Přesné zacílení spotu na reklamních LCD displejích

5. 10. 2011. (redaktor: Martin Bartolšic, zdroj: Nowatron a DCD Publishing)
Jedním z důležitých prvků marketingové strategie je přesné zacílení reklamního obsahu. Průměrná doba strávená v okolí LCD obrazovek s reklamním spotem v nákupním centru je asi 12 až 15 sekund. Je nutné rychle zaujmout diváka spotem, který je vhodně zacílen. Vysílání spotu podle momentálního složení diváků a přesné měření sledovanosti pomocí detekce obličejů přináší do oboru Digital signage nový displej dZine dodávaný společností Nowatron Elektronik.
Libor Hrubý, obchodní manažer společnosti Nowatron, předvádí LCD displej s rozeznáváním přihlížejících

Společnost dZine vyvinula aplikaci, která je schopna monitorovat nejen počet sledujících diváků, ale i detekovat jejich složení (věk a pohlaví osob) před displejem a podle toho změnit obsah sdělení a zařadit reklamní spot plánovaný  pro danou cílovou skupinu. Například, když se na místě sejde více mužů, tak se rozběhne reklama na pivo nebo automobily, když více žen, tak se spustí reklama například na kosmetiku.

Řešení se skládá ze dvou částí. Hardware - velice malá kompaktní krabička se dvěma senzory, umístitelná kamkoliv slouží k záznamu audience; druhá část - software je páteří celého systému, který dokáže rozeznat například věk, pohlaví, chování, pohyb apod. Software také zajistí zobrazení vhodnému příjemci a navíc dokáže přesně změřit zásah reklamního sdělení podle počtu lidí, kteří reklamu opravdu zhlédli. Pouhé počítání kolemjdoucích většinou již nestačí.

V přední části displeje je instalována nenápadná kamera, která nepřetržitě snímá dění před displejem. Speciální software umí rozlišit obličeje a postavy, a tak určit zda se jde o ženu, muže nebo dítě, přičemž podle typických znaků obličeje a postavy lze rozlišit i věkovou kategorii. Zařízení rozezná pohlaví a až pět věkových skupin. Systém identifikuje i stejné osoby, zda se vrací, tráví v místě reklamy nebo nákupu určitý čas, a především, jestli ji sledují. Velká výhoda je, že přístroj dokáže poskytnout demografickou analýzu a spočítat úspěšnost zásahu reklamního spotu.

Přesné měření zásahu spotu

Systém započítává jen ty, kteří se na displej (tzn. na reklamní sdělení) podívají. Osoby z profilu, které okolo jen projdou a reklamu nezaregistrují, do souhrnu pro monitoring nezapočítá. Měření sledovanosti je tak opravdu přesné. Indoor reklamní agentury tak mohou sdělovat klientům konkrétní údaje o tom, kolik a jací lidé sledovali jejich reklamu. Navíc je možné do displeje přidat Bluetooth zařízení a nabízet ke stáhnutí například adresu nebo slevový kupón.

Systém přitom žádného diváka nenahrává, pouze shromažďuje statistické údaje. Software rozhodne o demografii osoby a zapíše pouze statistický údaj, nic jiného není zaznamenáno, a tak přístroj není v rozporu s ochranou osobních údajů.

Obrazová galerie: