Od výrobců a distributorů

David Hodas - TU Brno racing

David Hodas studuje automobilní a dopravní inženýrství na Vysokém učení technickém v Brně. Zároveň je vedoucím univerzitního týmu TU Brno Racing, který se účastní mezinárodní soutěže Formula Student. Hlavním cílem zúčastněných týmů je postavit vlastní jednomístné závodní auto, které při splnění celé řady kritérií obstojí ve všech závodních disciplínách.

Lenovo

David Hodas - TU Brno racing Jak moc se studentská formule liší od Formule 1? Hlavní rozdíl je v tom, že závodní trať pro studentskou formuli je postavená tak, aby se na ní dalo jezdit jen omezenou rychlostí. I kvůli tomu se hodně liší samotné vozy. Jiný je i systém hodnocení. Co všechno se ve Formuli Student hodnotí? Zhruba třetinu celkového bodování tvoří takzvané statické disciplíny. Během nich komisaři hodnotí design formule, cenu celého vozu a také schopnost týmu prezentovat se. Zbylé dvě třetiny bodů si pak týmy rozdělí v závodních soutěžích. Jak tedy vypadají samotné závody? Nejčastěji jde o čtyřdenní akce. Po statických disciplínách a technické přejímce, kdy komisaři hodnotí způsobilost vozu pro závodění, následují čtyři závodní disciplíny. Patří sem soutěž v akceleraci, kruhový test, autokros mezi kuželkami a vytrvalostní závod na 22 kilometrů. Při něm se navíc měří a boduje také spotřeba paliva. Jaké jsou základní parametry vašeho vozu? Formule je široká zhruba metr a půl a dlouhá okolo dvou metrů. Představte si to tak, že se do ní vejde dospělý člověk, který má za sebou ještě motor. Ten pochází z motocyklu, má obsah 600 cm3 a jeho výkon je 46 kW. Maximální rychlost vozu přesahuje 100 km/h. Spotřeba paliva činí asi 11 až 12 litrů na 100 kilometrů. Je formule složená výhradně z vámi navržených dílů nebo si některé součástky nakupujete? Spoustu částí nakupujeme, protože by se nevyplatilo je navrhovat a vyrábět vlastními silami. Některé díly, jako je například zavěšení kol, jsou ale každý rok nové. Ty s pomocí různých simulací a výpočtů navrhujeme sami a poté si je necháváme na zakázku vyrobit. Jak takové simulace a výpočty zajišťujete? Máte pro tyto účely specializovanou techniku? Celou formuli máme vymodelovanou pomocí sady aplikací pro vývoj výrobků PTC Creo. Z hlavního 3D modelu si generujeme dílčí modely, které slouží pro potřeby dalších výpočtů nebo pevnostních analýz. Vstupují do těchto výpočtů také data získaná testováním vozu přímo na trati? Ano. Přímo ve formuli je několik snímačů. Data z nich jsme pak schopni zpětně analyzovat v počítači. Pro tento rok ovšem vyvíjíme vlastní systém, který nám umožní mít všechny údaje prakticky v reálném čase. Data by se během 0,5 sekundy měla dostat přes Wi-Fi z formule přímo do počítače. Stačí vám 3D modely, datové přenosy a následné zpracování údajů běžný počítač či notebook? Počítačový 3D model naší formule má několik tisíc dílů, což je na výpočetní techniku poměrně náročné. Nedávno jsme si proto na doporučení prodejce pořídili výkonný ThinkPad X1 Carbon, který si se zobrazením celé sestavy bez problémů poradí. Jak probíhá testování? Testujeme dvěma způsoby. Buď přímo na zkušebních tratích nebo na simulátoru. Ten jsme si nedávno sami postavili. Jde o kostru úplně první formule z roku 2010, která má místo motoru počítač. Jakých dosahujete výsledků? Obstojíte v české i mezinárodní konkurenci? V hodnocení formulí se spalovacím motorem jsme mezi českými týmy druzí nejlepší. Na celosvětovém žebříčku nám patří 190. příčka.