Od výrobců a distributorů

Technologické trendy roku 2015 podle společnosti Avnet

Jak vidí rok 2015 Dieter Lott, viceprezident pro rozvoj obchodu v regionu EMEA společnosti Avnet Technology Solutions? Přečtěte si jeho vizi o tom, jakým směrem se bude oblast IT ubírat z pohledu technologických trendů.

TD SYNNEX

Technologické trendy roku 2015 podle společnosti Avnet 1. Bezpečnost Hackerské útoky se dnes odehrávají po celém světě. Není to tak dávno, co byla napadena dokonce i burza cenných papírů NASDAQ. Bezpečnost proto zůstává nejdůležitějším trendem na trhu IT. Vyžaduje neustálé změny a vylepšování. Platí to již mnoho let a ani v roce 2015 nemůže prodejní kanál tento trend jednoduše opomíjet. Do roku 2017 předpovídá IDC 30% meziroční růst počtu smartphonů, pořízených v rámci přístupu BYOD/A (bring your own device/app). Proto bude třeba se v následujícím roce zaměřit především na zabezpečení uvnitř hranice vymezené firewallem a nikoli jen na zabezpečení IT v okolí perimetru. Gartner ve své zprávě „Top 10 Strategic Technology Trends for 2015“ nazval tento trend novým „mnohostranným přístupem“, který povede k „novým modelům vestavění bezpečnostních funkcí přímo do aplikací“. Prodejci potřebují tyto nové přístupy blíže poznat, aby mohli efektivně oslovit tento rostoucí trh a aby byli schopni pomoci podnikům s koncovými uživateli překonat velký problém se zabezpečením aplikací. Distributoři mohou pomoci tím, že svým obchodním partnerům umožní získat komplexnější pohled na datová centra se zahrnutím požadavků na BYOD (bring your own device) a internet věcí. Takové služby s přidanou hodnotou zahrnují nejen technická školení, ale rovněž i aktivity na podporu obchodu. Prodejní kanál potřebuje tento typ podpory, aby mohl splnit požadavky rychle se rozvíjejících datových center, ve kterých je nejvyšší prioritou bezpečnost a efektivita. 2. Konvergovaná infrastruktura, SDN a nedostatečné kompetence pro datová centra Tempo změn v datových centrech je ohromující, a právě proto jsou softwarově definované sítě (SDN) a konvergovaná infrastruktura v současné době klíčovými body diskuse v odvětví IT, které směřuje ke škálovatelnějším IT architekturám. Tento významný posun trhu je způsoben právě konvergencí technologií datových center a síťových technologií. Očekáváme radikální změnu ve způsobu, jakým jsou datová centra navrhována a implementována, přitom se zatím stále nacházíme jen v rané fázi adaptace těchto nových technologií. To ovšem vyvolává i otázky, zdali má i prodejní kanál IT dovednosti, nezbytné k naplnění nových potřeb trhu. Je jasné, že roste složitost infrastruktury datových center a koncoví uživatelé si osvojují kombinace onpemise a offpremise cloudových řešení a poskytování platforem i softwaru formou služby. Navíc jsou podniky pod rostoucím tlakem, aby využívaly náklady na IT efektivněji s ohledem na výkon a zajištění pokrytí špičkových nároků na IT bez zbytečně velkých investic. V roce 2015 se potřebuje prodejní kanál nejen vzdělávat v oblasti vznikajících rostoucích trhů a technologií, jako jsou SDN a konvergovaná infrastruktura, ale zároveň potřebují vyřešit nedostatek kvalifikovaných lidí. Dodávky efektivních a spolehlivých konvergovaných infrastruktur a SDN přitom vyžadují nové znalosti. Změní se i role distributorů, mezi které patříme i my – musíme se stát důvěryhodnými poskytovateli obchodních příležitostí i potřebných znalostí. Jsem přesvědčený, že toto je příležitost, kterou si žádný z účastníků prodejního kanálu nechce nechat ujít. 3. IT se škálovatelností na úrovni webu Podle analytiků firmy Gartner „IT se škálovatelností na úrovni webu odpovídá IT infrastruktuře na globální úrovni, nabízející schopnosti velkých poskytovatelů cloudových služeb v rámci prostředí podnikového IT“. Úspěšné modely cloud computingu lze vidět na příkladu internetových gigantů jako jsou Google, Amazon či Facebook. V roce 2015 přejde mnoho podniků k modelu IT škálovatelného na úrovni webu, aby vytvořily a nasadily vysoce škálovatelné IT systémy, které budou například schopné redukovat výpadky hrozící v okamžiku špičkového zatížení vysoce navštěvovaných webových stránek, aniž by to znamenalo enormní zvýšení investic. Tak vysokou úroveň flexibility přitom dokáže nabídnout pouze softwarově definované datové centrum. Nicméně, podniky nemohou povést takto zásadní provozní změnu přes noc. Proto si myslíme, že budou v roce 2015 klást organizace daleko větší důraz na plánování a analýzu kapacity, aby byly schopné škálovat nahoru i dolů a poskytovat ve svých IT sítích kapacitu na vyžádání. Vůle k těmto změnám je stále silnější, především tam, kde se finanční ředitelé snaží přesunout IT z investičních výdajů do provozních nákladů s cílem zlepšit hospodářský výsledek a zavést pro IT model variabilních nákladů. Proto je nezbytné, aby byl prodejní kanál schopný nabídnout plnou šíři modelů nákupu, způsobů využívání a plateb. Ideální situací pro finanční ředitele a šéfy IT oddělení je přitom model označovaný jako „pay-as-you-go“, kdy firma platí jen za skutečně využité služby. Distributoři jsou v dobré pozici, aby mohli prodejce podporovat ve vytváření takového typu nabídek. Tato podpora přitom zahrnuje využití cloudu nebo hostingu i kreativní modely financování. 4. Internet věcí a datová analytika Internet věcí propojí všechny typy zařízení i předmětů denní potřeby, ať už půjde o stroje, domácí spotřebiče, hodinky, vozidla, dveře, termostaty či dokonce i oblečení, mezi sebou navzájem i s aplikacemi v datových centrech a v cloudu. V roce 2015 by měl prodejní kanál začít určovat vlastní přístup k tomuto trendu. Internet věcí totiž radikálním způsobem změní požadavky počítačových sítí a datových center. Co to znamená pro datové centrum, které má dnes podporovat třeba 30 000 klientů, ale v budoucnu jich mohou být i miliony? Kompletně to mění potřebnou architekturu pro takové datové centrum a jeho síť. Dnes prakticky ani neexistuje způsob zabezpečení a software který by dokázal v takovém měřítku pracovat. To představuje příležitosti pro nezávislé dodavatele softwaru, aby vytvořili optimální softwarové produkty, pro distributory, aby připravili prodejní kanál, a pro naše obchodní partnery, aby vystavěli robustní řešení pro konektivitu, správu datových center a sítí i zabezpečení a analýzu dat, která budou podporovat nově propojený svět.