Za první půlrok e-shopy utržily 29 miliard korun

2. 9. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Obliba internetového nakupování nadále roste. V prvním pololetí 2014 se zvýšil obrat o 10 % na 29 miliard korun. Ve stejném období v loňském roce to bylo 26,7 miliardy. Mezi kategorie, jejichž obliba na internetu meziročně výrazně vzrostla, patří sportovní vybavení a obecně zboží pro volnočasové aktivity. Naopak pokles zájmu zaznamenaly notebooky a tablety.
Foto: Freeimages.com

V prvním pololetí 2014 utráceli internetoví zákazníci více, než tomu bylo ve stejném období roku 2013. „Meziročně sledujeme opět zvýšení pololetního obratu v e-commerce na 29 miliard,“ uvedl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. První odhady obratu za celý rok 2014 budou uveřejněny při vyhlašování výsledků soutěže o nejoblíbenější e-shop ShopRoku 2014, které se koná 9. října 2014.

Podle Tomáše Bravermana může jedním z důvodů meziročního nárůstu být zesílená marketingová komunikace a kampaně největších internetových hráčů, jako je Mall.cz, Alza.cz nebo Aukro.cz. Tyto značky jsou častěji viděny v televizi nebo na billboardech a internetové nakupování se tak dostává do širokého povědomí.

Největší meziroční propad zájmu zaznamenaly na internetu kategorie tabletů a notebooků. „Už na jaře tohoto roku se začaly objevovat první prognózy o poklesu v těchto kategoriích, což naše čísla potvrzují. Extrémní růst z minulých let se zastavil a do popředí se dostávají jiné kategorie zboží,“ řekl Tomáš Braverman a dodal: „Navíc, Češi jsou svým nákupním chováním specifičtí, protože jim trvá minimálně dva a půl roku, než starý tablet či mobil vymění za nový. Na trzích západní Evropy je tato doba podstatně kratší.

Meziroční zvýšení zájmu
Knihy 31 %
Kola 29 %
Sporttestry22 %
Parfémy 21 %
Mixéry 21 %
Kávovary 12 %
Trampolíny12 %

Také další kategorie, například pevné disky, digitální fotoaparáty, GPS navigace nebo MP3 přehrávače, se meziročně propadly zhruba o 17 %. Zde se odráží obliba smartphonů, které často funkce těchto produktů umí plnohodnotně nahradit.

Naopak meziročně vzrostly kategorie sportovního vybavení a obecně zboží pro volnočasové aktivity, jako jsou klasické papírové knihy, kola, sporttestry, trampolíny nebo parfémy. „Trendem je také vybavovat si domácnosti, sledujeme nárůst zájmu o mixéry nebo kávovary,“ doplnil Tomáš Braverman. Progresivně rostoucí kategorií je také celý segment s módou.

Meziroční pokles zájmu
Notebooky 31 %
Tablety24 %
Stolní počítače 19 %
Pevné disky 18 %
Digitální fotoaparáty 17 %
GPS navigace 16 %
MP3, MP4 přehrávače16 %

To, že se Češi již na internetu nakupovat nebojí a utrácí stále více, může mít několik příčin. „Jde především o stále se snižující ceny na internetu, a to nejen ceny zboží, ale také dopravy a dalších doplňkových služeb. Navíc sílí ochota zákazníků stále častěji využívat moderní platební metody,“ vysvětlil Tomáš Braverman. I když mezi platebními metodami stále vede dobírka, její obliba meziročně klesla a aktuálně ji využívá 39 % zákazníků. Klesly také platby klasickým bankovním převodem (10 %). Naopak meziročně vzrostlo využívání online platebních metod, jako je platba kartou (9 %) nebo online bankovním převodem (7 %).

Štítky: 

Podobné články

Kdo se může pochlubit titulem ShopRoku od Heureky?

20. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Celkem 200 000 hlasů rozhodlo v letošním, už dvanáctém, ročníku soutěže ShopRoku o jejím vítězi. Více než tisíc přihlášených e-shopů a šest milionů recenzí, tak zní shrnutí tří hlavních kategorií, které Heureka každoročně vyhlašuje v soutěži ShopRoku. Čtěte více

Komunikaci celé skupiny Heureka Group vede Martin Žabka

14. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Komunikační tým skupiny Heureka Group od března 2021 vede Martin Žabka, který nastoupil na nově vytvořenou pozici Group Head of Communications. Ve své nové roli je zodpovědný za mediální komunikaci, interní komunikaci, sociální sítě a za oblast firemní odpovědnosti pro skupinu devíti zemí střední a východní Evropy, ve kterých Heureka Group působí. Čtěte více

Vloni se v Česku na internetu prodalo zboží a služby za 196 miliard korun

8. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Internetové obchody zažily v roce 2020 podle očekávání rekordní rok. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly obraty e-shopů 196 miliard korun, což znamená meziroční růst 26 %. Podíl české e-commerce na maloobchodu v ČR přesáhl 16 %, což znamená skokový růst o přibližně tři procentní body. Čtěte více

Infografika: Koronavirus a nákupy on-line? 51 % Čechů nakoupilo zboží navíc

5. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rok 2020 byl ve znamení on-line nákupů. Češi rekordně utráceli a e-commerce se na celém maloobchodě podílela z 16 %. Změny v běžném životě, které přinesl koronovirus a související omezení, ale znamenaly také potřebu pořídit si nové zboží, ať již šlo o více času stráveného doma, home office, distanční výuku či sportování. Čtěte více