Vznikl kodex terminologie lhůt dodání zboží

6. 9. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: APEK)
Mezi nejčastěji diskutované nešvary, které souvisí s nákupem zboží na internetu, patří v poslední době zavádějící informace prodejců ohledně stavu zboží na skladě a jeho očekávaném doručení zákazníkovi. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) proto připravila nejen pro své členy, ale i pro ostatní obchodníky provozující elektronický obchod na internetu „Kodex terminologie lhůt dodání.“
Foto: Sxc.hu

Tento kodex by měl obchodníkům na internetu sloužit jako návod, jakým způsobem spotřebitele informovat a získat si tak jeho důvěru. Kodex byl vytvořen s ohledem na současnou situaci, kdy obchodníci uvádí téměř veškeré zboží skladem, ať už se zmíněný „sklad“ nachází kdekoli (nejčastěji u dodavatele).
 
„Impulzem pro sestavení tohoto Kodexu byl fakt, že poměrně pravidelně se na naší Asociaci obrací zklamaní zákazníci, kteří očekávali rychlé dodání objednaného zboží v souladu s informacemi uvedenými na webových stánkách obchodů. Avšak často se ukazuje, že se jedná o zavádějící informace typu Skladem u dodavatele,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dále dodává „Poškození se tak mohou cítit jak nakupující, tak i poctiví obchodníci, kteří uvádí přesná a pravdivá data o stavu svých skladových zásob. Věříme, že aplikováním našeho Kodexu prodejci zvýší svou důvěryhodnost u zákazníků a ti se pak budou dále do jejich e-obchodů vracet.“

Povolená slovní vyjádření: 

  • ihned k odběru
  • ihned k odeslání
  • u dodavatele
  • na dotaz
  • k dispozici (datum)

Použití rozšiřujících slov:

  • skladem 
  • běžně / obvykle 
  • časový údaj (dodání / odeslání)

Zakázaná slovní vyjádření:

  • skladem do 3 dnů
  • skladem v e-shopu 
  • běžně skladem, dodání ihned
  • obvykle skladem
  • dodání zítra (prezentováno v pátek)
  • dodaní 10. září (prezentováno 9. září v 23:40) – pokud tomu tak reálně
    není (kurýr apod.)

Seznam obchodníků, kteří se přihlásí k užívání kodexu a terminologii budou aplikovat na své e-shopy zveřejní Asociace na svých webových stránkách. Zároveň obchodník obdrží logo, které bude deklarovat, že prodejce používá terminologii lhůt dodání APEK.

Sjednocení terminologie, kterou internetoví obchodníci při nabízení svého zboží používají, tak přinese výhody všem stranám. Hlavním cílem je připravit pro zákazníky jasně čitelné informace, které budou prodejci schopni dodržet.