Sapphire: grafická karta Nitro+ RX 480

26. 8. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sapphire)
Společnost Sapphire otevřela novou kapitolu řady Nitro Gaming Series uvedením karty Nitro+ Radeon RX 480. Díky nasazení architektury Polaris a doplnění nových funkcí a vlastností karta zaujme i náročné hráče vyžadující vysoký herní výkon nebo možnost využití virtuální reality.

Grafická karta Sapphire Nitro+ Radeon RX 480 Gaming Series je navržena pro hraní her v rozlišení 1 440p. Čip využívá architekturu Graphics Core Next čtvrté generace se zdokonaleným geometrickým enginem, zvýšenou kapacitou vyrovnávacích pamětí a nativními asynchronními shadery. Grafická karta v 8GB verzi má 2 304 GCN stream procesorů, které využívají továrně přetaktovanou základní frekvenci 1 342 MHz. Tento model se dodává s pamětí GDDR5 s taktem 2 000 MHz a 256bitovou sběrnicí. Karta Nitro+ RX 480 ve 4GB verzi má továrně přetaktovanou základní frekvenci 1 306 MHz a paměti GDDR5 s taktem 1 750 MHz.

Hardwarové parametry, optimalizace architektury i použití technologie AMD LiquidVR jsou dobrým předpokladem pro využívání virtuální reality (skóre přes 6,3 v testu Steam VR Performance), který v minulosti poskytovaly pouze výrazně dražší grafické karty.

Jednou z nejinovativnějších součástí první grafické karty Polaris speciálně navržené firmou Sapphire jsou ventilátory. Vylepšené chlazení Dual-X se dvěma 95mm ventilátory osazenými dvěma kuličkovými ložisky mají o 85 % delší životnost než ventilátory s kluznými ložisky. Díky zdokonaleným lopatkám ventilátoru je toto řešení až o 10 % tišší než u předchozí generace.

Sapphire dále zvýšil laťku funkcí Fan Check, která umožňuje kontrolovat stav ventilátoru prostřednictvím plánované utility Sapphire TriXX 3.0 a při potížích okamžitě kontaktovat zákaznickou podporu. V případě konkrétního problému s ventilátorem nabízí služba Fan Service řešení (pokud se zjistí závada ventilátoru, nemusí uživatel posílat zpět celou kartu, ale společnost Sapphire nebo její prodejní a servisní partneři zašlou zákazníkovi náhradní ventilátor).

Ventilátory navíc využívají systém Quick Connect umožňující vyjmutí, vyčištění nebo vyměnění ventilátorů, protože ty jsou uchyceny pouze jedním šroubkem a tudíž není potřeba rozebírat pouzdro ani jiné součásti karty. Vylepšený systém správy ventilátoru Intelligent Fan Control III při nízkém zatížení ventilátory zcela vypne a pomocí přídavného systému Nitro CoolTech se ventilátor spustí při 52 stupních Celsia, což umožňuje zajistit rovnováhu mezi výkonem a hlučností ventilátorů.

Stejně jako výkon je v současnosti důležitý i estetický dojem jednotlivých hardwarových prvků uvnitř počítače. Grafická karta Nitro+ Radeon RX 480 je vybavena systémem Nitro Glow a má design vylepšený pomocí RGB LED světel. Uživatel si může barvu LED světel přizpůsobit buď softwarově, pomocí utility Sapphire TriXX 3.0, nebo hardwarově, stisknutím červeného tlačítka na zadní straně karty. Světelný systém obsahuje sadu pěti režimů včetně režimu Fan Speed Mode (režim rychlosti ventilátoru), GPU Temperature Mode (režim teploty grafického procesoru) nebo režimu barevné duhy. LED světla lze také vypnout.

Pro nadšence do přetaktování přidal Sapphire funkce, které pomáhají vymáčknout z karty Nitro+ ještě víc. Přepínač Nitro Boost (Dual Bios) umožňuje zvýšit taktovací frekvenci a limit hodnoty napětí, takže má karta vyšší výkon. Karta Sapphire Nitro+ Radeon RX 480 je také vybavena osmipinovým napájecím konektorem pro pomocné napájení, což je vhodné pro OC. Použité tlumivky Black Diamond mají označení Mark 4 a snižují teploty vinutí o dalších 15 % oproti předchozí verzi.

Díky dvěma portům HDMI lze současně připojit dva monitory nebo například monitor a soupravu pro virtuální realitu. Porty splňují nejnovější specifikaci HDMI 2.0b, mají šířku pásma 18 Gb/s a až 32 zvukových kanálů, takže karta dokáže pracovat při rozlišeních až 4K 50/60, jako je 2 160P, ale přitom zůstává kompatibilní i se staršími specifikacemi HDMI.

Nová karta založená na čipu Polaris (vyrábí se litografickou metodou FinFET 14 nm) přináší řadu vylepšení zobrazovacího enginu. Radeon RX 480 podporuje novou generaci displejů s technologií High Dynamic Range (HDR). HDR rozšiřuje škálu barev a kontrastních poměrů, které lze zobrazit, takže jsou HDR-ready hry a filmy na kompatibilním displeji barevnější, ostřejší a mají živější podání barev. Nový grafický procesor Radeon podporuje HDMI 2.0b a DisplayPort 1.4, takže jej lze připojit i k nejnovějším monitorům: 1 080p @240Hz, 1 440p @240Hz, 4K @120Hz nebo dokonce ultrawide 1 440p @190Hz.

Čip Polaris má hardwarové kódování a dekódování pro záznam v rozlišení 4K za použití kodeku H.265 až pro 60 FPS, což umožňuje streamování a přehrávání záznamů průběhu her bez nepříznivého dopadu na výkon.

Produktový list výrobku z katalogu Icecat: 

Grafické karty

Štítky: 

Podobné články

Nvidia představila svou budoucnost. Co od Ampere čekat?

15. 5. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Nvidia)
Nová architektura grafických jader společnosti Nvidia se zpočátku objeví ve variantách pro nasazení v serverech a datových centrech (akcelerátor Nvidia A100 se již vyrábí), ale později na ní budou stavět také spotřebitelské produkty jako herní série GeForce. Čtěte více

NVIDIA GeForce RTX 2060 přináší cenově dostupný ray-tracing

10. 1. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Nvidia)
Společnost NVIDIA představila grafickou kartu GeForce RTX 2060 postavenou na architektuře Turing. Novinka přináší výkon a funkce dříve dostupné pouze v high-end segmentu včetně ray-tracingu v reálném čase a umělé inteligenci za cenu od 349 USD. Čtěte více

Nvidia ray tracing - filmové efekty ve hrách, nebo cesta špatným směrem?

26. 11. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: NVIDIA, Microsoft)
Spolu s nástupem grafických karet Nvidia GeForce RTX (a profesionální edice Quadro RTX) se do popředí zájmu (nejen) hráčů dostal i termín real-time ray tracing. Tato nová technologie by měla do her přinést realistické vykreslování ve filmové kvalitě v reálném čase. A protože se ray tracing postupně stává i prakticky dostupný, pojďme si jej spolu přiblížit. Čtěte více

Nové herní čipy Nvidia GeForce RTX představeny

22. 8. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Nvidia)
Společnost Nvidia představila grafické čipy řady GeForce RTX, tedy grafické herní čipy určené pro běžné uživatele. Novinka vsadila na architekturu Turing a platformu Nvidia RTX, přináší funkci real-time ray tracing pro grafické efekty nové generace a podporuje umělou inteligenci. Čtěte více