (což ale v globálním měřítku není úplně optimální) a pandemie jistě uspíší vývoj a realizaci vhodných věcí. Hlavní důraz bych však viděl v rozvoji zdravotnictví (vakcíny, léky, přístroje pro léčbu těžce nemocných apod.). Důležitý bude rovněž rozvoj elektronické komunikace lékař–pacient v těch případech, kdy osobní návštěva u lékaře není nutná. Elektronická komunikace se sice stále rozvíjí, ale stále je to tak trochu „v plenkách“. Navíc lékaře zbytečně zatěžuje spousta administrativy, jejíž část by jistě bylo možno omezit.
Svět po pandemii už nebude stejný a mnohé užitečné věci budou ku prospěchu světa pokračovat v ICT i ve zdravotnictví.
Profilová karta firmy
SWS
Společnost SWS a. s. je jednou z největších IT distribučních společností v České republice. Byla založena v roce 1991 a má sídlo ve Slušovicích. Firma se specializuje na distribuci IT produktů od počítačů, serverů, periférií, spotřební elektroniky, síťových prvků až po nabídku široké škály produktů od různých softwarových výrobců, včetně licenčního poradenství.
SWS a. s. a její dceřiné společnosti ENTEC Solutions a. s. a ALSO Technology s. r. o. v Bratislavě tvoří důležité subjekty na…
Více informací na profilové kartě společnosti