Za první půlrok e-shopy utržily 29 miliard korun

2. 9. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Obliba internetového nakupování nadále roste. V prvním pololetí 2014 se zvýšil obrat o 10 % na 29 miliard korun. Ve stejném období v loňském roce to bylo 26,7 miliardy. Mezi kategorie, jejichž obliba na internetu meziročně výrazně vzrostla, patří sportovní vybavení a obecně zboží pro volnočasové aktivity. Naopak pokles zájmu zaznamenaly notebooky a tablety.
Foto: Freeimages.com

V prvním pololetí 2014 utráceli internetoví zákazníci více, než tomu bylo ve stejném období roku 2013. „Meziročně sledujeme opět zvýšení pololetního obratu v e-commerce na 29 miliard,“ uvedl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. První odhady obratu za celý rok 2014 budou uveřejněny při vyhlašování výsledků soutěže o nejoblíbenější e-shop ShopRoku 2014, které se koná 9. října 2014.

Podle Tomáše Bravermana může jedním z důvodů meziročního nárůstu být zesílená marketingová komunikace a kampaně největších internetových hráčů, jako je Mall.cz, Alza.cz nebo Aukro.cz. Tyto značky jsou častěji viděny v televizi nebo na billboardech a internetové nakupování se tak dostává do širokého povědomí.

Největší meziroční propad zájmu zaznamenaly na internetu kategorie tabletů a notebooků. „Už na jaře tohoto roku se začaly objevovat první prognózy o poklesu v těchto kategoriích, což naše čísla potvrzují. Extrémní růst z minulých let se zastavil a do popředí se dostávají jiné kategorie zboží,“ řekl Tomáš Braverman a dodal: „Navíc, Češi jsou svým nákupním chováním specifičtí, protože jim trvá minimálně dva a půl roku, než starý tablet či mobil vymění za nový. Na trzích západní Evropy je tato doba podstatně kratší.

Meziroční zvýšení zájmu
Knihy 31 %
Kola 29 %
Sporttestry22 %
Parfémy 21 %
Mixéry 21 %
Kávovary 12 %
Trampolíny12 %

Také další kategorie, například pevné disky, digitální fotoaparáty, GPS navigace nebo MP3 přehrávače, se meziročně propadly zhruba o 17 %. Zde se odráží obliba smartphonů, které často funkce těchto produktů umí plnohodnotně nahradit.

Naopak meziročně vzrostly kategorie sportovního vybavení a obecně zboží pro volnočasové aktivity, jako jsou klasické papírové knihy, kola, sporttestry, trampolíny nebo parfémy. „Trendem je také vybavovat si domácnosti, sledujeme nárůst zájmu o mixéry nebo kávovary,“ doplnil Tomáš Braverman. Progresivně rostoucí kategorií je také celý segment s módou.

Meziroční pokles zájmu
Notebooky 31 %
Tablety24 %
Stolní počítače 19 %
Pevné disky 18 %
Digitální fotoaparáty 17 %
GPS navigace 16 %
MP3, MP4 přehrávače16 %

To, že se Češi již na internetu nakupovat nebojí a utrácí stále více, může mít několik příčin. „Jde především o stále se snižující ceny na internetu, a to nejen ceny zboží, ale také dopravy a dalších doplňkových služeb. Navíc sílí ochota zákazníků stále častěji využívat moderní platební metody,“ vysvětlil Tomáš Braverman. I když mezi platebními metodami stále vede dobírka, její obliba meziročně klesla a aktuálně ji využívá 39 % zákazníků. Klesly také platby klasickým bankovním převodem (10 %). Naopak meziročně vzrostlo využívání online platebních metod, jako je platba kartou (9 %) nebo online bankovním převodem (7 %).

Štítky: 

Podobné články

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

eCommerce Insider: Česká e-commerce loni vzrostla o pět procent. Co ji čeká letos?

13. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a Heureka)
Česká e-commerce zakončila rok 2024 s celkovým obratem 194 miliard korun, což znamená nárůst o pět procent oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál. Nejvýraznějšího růstu se vloni dočkaly kategorie spojené s udržitelností a volnočasovými aktivitami. Čtěte více

Češi utráceli. Tuzemská e-commerce v roce 2024 opět rostla

10. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česká e-commerce má za sebou úspěšný rok 2024. V porovnání s tím předchozím vyrostly obraty o pět procent a e-shopy tak mohou být spokojené. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) lze očekávat obdobný pozitivní vývoj také letos. Čtěte více