Verbatim slaví čtyřicítku

26. 5. 2009. (redaktor: Milan Loucký, zdroj: )
Verbatim oslavuje letos 40. výročí od svého vzniku. Od roku 1969 udává směr vývoje technologií pro uchovávání dat, od disket a magneticko-optických médií, CD a DVD formátů až po nejnovější HD média Blu-ray.

Psal se rok 1969, když Reid Anderson zahájil v garáži v americkém Silicon Valley úspěšný příběh jedné společnosti, jejíž jméno je dnes po celém světě synonymem kvalitních úložných médií. V roce svého 40. výročí je Verbatim třetí nejsilnější značkou na evropském trhu digitálních úložných disků a světovým lídrem v oblasti optických úložných disků. Evropskou pobočku Verbatim EUMEA vede Gary Milner, který letos převzal pozici prezidenta z rukou Jürgena Fritze, který ji úspěšně zastával předchozích 20 let.

Vše začalo v roce 1969, kdy si Anderson uvědomil tržní potenciál počítačových úložných nosičů, a založil proto firmu, kterou pojmenoval Information Terminals Corporation (ITC). Při výrobě svých prvních produktů firma nejprve vkládala vlastní záznamové pásky do cartridgí (kazet), později však začala vyvíjet vlastní magnetofonové kazety, které se vyznačovaly mimořádnou stabilitou a polykarbonátovým pouzdrem. V roce 1972 měla ITC s tímto produktem celosvětově 90% tržní podíl a zaměstnávala zhruba tři desítky lidí. O rok později vylepšili inženýři z ITC první 8-palcový floppy disk firmy IBM, který vložili do speciálního pouzdra a ten jej chránil před nečistotami či mechanickým poškozením. Cesta strmého růstu pokračovala a v roce 1976 vedla k výstavbě první továrny ITC na výrobu médií, kde byly disky za použití inovativního výrobního procesu poprvé opatřeny teflonovým povrchem. Již pod značkou „Verbatim“ – latinsky „doslova“ – byl tento floppy disk uveden na trh a později se vyráběl i v 5,25-palcovém formátu. V dnešním měřítku měly tyto velkoformátové disky velmi malou datovou kapacitu – šlo na ně uložit jen několik stránek textu!

Až do té doby prodávala firma své produkty pouze OEM výrobcům, pak ale expandovala i na maloobchodní trh. V roce 1976, kdy společnost změnila název na Verbatim, měla již přes tisíc zaměstnanců. Jen o pouhé tři roky později se akcie Verbatimu obchodovaly na burze. Představením disket DataLifePlus v roce 1981 firma pokračovala v posilování své mezinárodní pověsti výrobce kvalitních úložných médií.

Verbatim pak s cílem expandovat na japonský trh vstoupil do společného podniku s Mitsubishi Kasei. V té době začínaly být prodejním hitem 3,5 palcové diskety, ale finanční náročnost na výstavbu nových továren pro jejich výrobu přinutily firmu, aby přijala v roce 1985 nabídku na převzetí společností Eastman Kodak, která se zaměřovala na produkci fotografických a filmových materiálů.

Po pěti letech spolupráce se firmy opět rozdělily a vlastníkem Verbatimu se stala v roce 1990 Mitsubishi Kasei, která se později sloučila s Mitsubishi Petrochemical, čímž vznikla Mitsubishi Chemical Corporation. V současnosti vystupuje mateřská společnost Verbatimu pod názvem Mitsubishi Kagaku Media.

V průběhu devadesátých let dosáhl Verbatim prvenství na trhu v oblasti floppy disků, ale trend se již pomalu přesouval k magneto-optickým úložným médiím v čím dál menších formátech a s neustále rostoucími kapacitami. I v tomto sektoru se Verbatim stal předním hráčem na trhu a dodnes je číslem jedna mezi výrobci CD a DVD médií. Verbatim zároveň patří k jedněm z mála výrobců, v jejichž portfoliu nechybí veškeré populární formáty a produkty, včetně těch, které na trh uvedl jako vůbec první na světě.

Výzkum a vývoj jako cesta k (budoucímu) úspěchu

Vzhledem k neustále se zvyšujícímu objemu dat nepřetržitě roste i poptávka po moderních úložných nosičích. Na dnešním trhu jsou obzvláště žádaným zbožím mobilní úložná řešení, jako jsou externí pevné disky či USB klíče, ale také flash karty používané v mobilních telefonech, PDA či fotoaparátech a videokamerách. Nedávno Verbatim vstoupil se svou řadou SSD ExpressCard karet také na trh inovativních flashových solid state disků (SSD).

V oblasti externích pevných disků zaznamenal Verbatim v roce 2008 mimořádné prodejní úspěchy se svou řadou přenosných a desktopových pevných disků. Společnost vstoupila do tohoto sektoru teprve v polovině roku 2007, čímž dala najevo, kterým směrem se do budoucna bude ubírat její strategie.

Díky atraktivním výrobkům pro oblast domácí zábavy, jako například multimediálnímu přehrávači MediaStation Pro, se Verbatim postupně zabydluje v obývácích svých zákazníků. Mezi další úspěšné produkty z portfolia Verbatimu se nově řadí počítačové příslušenství zahrnující reproduktory, sluchátka, myši a podložky.