Od výrobců a distributorů

Rádce pro digitalizaci firmy: Čím začít?

Doba, kdy si firma vystačila se skříní plnou šanonů, je nenávratně pryč. Digitalizace už nepředstavuje pro firmy pouze „volitelný směr“ pro dosažení konkurenční výhody, ale jde již o nezbytný proces, kterým musí každá úspěšná společnost projít. Řada z nich se o tom přesvědčila během pandemie covid-19, kdy práce z domova přestala být vnímána jako benefit pro zaměstnance, ale naopak jako jediná možnost, jak zajistit funkční provoz.

Konica Minolta

Rádce pro digitalizaci firmy: Čím začít?

„O digitalizaci je potřeba přemýšlet co nejdříve. Není určující velikost společnosti ani její obrat. Jsou firmy s několika zaměstnanci s vysokou mírou digitalizace a milionovými obraty. Takže to není klíčový ukazatel. Zásadní je položit si otázku, čeho chce firma digitalizací dosáhnout. Samozřejmě digitalizace musí dávat smysl i finančně,“ uvedl Pavol Katrenčík, ITS Portfolio Manager ve společnosti Konica Minolta Business Solutions Czech, a dodal: „Nejdůležitější pro firmu na úplném počátku je přijmout tu změnu mentálně. Musí nabýt přesvědčení, že digitalizace pro ni má smysl a že když investuje finance a čas zaměstnanců, tak se jí ve finále v jejím podnikání bude dařit lépe.“

Vždy začít analýzou

Samotnému procesu digitalizace by měla ze strany firmy vždy předcházet podrobná analýza. Podle zkušeností společnosti Konica Minolta jsou klienti v této fázi vizualizace stávajících procesů často sami překvapeni tím, jak složitě s dokumenty pracují. Analýza pomůže identifikovat jednotlivé procesy a zaměřit se primárně na ty problémové nebo na agendy, které lze zdigitalizovat jednoduše, rychle a mají vysokou finanční návratnost. Příkladem může být například elektronické podepisování dokumentů. Proces nasazení u zákazníka trvá několik dnů a klient může elektronicky podepisovat dokumenty po krátkém zaškolení prakticky okamžitě.

Další důležitou otázkou, kterou by si firma měla v rámci prvotní analýzy zodpovědět, je, zda bude digitalizační software provozovat sama nebo jestli využije cloudové řešení. V prvním případě musí počítat s tím, že k tomu bude potřebovat odpovídající hardwarovou a softwarovou infrastrukturu a interní tým, který se o ni bude starat. To je důvod, proč v současnosti většina zejména menších a středních firem dává přednost cloudu.