Za první půlrok e-shopy utržily 29 miliard korun
V prvním pololetí 2014 utráceli internetoví zákazníci více, než tomu bylo ve stejném období roku 2013. „Meziročně sledujeme opět zvýšení pololetního obratu v e-commerce na 29 miliard,“ uvedl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. První odhady obratu za celý rok 2014 budou uveřejněny při vyhlašování výsledků soutěže o nejoblíbenější e-shop ShopRoku 2014, které se koná 9. října 2014.
Podle Tomáše Bravermana může jedním z důvodů meziročního nárůstu být zesílená marketingová komunikace a kampaně největších internetových hráčů, jako je Mall.cz, Alza.cz nebo Aukro.cz. Tyto značky jsou častěji viděny v televizi nebo na billboardech a internetové nakupování se tak dostává do širokého povědomí.
Největší meziroční propad zájmu zaznamenaly na internetu kategorie tabletů a notebooků. „Už na jaře tohoto roku se začaly objevovat první prognózy o poklesu v těchto kategoriích, což naše čísla potvrzují. Extrémní růst z minulých let se zastavil a do popředí se dostávají jiné kategorie zboží,“ řekl Tomáš Braverman a dodal: „Navíc, Češi jsou svým nákupním chováním specifičtí, protože jim trvá minimálně dva a půl roku, než starý tablet či mobil vymění za nový. Na trzích západní Evropy je tato doba podstatně kratší.“
Meziroční zvýšení zájmu | |
Knihy | 31 % |
Kola | 29 % |
Sporttestry | 22 % |
Parfémy | 21 % |
Mixéry | 21 % |
Kávovary | 12 % |
Trampolíny | 12 % |
Také další kategorie, například pevné disky, digitální fotoaparáty, GPS navigace nebo MP3 přehrávače, se meziročně propadly zhruba o 17 %. Zde se odráží obliba smartphonů, které často funkce těchto produktů umí plnohodnotně nahradit.
Naopak meziročně vzrostly kategorie sportovního vybavení a obecně zboží pro volnočasové aktivity, jako jsou klasické papírové knihy, kola, sporttestry, trampolíny nebo parfémy. „Trendem je také vybavovat si domácnosti, sledujeme nárůst zájmu o mixéry nebo kávovary,“ doplnil Tomáš Braverman. Progresivně rostoucí kategorií je také celý segment s módou.
Meziroční pokles zájmu | |
Notebooky | 31 % |
Tablety | 24 % |
Stolní počítače | 19 % |
Pevné disky | 18 % |
Digitální fotoaparáty | 17 % |
GPS navigace | 16 % |
MP3, MP4 přehrávače | 16 % |
To, že se Češi již na internetu nakupovat nebojí a utrácí stále více, může mít několik příčin. „Jde především o stále se snižující ceny na internetu, a to nejen ceny zboží, ale také dopravy a dalších doplňkových služeb. Navíc sílí ochota zákazníků stále častěji využívat moderní platební metody,“ vysvětlil Tomáš Braverman. I když mezi platebními metodami stále vede dobírka, její obliba meziročně klesla a aktuálně ji využívá 39 % zákazníků. Klesly také platby klasickým bankovním převodem (10 %). Naopak meziročně vzrostlo využívání online platebních metod, jako je platba kartou (9 %) nebo online bankovním převodem (7 %).