AT Computers: Distributorem za časů koronaviru
Série letošních jarních setkání na Seči sice neproběhla, ale „ATčko“ fungovalo i během krize a nouzového stavu a společnost rychle zareagovala na veškerá omezení. Nejenže všichni z AT Computers společně s výrobci a resellery zajistili, aby se IT prodávalo bez přerušení, ale distributor začal vysílat i své vlastní zprávy.
O tom, jak to všechno probíhalo, jaké jsou výhledy do budoucna a kdy se zase uvidíme na Seči, mluvili Martin Wanke, marketingový ředitel, a Petr Vaněk, místopředseda představenstva společnosti.
Jak se daří AT Computers v době koronavirové? Doufám, že jste všichni zdrávi.
Martin Wanke (MW): Dělali jsme a děláme pro zdraví a zachování chodu celého ATC maximum a měli jsme štěstí, ATC i naše okolí „funguje“!
Petr Vaněk (PV): Martin to shrnul velmi dobře, priorita pro nás je zdraví našich zaměstnanců a maximální podpora zákazníků. Rychle jsme připravili podmínky a proma k bezhotovostním přímým dodávkám a platbě kartou s mimořádnou slevou 50 %, zachovali jsme možnost osobních odběrů pro dodávky do kritické infrastruktury. Máme štěstí, že aktuálně jsou všichni naši kolegové v pořádku a firma funguje na 100 %. Nejnáročnější období má logistika, kde i nadále fungujeme v režimu rozdělení směn – tento tým posilujeme kolegy z ostatních oddělení. Rád bych poděkoval speciálně všem kolegům z logistiky a našim zákazníkům v Česku i Slovensku za maximální podporu a toleranci.
Z mého pohledu jste jeden z mála distributorů (chtělo by se mi říct jediný), který se rychle přizpůsobil a chopil se příležitosti, když jste přišli s živým vysíláním. Jak vám tato forma komunikace vyhovuje? Jaký to má ohlas?
MW: Ach ano, naše ATC Zprávy. Prakticky během jediného dne jsme museli zcela změnit přístup ke školením, eventům, předávání informací, věrnostním aktivitám atd. Navíc jsme sérii Sečí zrušili den před nařízením vlády – nikomu bych nepřál absolvovat desítky telefonátů celému organizačnímu týmu, všem účinkujícím, hotelu, přepravcům a samozřejmě přednášejícím a partnerům ještě v době, kdy zrušení skoro nikdo nechápal. Druhý den, kdy vláda zakázala akce nad 100 lidí, se už vše uklidnilo – ušetřili jsme tak nemalé prostředky už jen tím, že jsme v den „D“ nevyrazili na hotel – kde bychom se vlastně jen otočili a jeli zpátky se všemi nákladními auty.
A začal sprint s přenastavením ATC marketingu – zajistit co nejdokonalejší předávání informací resellerům i výrobcům, posílit komunikaci přes sociální sítě a zejména zajistit a otestovat dokonalý funkční systém pro videokonference nad 200 lidí, vše se do detailu naučit, připravit režii a rozhodnout se – budeme dělat klasické e-semináře po jednom výrobci, uděláme e-Seč (dvoudenní série e-seminářů), nebo… uděláme ATC Zprávy – nejnáročnější ze všeho? Byl jsem si a jsem si jistý, že jednotýdenní předávání řady informací ve 40–60minutovém slotu se třemi až čtyřmi výrobci je správná cesta. Rychlé, věcné a přínosné, věřím, že pro všechny.

V úterý 12. května nás sledovalo 646 lidí, a to počítám jen ty, co se dívali celou dobu. V anketě 68 % posluchačů prohlásilo, že se jim ATC Zprávy líbí moc, 30 % se líbí a 2 % se líbí normálně. Nikdo neuvedl, že se nelíbí či že se příště dívat nebude, tak uvidíme!
PV: Při přípravě přechodu na online komunikaci nám pomohlo, že jsme před pár lety vsadili na robustní a profesionální řešení, spojení se svými pobočkami a kolegy na území Česka a Slovenska pomocí Cisco Webex, a celou technologii tak měli připravenou. K cestě na ATC Zprávy však bylo potřeba, aby se Martin a jeho tým dostali detailně technicky do problematiky Webex Events a mohli připravit nástroj, který jste viděli v praxi. Je to totiž výrazně složitější než samotné interní přenosy, které jsme dělali s účastí kolem 100 lidí (většinou s kolegy z obchodu, marketingu a nákupu) v rámci své infrastruktury. Takže máme vlastně i kompetenci specialistů na „collaboration“ ve svém management týmu. A z Martina už máme i Cisco Webex Mastera.
MW: Ještě bych doplnil, že nejen ATC Zprávy byly novinkou. Cítili jsme zejména na začátku, že lidé potřebují nejen co nejvíce informací o našem byznysu, ale i trošku optimismu, rozptýlení a radosti. Tak jsme po dobu stavu nouze spustili rouškovou soutěž ATC o počítač. Partneři 19 pracovních dní poznávali 19 lidí v rouškách z řad našich kolegyň a kolegů. Velmi mě překvapilo, že hned dva soutěžící poznali všechny! V soutěži jsme měli na 2 000 tipů. Vítězi byl poslán počítač X-Diablo Ideal. Paralelně jsme dramaticky zvýšili i počet promoakcí. Letos z čísla 400 promoakcí ročně míříme k číslu 470.
