Více než polovina firem není připravena využívat AI

30. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco systems)
I když umělá inteligence (AI) zcela ovládla mediální prostor, s jejím reálným zaváděním do firemního prostředí je to složitější. Podle výzkumu společnosti Cisco je totiž na nasazení a využití AI plně připraveno pouze 14 % společností. Polovina firem je pak připravena částečně nebo zcela nepřipravena.

Závod o nasazení AI přitom již odstartoval – přes 60 % firem se totiž bojí, že budou mít vážné problémy, pokud se jim nepodaří implementovat AI strategii v průběhu příštích 12 měsíců.

Index připravenosti na AI vychází z průzkumu mezi více než 8 000 firmami s 500 a více zaměstnanci ve 30 zemích. Index hodnotil připravenost respondentů na AI v šesti klíčových pilířích: strategie, infrastruktura, data, talent, řízení a kultura. Šetření analyzovalo 49 různých ukazatelů a následně připravenost firem v jednotlivých pilířích ohodnotil na čtyřstupňové škále: Pacesetters (plně připravení), Chasers (středně připravení), Followers (omezeně připravení), Laggards (nepřipravení).

V celkovém hodnocení se pouze 14 % firem dostalo na úroveň Pacesetters/plně připravených, 48 % společností dostalo nálepku Followers/středně připravených a čtyři procenta firem nejsou na zavedení AI nachystána vůbec. „Celosvětová studie Cisco ukázala, že více než polovina firem není na AI připravena. V Česku je situace pravděpodobně ještě horší a rychle na tom asi nic nezmění ani přání vlády udělat z AI jednu ze strategických oblastí rozvoje,“ uvedl technický ředitel české pobočky Cisco Pavel Křižanovský.

Klíčová zjištění

Strategie

Výzkum potvrdil, že firmy vnímají svůj deficit směrem k AI. Téměř tři čtvrtiny (73 %) organizací vyhodnotil index plně nebo středně připravené z hlediska strategie, pouze čtyři procenta firem jsou Laggards, nepřipravena.

Infrastruktura

S nasazením AI do firemní infrastruktury přinese ve většině případů zvýšení výkonových a výpočetních nároků. Pouze 17 % firem ale disponuje flexibilními sítěmi, které jsou schopny tuto zátěž plně zvládnout. Infrastruktura 30 % respondentů je středně připravena a u osmi procent společností jejich sítě požadavkům AI vůbec nevyhovují.

Data

Přestože data představují základní klíč k provozu a fungování většiny AI nástrojů, vykázaly právě v oblasti dat firmy celkově vůbec nejslabší výsledky. Průzkum mimo jiné odhalil, že více než čtyři pětiny firem se potýkají s roztříštěnými, neuspořádanými daty a s existencí datových sil. Tomu pak odpovídá hodnocení v datové oblasti: 17 % plně připravených, 30 % středně připravených, 40 % omezeně připravených a 17 % nepřipravených.



Dovednosti

Nasazení AI představuje také výzvu směrem k zaměstnancům. Fenomén AI je ne vždy přijímán s nadšením, a navíc vyžaduje od pracovníků nové dovednosti. Téměř třetina firem v průzkumu uvedla, že jejich zaměstnanci nahlížejí na AI s nedůvěrou nebo se jejímu zavádění dokonce brání. AI Readiness Index přitom konstatuje, že plně připravené na AI jsou týmy jen u 17 % společností. Přes 40 % firem (přesně 41 %) pak z hlediska dovedností zaměstnanců patří mezi Followers a šest procent podniků nemá pracovníky připraveny vůbec.

Firemní kultura

Pouze dvě procenta společností ve výzkumu výslovně uvedla, že se přijetí AI brání. Přesto ale AI Readiness Index konstatuje, že pouze v devíti procentech případů odpovídá firemní kultura éře AI. Naopak 13 % firem z tohoto hlediska patří k nepřipraveným a 38 % k omezeně připraveným.

Řízení

Rychlost nástupu AI názorně dokumentuje i pohled na to, jak společnosti zavádějí pravidla a zásady nasazení a používání AI do své firemní politiky. Více než tři čtvrtiny respondentů uvedly, že jejich společnost zatím nepřijala pro AI komplexní zásady a nemá tak dořešeny například otázky transparentnosti dat, algoritmů nebo ochrany osobních údajů. Více než polovina dotazovaných společností nemá své řídicí procesy adaptovány na prostředí umělé inteligence (45 % omezeně připravených, 11 % nepřipravených), pouze 17 % firem je připravených a 27 % středně připravených.

Štítky: 
PřílohaVelikost
PDF icon cisco_global_ai_readiness_index.pdf1.81 MB

Podobné články

GFI Software integruje do prvních čtyř produktů umělou inteligenci

29. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: GFI Software)
Společnost GFI Software ohlásila integraci CoPilotu, komponenty postavené na generativní umělé inteligenci (GenAI), do svých čtyř klíčových produktů. CoPilot posiluje výkonnost těchto řešení směrem k vyšší intuitivnosti, efektivitě a flexibilitě s cílem pomoci koncovým zákazníkům lépe čelit bezpečnostním hrozbám a optimalizovat síťový provoz s využitím potenciálu AI. Čtěte více

Audiopro přináší do ČR značku Cabolo, specialistu na AI přepis hlasu na text v reálném čase

23. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Audiopro)
Česká společnost Audiopro do České republiky přináší italskou značku Cabolo, která poskytuje řešení z oblasti automatického přepisu hlasu v reálném čase za využití umělé inteligence. Čtěte více

AMD představilo nové procesory Ryzen Pro řady 8000 a Ryzen Pro řady 8040 se Zen 4 a AI jádry

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: AMD)
Obě nové procesorové série vycházejí z dříve představených spotřebitelských CPU. I v tomto případě je přítomna dedikovaná NPU jednotka, navíc jsou zde však funkce určené pro nasazení v korporátním prostředí. Zatímco řada Ryzen Pro 8040 míří do přenosných počítačů a pracovních stanic, APU řady Ryzen Pro 8000 se stanou prvními desktopovými x86 procesory s dedikovanou jednotkou pro AI výpočty. Čtěte více
Adam Paclt, generální ředitel společnosti IceWarp

Současné AI nástroje jsou jen „škrábáním po povrchu“

15. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IceWarp )
Umělá inteligence tak, jak ji známe dnes v podobě různých chatovacích nástrojů, je jen odrazovým můstkem k tomu, co tato technologie nabídne v blízké budoucnosti. Jakmile se AI nasadí na kvantové počítače, dojde k nebývalému rozvoji ve všech oborech. Čtěte více