Výrobcům čipů se snižují tržby

2. 11. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: KPMG)
Po dvou letech růstu jsou výrobci čipů na celém světě ve svých výhledech méně optimističtí. Podle průzkumu KPMG bude hnacím motorem růstu trhu mobilní komunikace, osobní počítače a v menší míře i spotřební elektronika.

„Aby byli výrobci konkurenceschopní, musejí ještě více snížit investice do počtu zaměstnanců, výzkumu a vývoje a kapitálového vybavení,“ komentoval výsledky průzkumu David Scott z  KPMG Česká republika.

Odhad růstu tržeb odvětví výroby čipů se také zmírnil – zvýšení o šest až deset procent očekává 26 procent respondentů, přičemž v roce 2010 takový nárůst předpokládalo 39 procent. Nízký nárůst tržeb jen o jedno až pět procent očekává celá pětina účastníků průzkumu, zatímco o rok dříve ho odhadovalo jen 12 procent společností. 16 procent výrobců, o deset procent více než v roce 2010, pak předpovídá propad tržeb.

Přes nízká očekávání růstu tržeb ale firmy čekají vyšší ziskovost – tři čtvrtiny se jich domnívají, že v následujících třech letech poroste. Příčinou je mimo jiné omezení nákladů, ke kterému byly nuceny sáhnout.

Pokud se ale naplní pesimistická očekávání nízkých tržeb, budou nutné další škrty. Ty by se měly dotknout hlavně výdajů na výzkum a vývoj. Právě kvůli nim někteří dodavatelé segment výroby čipů v minulých letech dokonce opustili – byli si vědomi nutnosti miliardových investic do výzkumu a také do výrobních závodů a produkčních linek.

Nejvýznamnějším motorem růstu odvětví se podle 62 procent respondentů stanou bezdrátové přístroje a mobilní technologie. Na druhém místě je výpočetní technika (59 procent).

„Pořadí odráží současné trendy na trhu: rostoucí poptávku po obnově podnikových IT systémů, využívání soukromých cloudů a oblibu tabletů. Naopak mírný propad u spotřební elektroniky zapříčinila nižší poptávka po LCD televizorech a jednoúčelových digitálních hudebních přehrávačích. Tyto trendy platí jak celosvětově, tak v České republice,“ vysvětlil David Scott.

Již pošesté byla jako nejvýznamnější geografická oblast pro růst tržeb odvětví výroby čipů v následujících třech letech označena Čína. Její pozice v průzkumu však již několik let slábne – aktuálně ji jako lídra uvedlo 60 procent respondentů, což je o deset procent méně než v předchozím roce. Roste naopak význam USA, které se díky zlepšení ekonomických podmínek vyhouply ze 42 procent v roce 2009 na 50 procent v roce letošním. Třetí místo obsadilo Japonsko (37 procent), následuje Tchaj-wan (35 procent) a Korea (34 procent).

Štítky: 

Podobné články

Za IT bezpečnost v KPMG odpovídá Tomáš Kudělka

4. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: KPMG)
Poradenskou divizi české KPMG posílil Tomáš Kudělka. Jako senior manager odpovídá za oblast informační bezpečnosti. Podílet se bude také na projektech řízení a optimalizace IT. Čtěte více
Ondřej Jaroš

Ondřej Jaroš a Roman Koch ve vedení KPMG

14. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: KPMG)
KPMG Česká republika jmenovala Ondřeje Jaroše directorem v oddělení Management Consulting. Na starosti má dodávky digitálních a IT řešení a vede tým technologických konzultantů a specialistů. Roman Koch vede kompetenční centrum pokročilé analytiky a inteligentní automatizace KPMG Lighthouse. Čtěte více
Foto: Pixabay.com

Vliv IT ředitelů na firemní strategii roste

10. 10. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: KPMG)
Přes dvě třetiny (64 %) organizací reagují na globální politickou a ekonomickou nejistotu změnou IT strategie. Díky tomu roste strategický vliv IT ředitelů, kteří se stále častěji zapojují do významných rozhodnutí vedení společností. V posledním roce jich bylo už 85 %. Čtěte více

Datovou analytiku umí využívat více než polovina českých firem

14. 2. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: KPMG Česká republika)
S analýzou firemních dat pracuje v Česku efektivně 57 % společností, mezi IT firmami je to dokonce devět z deseti. Nejčastěji se společnosti zaměřují na informace o svých zákaznících a klientech. Čtěte více