Raiffeisenbank: Snížení nákladů a zrychlení analýzy dat
Banky pracují s obrovským množstvím dat, které uživatelé chtějí mít pokud možno ihned zpracované. Výpadky či zpoždění mohou vést k pokutám, poškození pověsti nebo ke ztrátě klientely. V dnešní digitální době je klíčovým elementem rychlost a jednoduchost. Nejen tyto důvody, ale i legislativní změny donutily Raiffeisenbank k modernizaci jejího IT vybavení.
- 15. 2. 2017
- 5 min
Raiffeisenbank je univerzální bankou působící na českém trhu od roku 1993, podle celkových aktiv je pátou největší a jednou z nejrychleji rostoucích bank v České republice. Je součástí mezinárodní skupiny Raiffeisen Bank International AG, jedné z nejvýznamnějších bankovních skupin ve střední a východní Evropě.
Výchozí situace
Přístup Raiffeisenbank se liší tím, že veškerá finanční a nefinanční data banky jsou uložená v jediném datovém skladu. Původní řešení založené na architektuře RISC s operačním systémem IBM AIX a staršími úložišti HDS však přestávalo dostačovat rostoucímu objemu dat. Nedokázalo vyhovět ani zvyšování nároků na rychlost analýz pro finanční a obchodní účely i novým, přísnějším regulatorním požadavkům na poskytování výkazů.
Předpokladem naplňování obchodní strategie banky, která je zaměřená na dynamický růst, je kvalitní manažerské a finanční rozhodování a podrobná znalost potřeb zákazníků. K tomu je zapotřebí rychlý a spolehlivý přístup k obchodním, finančním, zákaznickým a marketingovým datům z centrálního datového skladu.
V roce 2014 trvalo načítání denních dat z transakčních systémů do datového skladu a výpočet datových tržišť přibližně 20 hodin. Došlo-li v průběhu tohoto složitého procesu k chybě, na nápravu měli správci čas pouhé čtyři hodiny. Tento stav sice nepředstavoval nevýhodu oproti konkurenci, ale byl překážkou naplňování obchodní strategie banky.
Hledání vhodného řešení
Po zvážení možností rozšíření stávajícího řešení dospěla Raiffeisenbank v roce 2015 k rozhodnutí vypsat výběrové řízení na dodavatele nové infrastruktury datového skladu. Oslovila tři vybrané uchazeče, včetně stávajícího hlavního dodavatele datového skladu, společnosti Hitachi Data Systems. Primárním požadavkem bylo zkrácení doby načítání dat do datového skladu na polovinu, aby byla dostupná již následující den, tedy v režimu D+1 do dvanácti hodin.
Banka požádala vybrané dodavatele, aby na testovací sadě dat prokázali, že dokáží zkrátit dobu zpracování na jednu čtvrtinu, což zvládly pouze dvě společnosti. Při konečném výběru sehrála roli cena a otevřenost platformy. Společnost Hitachi Data Systems nabídla kvalitně vyladěnou, avšak otevřenou platformu založenou na architektuře x86 se systémem Red Hat Enterprise Linux, kterou lze přizpůsobovat a rozšiřovat podle aktuálních požadavků.
Implementace samotného datového skladu trvala přibližně dva měsíce. Následná migrace dat byla rozdělená do dvou fází v průběhu čtyř měsíců. Před samotným přechodem na nové řešení fungoval starý a nový datový sklad paralelně. V okamžiku přechodu jeden den uživatelé dostávali data ze starého systému a druhý den již z nového.
Načítání dat ze skladu za polovinu času
Řešení Hitachi Unified Compute Platform for Oracle Database zdvojnásobilo rychlost načítání dat do datového skladu z 20 na 10 hodin a trojnásobně zrychlilo provádění uživatelských dotazů nad datovým skladem. Dostupnost všech podnikových informací na jednom místě umožňuje zaměstnancům banky klást dotazy napříč všemi systémy.
Přechod na řešení UCP od společnosti Hitachi Data Systems přinesl také úsporu celkových nákladů na vlastnictví (TCO) datového skladu ve výši 65 %. Pro Raiffeisenbank, která programově usiluje o společensky odpovědné a udržitelné podnikání, je nezanedbatelné i snížení spotřeby elektrické energie: tzv. uhlíková stopa banky se zmenšila o 270 tun CO2 ročně.
Významným přínosem je i nová funkce flashback , která umožňuje téměř okamžitý návrat datového skladu ke stavu v libovolném okamžiku až dva dny zpět bez nutnosti obnovy ze záložních zdrojů. Nové řešení umožňuje také v případě výpadku velmi rychle dopočítat chybějící data, a to rovněž až dva dny zpětně.
Data jsou v reálném čase zrcadlena ve dvou lokalitách, jedna z nich slouží s pomocí virtualizační technologie Hitachi Compute Blade Logical Partitioning (LPAR) také k vývoji a testování, přičemž výkonnější hardware umožňuje rychleji vyvíjet a zavádět do produkce kvalitnější a komplexnější datové výstupy.
Proč prodávat řešení Hitachi:
- rychlejší poskytování analýzy dat pro rozhodování;
- zajištění dodržování regulatorních povinností;
- otevřené řešení založené na běžné architektuře x86;
- open-source software, možnost nabídnout vlastní služby.
Hlavní přínosy řešení:
- zrychlení uživatelských dotazů;
- snížení energetických nároků;
- úspora 65 % celkových nákladů na vlastnictví;
- rychlejší vývoj, testování;
- zavádění kvalitnějších a komplexnějších datových výstupů;
- možnost obnovy dat až dva dny zpět.
Jméno společnosti: Raiffeisenbank
Partner: MHM Computer (Hitachi True North Partner)
- Doporučené řešení:
Hitachi Unified Compute Platform 6000 for Oracle Database
Hardware:
- Hitachi Compute Blade 2500 (cb2500)
- Multi-Blade Symmetric Multi Processing (SMP) interconnect
- Hitachi Virtual Storage Platform G600 (VSP G600)
- Hitachi Flash Module Drive (Fmd)
Software:
- Hitachi Compute Blade Logical Partitioning (LPAR)
- Hitachi Compute Systems Manage (HCSM)
- Hitachi Storage Virtualization Operating system (sVos)
- Hitachi Data Mobility
- Hitachi Local Replication
- Hitachi Command Suite (HCS)
Požadované funkce:
- navýšení rychlosti přístupu;
- nízké náklady na správu;
- vysoká otevřenost a adaptace platformy.