Rozhovory

Avnet: Máme tým, který pomůže efektivněji akcelerovat obchodní růst našich partnerů

Ředitelem obchodní jednotky IBM v Avnetu je Martin Janeček. Zajímaly nás jeho plány do budoucna, a kam svou divizi hodlá posunout v příštím roce, jak to bude s distribucí IBM–Lenovo serverů a také co především může nabídnout vám, prodejcům.

Pavel Gregor
Zdroj: DCD Publishing
Avnet: Máme tým, který pomůže efektivněji akcelerovat obchodní růst našich partnerů

V červnu jste ukončili fiskální rok 2014. Jak jej hodnotíte z pohledu své divize? 
Loňský fiskální rok byl pro nás pozitivní především z hlediska uskutečněných transakcí. Meziročně totiž narostl jejich počet, což chápeme jako důvěru našich partnerů v nás a naši společnost. Dokazuje to především jejich loajalitu, kterou nám svou přízní vyjadřují, a také funkčnost našich vzájemných vztahů, které s nimi dlouhodobě budujeme. Tohoto bilancování bych rád využil a poděkoval právě našim partnerům, kterých si nesmírně vážíme, a také svému týmu, který neustále pracuje na stále lepší kvalitě naší práce.

A teď se přesuneme do přítomnosti, jaké vidíte současné trendy na trhu?
Na trhu se dějí změny v oblasti produktové distribuce. V současnosti se postupně přesouvá poptávka z kategorie hardwarových řešení směrem k softwarové produktové oblasti. Tento trend si v divizi IBM uvědomujeme a aktivně jej reflektujeme, neboť zde vidíme velký potenciál a výzvu do budoucna. Rozhodně také vidím stále vzrůstající důležitost partnerské podpory ze strany distributorů a také zvyšující se zájem o poskytování komplexních služeb a servisu. Avnet, jakožto zavedená společnost, která na českém trhu disponuje dlouhou tradicí a silným mezinárodním zázemím, může tento požadavek na rozdíl od mnohé konkurence partnerům pomoci splnit. Netřeba pak už dodávat, že potenciál, kterým naše portfolio služeb a řešení disponuje, pomáhá našim partnerům k lepší konkurenceschopnosti a stabilitě na trhu.

A trendy mimo produktovou oblast?
Zde vidím stále znatelnější odklon od nákupu formou vlastnictví směrem k pronájmu, a také upřednostňování nákupu infrastruktury formou služeb.

Směřujete tím ke cloudovým řešením?
Ano, přesně tak. Jako technologický inovátor řešení typu cloud samozřejmě implementujeme do své nabídky a učíme se s nimi pracovat tak, aby přinesla užitek i našim partnerům. I proto jsme instalovali v našem firemním democentru řešení EDU-Cloud. Chceme jej využít především pro lepší utilizaci našich zařízení a tím umožnit jejich širší využití pro propagaci IBM produktů na trhu. Partneři tak mají díky tomu možnost si u nás v praxi „osahat“ IBM cloud technologie se vším, co k tomu patří.

Mluvil jste také o výzvách v software produktové oblasti, co zde můžete nabídnout?
Ano, portfolio IBM softwarových produktů, které distribuujeme, je opravdu široké a představuje oblast, na kterou bychom se nyní rádi soustředili. Ze všech IBM softwarových brandů bych vzhledem k blížící se platnosti zákona o kybernetické bezpečnosti vyzdvihl především Security Systems, které se chystáme našim obchodním partnerům ještě více přiblížit na připravovaném workshopu. Velký potenciál vidíme i v rozvoji řešení zaměřených na cloud a mobilitu. Našim partnerům také pomáháme získat konkurenční výhodu poskytováním přístupu k nejnovějším softwarovým trendům - společnost Avnet je od konce loňského roku například jediným value-add distributorem produktů společnosti Fiberlink v Evropě. Díky exkluzivitě, kterou poskytujeme, si tak naši partneři mohou objednat software MaaS360 pro správu mobilních zařízení ještě předtím, než bude tento produkt zařazen do programu IBM Passport Advantage.

Máte nějaké nové informace týkajícího se avizovaného přechodu IBM-Lenovo?
Společnost Avnet se v říjnu 2014 oficiálně stala autorizovaným globálním distributorem produktů Lenovo. Avnet tak nyní plynule přejde k distribuci serverů Lenovo System x (x86) a souvisejících řešení, v souladu s přechodem výroby serverů IBM System x na společnost Lenovo. Jako největší distributor x86 serverů IBM budeme i nadále pomáhat svým obchodním partnerům po celém světě rozvíjet a rozšiřovat jejich obchodní aktivity. V současné době spolupracujeme se stávajícími prodejci serverů System x a jejich zákazníků a pomáháme jim transformovat inovativní technologie Lenovo do podnikových řešení.

