Zásilková přeprava na soukromé adresy narůstá

18. 8. 2013. (redaktor: František Doupal, zdroj: Lesensky.cz)
Zásilková přeprava koncovým zákazníkům v ČR rychle narůstá, rozhodující zásluhu na tom má především zvyšující se podíl nákupů přes internet. Dominantním doručovatelem zboží z internetových obchodů je zatím stále Česká pošta, výrazněji se ale zapojují i soukromé doručovací firmy.
Foto: Sxc.hu

Doprava zásilek na soukromé adresy patří k poměrně rychle rostoucím složkám balíkové přepravy. Její rozvoj souvisí hlavně s velkou oblibou nákupů zboží přes internet. Tím, jak roste internetový obchod na úkor prodeje v kamenných prodejnách, putuje více zboží přímo ke koncovým zákazníkům nebo na výdejní místa e-shopů a méně do kamenných poboček a jiných distribučních kanálů.

 „Za poslední tři roky pozorujeme výrazný nárůst přepravy zboží z e-shopů. Jen letos jsme zaznamenali meziroční navýšení přepravy z internetových obchodů o 32 %,“ sdělila Eva Děkanová, manažerka marketingu v přepravní společnosti Geis. „U některých klientů například pozorujeme snížení počtu B2B zásilek, kdy svoje zboží rozesílali maloobchodům, a zvýšení počtu zásilek na soukromé adresy. To znamená, že zasílají zboží přímo koncovým spotřebitelům,“ doplnila Děkanová.

Zákazníci si stále volí nejčastěji dopravu prostřednictvím České pošty. Loni činil její podíl podle údajů Heuréky 54 %. Oblíbený je v posledních letech i osobní odběr zboží na pobočkách e-shopů. Stále více lidí se ale rozhoduje pro využívání soukromých zásilkových firem. Ty často v ceně přepravy nabízejí různé benefity v podobě možnosti sledování přepravy zásilky v reálném čase, telefonické či sms avízo příjemci zásilky a podobně.

„Zapojování expresních a balíkových firem do e-businessu se nepochybně zvyšuje,“ potvrdil Jan Ekl, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR. Za růstem využívání soukromých přepravců stojí i špatné zkušenosti některých zákazníků s doručovacími službami České pošty. „Kvůli nespokojenosti se službami České pošty již nyní zákazníkům nabízíme přepravu objednaného zboží pouze soukromou zásilkovou službou,“ potvrdila tuto skutečnost Jolana Němcová ze společnosti Moleda. „Zájem o přepravu soukromým dopravcem u nás narůstá, tento způsob dopravy zboží volí již dominantní množství našich zákazníků, celých 65 %,“ říká také Radim Tlapák z internetového obchodu BatteryShop.cz.

Podíl dopravy z e-shopů bude podle prognóz odborníků dále narůstat. Na internetu nakupuje stále více lidí a poměr vůči nákupům v klasických kamenných obchodech každoročně roste. Podle Asociace pro elektronickou komerci se každoročně navýší o 1 až 2 %. Rychlost růstu internetového prodeje se pak samozřejmě liší podle druhu prodávaného zboží. Zatímco někde se zvyšuje jen velmi pozvolna, v některých odvětvích lze zaznamenat výrazné skoky.

 „Nejvíce se on-line prodává elektronika. Zde tvoří podíl zboží zakoupeného na internetu 25 %. Nejrychleji rostoucí oblastí je v současnosti oblečení,“ řekl Jan Vetyška, výkonný ředitel asociace APEK. Výrazně narůstá také internetový prodej sportovního vybavení. „Prodej na internetu roste dvakrát rychleji než v kamenných prodejnách. V tomto roce registrujeme meziroční navýšení množství zboží prodaného v e-shopu vůči prodeji v kamenných obchodech o 23 %,“ sdělil Josef Mech z e-shopu SportObchod.cz, který rovněž provozuje dvě kamenné prodejny v Praze a Brně.

Štítky: 

Podobné články

ATC získalo dvě ocenění od EPSONu

7. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: AT Computers)
Společnost AT Computers dostala hned dvojici ocenění od společnosti EPSON. Ceny byly předány na přátelském setkání v pondělí 29. 4. 2024. Čtěte více

eD system Slovensko získalo ocenění IBM

7. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: eD system)
IT distributor eD system Slovensko převzal ocenění IBM Build Distributor roku 2023. Stalo se tak na výročním setkání obchodních partnerů společnosti IBM, které se uskutečnilo 17. dubna v restauraci Da Andrea v Bratislavě. Čtěte více

HP a Ferrari oznamují partnerství. Závodní tým formule 1 se bude jmenovat Scuderia Ferrari HP

1. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: HP Inc.)
Společnosti Ferrari a HP oznámily uzavřely dlouhodobé partnerství, jehož cílem je rozvíjet udržitelné inovace a urychlovat nasazování účelných technologií v týmech Scuderia Ferrari Formula 1, týmu Scuderia Ferrari Esports a Scuderia Ferrari Driver Academy. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami. Čtěte více

GFI Software integruje do prvních čtyř produktů umělou inteligenci

29. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: GFI Software)
Společnost GFI Software ohlásila integraci CoPilotu, komponenty postavené na generativní umělé inteligenci (GenAI), do svých čtyř klíčových produktů. CoPilot posiluje výkonnost těchto řešení směrem k vyšší intuitivnosti, efektivitě a flexibilitě s cílem pomoci koncovým zákazníkům lépe čelit bezpečnostním hrozbám a optimalizovat síťový provoz s využitím potenciálu AI. Čtěte více