Více než čtvrtina českých online společností zažila DDoS útok
Výsledky průzkumu dokazují, že DDoS (Distributed-Denial-of-Service) útoky nejsou v odvětví online obchodování jen ojedinělým incidentem. Jejich cílem je blokovat přístup k online službám společnosti pomocí přehlcení požadavky. Spustit DDoS útok může dnes téměř kdokoliv, je to snadné a levné. Na webu lze takový útok snadno objednat. Placení virtuální měnou navíc umožní skrýt identitu. V ohrožení se tak může ocitnout jakákoliv firma, která má konkurenta.
Podle celosvětových dat z průzkumu trpí útoky DDoS ve větší míře IT společnosti: 49 % respondentů z oboru uvedlo, že za poslední rok alespoň jednou čelili napadení DDoS . Ostatní společnosti se zisky z nepřetržitých online služeb (například online nakupování, online média, apod.) se také umístily vysoko. Podniky zabývající se e-commerce či telekomunikacemi se setkaly s DDoS útokem ve 44 % případů a média ve 42 %. Mezi častěji zasažené společnosti patří také finanční instituce s 39 %.
Následky takového útoku záleží na jeho druhu a době trvání, stejně tak jako na oblasti činnosti a dalších charakteristických rysech napadené firmy. Průzkum ukázal, že ve 13 % případů způsobí DDoS naprostou nedostupnost stránek. Tento osud nejčastěji potkal weby mediálních společnosti – zkušenost s celkovým zablokováním stránek má 32 % z nich. Ovšem i ve chvíli, kdy se útočníkům nepodaří přístup uživatelům k informacím zcela odepřít, ale jen částečně zablokovat, nastává vážný problém. Například 29 % respondentů uvedlo, že oni sami či jejich uživatelé čelili problémům s prováděním online transakcí v důsledku DDoS útoku. 49 %, respektive 45 %, podniků z oblasti telekomunikací a logistiky sdělilo, že tento problém je pro ně klíčovým.
DDoS útok může navíc vést k poškození dobré pověsti firmy nebo vzniku právních nároků plynoucích z nedodaných služeb. Společnosti by podle analytiků měly již s předstihem uvažovat o vhodných způsobech ochrany před DDoS napadením tak, aby zajistily, že jejich zákazníci budou mít nepřetržitý přístup ke všem online službám.
Újdaje vyplývají z průzkumu Kaspersky Lab a B2B International.