Vaše setkání na Seči (a nejen tam) jsou legendární – chybějí vám? Je to sice předčasné, ale plánujete už „comeback“? Bude to vůbec ještě reálné v takové podobě, jak to probíhalo dříve?
MW: ANO, ano a ano! A teď postupně – chybějí. Osobní kontakt, osobní feedback, společný posun správným směrem, vzájemná inspirace – to nám všem bezpochyby chybí. Jarní sérii jsme přesunuli o rok (scénář), protože na podzim už máme připravený jiný. Vzhledem k situaci jsme ho trošku upravili a rozhodně s podzimní sérií zatím počítáme. A to v podobě, jak probíhal dříve – nevidím zatím důvod ke změnám vyjma scénáře, který jsme lehce poladili – ať se zejména, když to bude po delší době, společně co nejvíce pobavíme.
PV: To je ale otázka… Jistě, že chybějí, nevím o ničem efektivnějším a lepším, kde se můžeme na našich setkáních osobně, skutečně osobně tváří v tvář potkat a komunikovat s více než 1 500 účastníky setkání během pěti týdnů.

Když se podíváme teď na byznys, pandemie zasáhla celý dodavatelský řetězec a sledujeme zpomalení prodejů napříč IT segmenty. Na druhé straně se zdůraznila potřeba komunikačních technologií a síťové infrastruktury, což může znamenat nový impulz pro tyto oblasti. Jak celá situace rezonuje na českém trhu?
PV: Český IT trh zvládl začátek pandemie mimořádně skvěle. Největší ránu dostaly retailové řetězce, které ze dne na den musely zavřít, ale dodávky firmám a koncovým zákazníkům zvládli naši reselleři a onlineři na JEDNIČKU. Limitujícím faktorem byl krátkodobý nedostatek některých notebooků, sluchátek, kamer atd. ovlivněný vysokou poptávkou, ale aktuálně se situace dostává do normálu. Celému trhu velmi pomohli technologičtí giganti v oblasti softwarové komunikace, kteří nabídli řešení na několik měsíců zdarma a téměř všichni toho využili. Toto je určitě dobrý základ k rozvoji dalších prodejů, protože tato proma brzy skončí… Je skvělé, že nabídku klíčových hráčů máme v sortimentu a dokážeme i díky svým zkušenostem pomoci dealerům v implementacích těchto řešení.
Co plánuje AT Computers dál, v době pokoronavirové? Máte nějaký plán, jak podporovat partnery? Speciální akce?
PV: Samozřejmě! Máme stále řadu projektů. Jeden jsme spustili před pár dny, 1. 6. – jde o takovou malou oslavu návratu k normálu, která, věřím, resellery potěší.
MW: A na léto již plánujeme řadu eventů a běžný režim. Hurá! PV: Chystáme i nové projekty, co se sortimentu týče, aby měl SMB segment další možnost rozvoje, ale o tom až příště.
Dá se hovořit o tom, že by situace vyvolaná pandemií měla i světlé stránky a přínosy?
MW: Naučili jsme se, troufnu si říci, velmi dobře organizovat e-semináře. Vyzkoušeli jsme si, že ATC může pracovat bez zbrzdění a komplikací i v takto nestandardních podmínkách. Zpětně moc děkuji za zavedení digitalizace dokumentů, našemu Cisco Webex řešení, přes který děláme porady už léta (mezi městy) atd. atd. Ale už se těším, až bude běžný režim… A hlavně se ukázalo, že ATC je opravdu jeden velký tým. Lidé z různých oddělení chodili pomáhat na expedici, na příjmu byly sobotní směny, táhli jsme za jeden provaz. Díky, týme ATC!
PV: Ano, ukázala obrovskou sounáležitost mezi lidmi, vzájemnou podporu a to, že jsou v Česku a na Slovensku slušní a srdeční lidé…
Co byste vzkázali našim čtenářům?
MW: Od začátku jsme měli „koronavirové“ motto: „Společně to vybojujeme!“. A myslím, že to byla a je pravda. Společně jsme, myslím, zajistili, že lidé měli IT na dosah ruky i v době stavu nouze a zákazu volného pohybu. A za to všem resellerům i výrobcům patří jedno velké DÍKY!
PV: Vydržte! Děkujeme vám všem za podporu!
Profilová karta firmy
AT Computers
Už od roku 1998 jsme spolehlivým distributorem s nejširším portfoliem nabízeného zboží a služeb v oblasti výpočetní techniky a telekomunikace, a s největším obratem na česko-slovenském IT trhu. Zároveň jsme největším českým výrobcem osobních počítačů. Na Slovensku působíme prostřednictvím sesterské firmy AT Computer a jsme součástí polské skupiny AB, která je kótována na Varšavské burze - společně tvoříme největší distribuční holding středoevropského regionu a jsme v…
Více informací na profilové kartě společnosti