Pojďme spolu nahlédnout na to, co vás čeká. Jakým směrem se hodláte příští rok vydat?
Největším cílem je pro nás udržení a také posílení naší pozice největšího distributora IBM technologií na trhu. Jak jsem již zmiňoval, i nadále máme v plánu dodávat komplexní portfolio řešení a služeb IBM směrem k našim partnerům a starat se o jejich podporu a rozvoj. Snažíme se ještě více posílit péči o naše klíčové partnery a rádi bychom nyní zaměřili naší pozornost směrem k rozvoji našeho softwarového portfolia a služeb s ním spojených. Těmto cílům také odpovídají současné změny v personálním složení divize IBM a přeskupení její struktury. Do podzimní sezóny jsme tak vstoupili v nové sestavě, která by měla ještě efektivněji akcelerovat obchodní růst našich partnerů a doručovat přidanou hodnotu společnosti Avnet.

Zmínil jste se o změnách v týmu, můžete nám prozradit trochu více?
Změny, o kterých mluvím, se týkají především našeho software týmu a odrážejí se v posílení pozic dedikovaných produktových manažerů. Petr Zátka, nyní na pozici key account managera, se spolu s Michalem Vančurou intenzivně věnuje našim klíčovým obchodním partnerům a strategicky rozvíjí jejich potenciál. Softwarový tým nově vede Jiří Bradáč, který se spolu s produktovými manažery Michaelou Kameníkovou a Filipem Pavlíčkem zaměřuje na posilování spolupráce s našimi obchodními partnery a rozšíření partnerské sítě. V našem softwarovém týmu jsme také přivítali Terezu Pražákovou, která by měla jako produktový manažer podporovat především naše partnery a zajišťovat efektivní komunikaci v otázkách partnerských programů IBM. Hardwarové řešení se z našeho portfolia samozřejmě nevytrácejí a neustupují v našem zájmu do pozadí. Zde se nyní soustředíme především na produkty z rodiny storage, ve kterých vidíme potenciál a možnost růstu. V této oblasti rovněž rozvíjíme a do budoucna chceme ještě více podporovat znalostní bázi a vzdělávání našich partnerů. Rovněž průběžně doplňujeme produktové spektrum o logicky navazující služby.

Hodně mluvíte o podpoře partnerů, co pro vás znamenají?
Samozřejmě, naši partneři jsou pro nás naprosto klíčoví ve všem, co děláme. Od předprodejní a prodejní podpory, finanční a logistické služby přes vzdělávání až po marketing. Jsou zkrátka důvodem a cílem našich veškerých aktivit.

Zmínil jste vzdělávání, jako roli hraje ve vašich aktivitách?
Myslím si, že v dnešní době je vzdělávání jednou z nejdůležitějších oblastí ICT. Ať už na něj nahlížíme z pohledu distributora nebo partnera. Právě znalosti jsou aktivem, do kterého se jednoznačně vyplatí investovat, a hrají velkou roli v úspěchu a obchodním růstu. Proto se napříč celou naší společností snažíme tuto skutečnost naplňovat. Pro divizi IBM je důležité především udržení vysoké certifikační znalosti celého týmu, nezbytné k podpoře našich partnerů, a také předávání odborných znalostí směrem k jejich osobnostnímu i profesionálnímu rozvoji. Snažíme se investovat do nových technologií, které pak můžeme partnerům demonstrovat v našem democentru, pořádáme vzdělávací workshopy a školení o produktech IBM. Avnet je dlouhodobým vzdělávacím partnerem IBM a díky kvalitě poskytovaných služeb drží od minulého roku status IBM Global Training Provider, který nás opravňuje poskytovat na celosvětové úrovni veškeré vzdělávací kurzy z portfolia IBM. Naše středisko Avnet Academy, které vzdělání zastřešuje, je pak schopno nabídnout i možnost certifikací po ukončení absolvovaného kurzu v testovacím centru.

Je něco, co byste chtěl na závěr vzkázat svým stávajícím a potenciálním partnerům?
Určitě ano. Ve spolupráci s námi partneři získávají spojení tradice a nadnárodní síly společnosti Avnet. Rozhodně nestojíme na místě, ale posouváme se směrem dopředu – změny na trhu vnímáme jako výzvu a nemáme problém se jim přizpůsobit. Pokud chcete komplexní služby umožňující váš růst, obraťte se na nás!