David Petrovič: HAL3000 je technologickou špičkou
S Davidem Petrovičem, obchodním ředitelem 100Mega Distribution, jsme se bavili o počítačích HAL3000. Produktové portfolio značky dnes pokrývá potřeby širokého spektra uživatelů a kromě běžných sestav čítá také populární all-in-one počítače a kompaktní small form factor modely. Specialitou jsou limitované herní edice a Bezstarostný servis HAL3000.
Mohl byste představit nabídku počítačů HAL3000? Na jaké zákazníky vlastně cílí?
HAL3000 je na trhu již jedenáct let. Během této doby jsme na trh dodali více než 120 000 počítačů. Cílová skupina zákazníků je vzhledem k šíři našeho portfolia skutečně široká, protože kromě herních počítačů prodáváme také kancelářské a multimediální počítače, kompaktní (small form factor) počítače, all-in-one počítače a aktuálně jsme uvedli také „mobilní“ stolní počítač se zabudovanou obrazovkou v jedné z bočních stěn. Herní počítače se na našich prodejích podílejí 28 %, zbytek se ale rozprostírá mezi širokou škálu uživatelů. Počítač jsme schopni dodat skutečně každému a pro výběrová řízení jsme schopni nabídnout také jednoprocesorové servery.
Jak si HAL3000 v loňském roce stál na českém trhu?
V počtu lokálně smontovaných počítačů patříme na českém trhu mezi dva nebo tři největší dodavatele. Co se týče technologické vyspělosti, nebojím se říci, že jsme jedničkou, protože při uvádění nového hardwaru jsme vždy první, kdo tyto novinky uvádí do prodeje, což nám umožňuje i úzká spolupráce s výrobci hardwaru. V herních sestavách jsme podle Lukáše Pleskota ze společnosti Playzone, organizátora Mistrovství ČR v hraní her, jedničkou na českém trhu. Nikdo nedělá herní systémy takovým způsobem, jako my. Na mysli teď mám hlavně limitované edice inspirované významnými herními tituly. Počítače přitom nejsou přizpůsobeny pouze vizuálně, ale pro danou hru také vyladěny a důkladně testovány.
Jakým směrem se bude v nejbližší době trh s osobními počítači ubírat?
Trh s počítači je v poslední době často označován za mrtvý. To ale rozhodně není pravda, o čemž svědčí jednak to, že trh se stolními počítači roste a pak například i novinky společnosti Intel, které míří právě na stolní počítače. I z postoje dalších výrobců komponent je vidět, že se se stolními počítači nadále počítá. Díky našemu zaměření na hry víme, že i vývojáři her (a softwaru obecně) budou nadále vyvíjet nové tituly, které jsou často nejlépe hratelné právě na PC platformě.
Mohl byste vyzdvihnout aktuální trendy a říci, jak na ně HAL3000 reaguje?
Jedním z trendů je určitě zmenšování. Řešení, jako je Intel NUC, jsou velmi kompaktní, zároveň jsou však plnohodnotným počítačem vhodným nejen pro běžnou činnost a kancelářskou práci, ale často i pro multimédia nebo hraní her. Kromě toho, že počítače budou čím dál menší, budou dospívat také esteticky. Zapomenout nesmím na all-in-one počítače, které integrují vše v jednom. Lidem se líbí, protože „zaprášená bedna“ pod stolem není zrovna sexy řešení. Jedním z trendů, se kterým se budeme setkávat stále častěji, je také ovládání gesty. Některá řešení jsme mohli vidět například na veletrhu CES, a ačkoli ještě nefungovala zcela dokonale, určitě jde o jeden ze směrů dalšího vývoje.
HAL3000 již nabízí několik all-in-one počítačů, můžete nám je přiblížit?
Aktuálně máme v nabídce all-in-one modely s úhlopříčkami 21,5 palců a 23,6 palců. Obě řady našich all-in-one počítačů jsou konfigurovatelné. Větší model nabízí dotykovou obrazovku a zároveň také tzv. „hot-swap“ disk, který doplňuje vestavěné SSD pro operační systém. Disk lze za chodu počítače vyjmout a uložená data si vzít s sebou. U jiných výrobců jsme nic podobného zatím nezaznamenali.
Ke svým počítačům nabízíte tzv. Bezstarostný servis HAL3000. Jaké jsou jeho výhody?
Všechny naše počítače mají standardně tříletou záruku. Ke každému je navíc přibalena Karta bezstarostného servisu s přesně popsaným návodem, jak v případě poruchy postupovat - jde o to kontaktovat telefonní linku a sdělit několik málo informací, na jejichž základě do 24 hodin počítač vyzvedne kurýr a dopraví jej do servisu. Počítač je pak (ve většině případů) do sedmi dnů opraven a zavezen zpět k zákazníkovi.
Nabídku Bezstarostného servisu budeme do budoucna rozšiřovat o pětiletou záruku, na kterou je zejména při výběrových řízení kladen velký důraz. K dispozici by měla být do konce letošního roku. Zároveň uvažujeme také o zavedení opravy u zákazníka (on-site servisu), který by zajišťovala síť našich autorizovaných servisních partnerů, kterou se chystáme do budoucna dále rozšiřovat.
Přiblížil byste distribuční/prodejní kanál počítačů HAL3000?
Využíváme několika prodejních kanálů. Hlavním jsou naši autorizovaní prodejní partneři, tedy B2B partneři, kteří sami distribuují počítače na trh a potažmo do rukou koncových uživatelů. Dalším prodejním kanálem je e-tail (CZC.CZ a Mironet) a samozřejmě i retail (Okay, Euronics, Proton, Globus a Makro). HAL3000 se tedy ke koncovým uživatelům může dostat různými cestami.
Připravujete nějaké novinky pro prodejce?
Jednou z připravovaných novinek je výše zmiňované prodloužení záruky a on-site servis, který se chystáme zajišťovat právě prostřednictvím autorizovaných servisních partnerů. Jde o dobrou obchodní příležitost, protože služby spojené se servisováním HALu proplácíme. Síť servisních partnerů se přitom bude do konce roku určitě rozšiřovat.
Dále plánujeme řadu školení. Například ve třetím čtvrtletí proběhne školení servisních partnerů, na kterém bude představen kompletní postup jak počítače servisovat, jak zacházet s plombou, jak vyměňovat hardware nebo jak řešit celkové výměny. Právě tady také představíme aktualizovanou podobu systému, jakým bude servisní síť fungovat. Absolvování tohoto školení bude pro partnery povinné.
V přípravě je také nový katalog. Doposud jsme na měsíční bázi vydávali HAL News, který přinášel souhrnný přehled stálého sortimentu i novinek. Již brzy však dojde k rozdělení katalogu do dvou částí. Přehled stálého sortimentu, který se nijak výrazně nemění, bude vycházet čtvrtletně, a přehled o novinkách pak budou partneři dostávat jednou za měsíc v podobě dvoustránkového listu. Na konec roku chystáme také velkou marketingovou kampaň cílící na koncové uživatele s cílem dostat značku HAL3000 do povědomí lidí a zvýšit její vnímání.
Máte nějaký partnerský program? Můžete ho přiblížit?
Ano, máme. Autorizovaní partneři, kteří s námi na jeho základě spolupracují, získávají několik benefitů. Jmenovat mohu například náš věrnostní program, ve kterém od nás prodejce za každý zakoupený počítač získá určitý počet Megabodů, které lze následně využít například k nákupu POS materiálů nebo jej vyměnit za zpětný rabat. Spolu s významnými (gold) partnery pak na individuální bázi připravujeme marketingové programy na podporu jejich značky a rovněž jim přispíváme na jejich propagaci. Pro retailové i e-tailové partnery také vyrábíme limitované edice počítačů, což znamená, že jim jsme při dostatečném odbytu schopni připravit konfigurace, které nikdo jiný v nabídce nemá. Jednou z výhod dostupnou pro všechny naše partnery je pak nabídka POS materiálů, které lze využít k propagaci značky na prodejnách.
Proč vlastně HAL3000 prodávat? Jaké benefity prodejcům a koncovým zákazníkům nabízí oproti konkurenci?
Nebojím se říci, že HAL3000 je technologickým lídrem. Pokud přijde nějaká technologická novinka, nabízíme ji jako první. Další naší výhodou jsou také dlouhodobě vyladěné výrobní postupy. Každá sestava je připravovaná a testovaná dostatečně dlouho, s čímž souvisí také pečlivý výběr komponent. Ty odebíráme od prověřených dodavatelů, takže se dá spolehnout na jejich kvalitu, rychlost i design.
V posledních dvou letech jsme odvedli spoustu práce, abychom HAL3000 vytáhli na profesionální úroveň. Zákazníci se tak mohou spolehnout, že „v HALu“ dostanou kvalitní počítač, což je vidět nejenom na jeho vnějším, ale také vnitřním zpracování. Postup montáže i dodávek komponent jsme za tu dobu maximálně zefektivnili, zkrátili jsme dobu dodání rozšířením montážních i testovacích pozic a máme stabilní tým zkušených montážních techniků i technickou podporu pro obchodníky i zákazníky.
Cesta počítače k zákazníkovi začíná širokým výběrem z katalogu či webu, včetně možnosti postavit si počítač v přehledném a chytrém konfigurátoru, který neumožní udělat chybu, a dále vede přes rychlé dodání a končí bezstarostným servisem v případě potíží, či potřeby jiných služeb jako čistění a reinstalace, které u nás mají zákazníci v době tříleté záruky zdarma.
Prodejním partnerům kromě standardních věcí jako partnerský bonusový program a společného marketingu, o kterých jsme už hovořili, nabízíme samozřejmě maximální podporu při účasti ve výběrových řízeních, zpracováváme projekty přesně na míru dle zadání zákazníků s důrazem na cenu, kvalitu i splnění nadstandardních požadavků. Dále pak např. zapůjčujeme našim prodejcům bezplatně produkty pro testování speciálních projektů či prezentaci koncovým zákazníkům.
Na tuto službu pak také volně navazuje nabídka zboží v „Enterprice“ katalogu, do kterého každý měsíc umisťujeme jednu sestavu, která je buď dostupná za skutečně velmi výhodnou cenu, nebo je k ní přibaleno množství dárků v podobě her nebo příslušenství, i tuto sestavu spolu s dalšími produkty z katalogu získává partner na dobu jednoho měsíce, s možností vrácení, pokud se jí nepodaří prodat
I pro naše prodejce samozřejmě platí možnost využití bezstarostného servisu, tj. svozu počítačů k opravě do našeho servisního střediska, ale stejně tak mohou na základě smlouvy a proškolení poskytovat vlastní servisní služby a být za ně náležitě ohodnoceni.
| Box o osobě | |
| Firma: | 100Mega Distribution |
| Pozice: | obchodní ředitel, 7 let |
| Předchozí zaměstnání: | majitel a ředitel společnosti ITPlanet |
| Kontakt: | david.petrovic@100mega.cz |