V Česku i ve světě chybí produktoví manažeři

20. 11. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: productboard)
Specialisté na vývoj produktů se v posledních 15 letech posunuli z fyzického do digitálního světa, kde dohlíží na vývoj softwarových nástrojů a jejich byznysovou hodnotu. Zatímco se však počet technologických firem rozrůstá, kandidátů na tuto roli je nedostatek.

Z dat LinkedInu vyplývá, že v pražské metropolitní oblasti, čítající dva miliony obyvatel, lze najít pouze 546 lidí, kteří se hlásí k roli produktového manažera v IT a softwarovém vývoji. To je 273 manažerů na milion obyvatel. Praha tak ztrácí na významná startupová centra, jako je Londýn s 359 produktovými manažery na milion obyvatel a San Francisco s poměrem 1 737 na milion obyvatel. Aby Praha dohnala Londýn, potřebovala by o 32 % produktových manažerů více, k dorovnání San Francisca by jich musela mít šestinásobek. Startup productboard, který pomáhá produktovým manažerům ve více než 3 000 firmách efektivně navrhovat digitální produkty, vidí příčiny hned v několika oblastech.

„Produktoví manažeři existují ve světě fyzických produktů dekády. Ovšem digitální svět je novinka. S rozvojem těchto služeb narůstá i jejich komplexita. Data nám ukazují, že nedostatek produktových manažerů je problém nejen rozvíjející se české startupové scény, ale pozorujeme jej i v globálním měřítku. Tato pozice je proto hůře sehnatelná než vývojář. Je to dáno především nároky na všeobecný byznysový přehled, stejně jako na odbornost ve vývoji a řízení projektů. Jsou to zkrátka lidé, kteří se na rozdíl od projektových manažerů dívají na problémy z jiného úhlu pohledu: nesledují pevný cíl, ale ptají se, zda a pro koho má daný produkt smysl. Nejčastěji se rekrutují z řad vývojářů a technologických konzultantů, kteří k nim mají po technické stránce nejblíže,“ uvedl Daniel Hejl, spoluzakladatel a CTO productboardu.

Aby se Praha dotáhla na ostatní startupová centra, musela by mít o 32 % více produktových manažerů na dorovnání Londýna (8,9 milionu obyvatel) a více než šestinásobek na San Francisco (7,8 milionu obyvatel, pokud se připočítají oblasti Sanfranciského zálivu, v jehož nejjižnější části se nachází Silicon Valley). Na trhu je navíc podle dosavadních dat nejen velký nedostatek produktových manažerů, ale i velký nepoměr ve srovnání s projektovými manažery. V Praze a okolí jich působí pouze 546 oproti 1 400 projektovým manažerům. S obrovským nepoměrem se potýká i Londýn: 3 197 oproti 5 400. San Francisco má poměr opačný: 13 550 produktových manažerů na pouhých 6 700 projektových manažerů. 

Zároveň se podle dat LinkedInu, která shrnul na svém talentovém blogu, zásadně zvýšila poptávka po technologických manažerských pozicích, a to zejména v práci na dálku. V této kategorii byli produktoví manažeři čtvrtým nejpoptávanějším povoláním za měsíc červen. Předčili tak sales, projektové i account manažery. 

Proč je ČR pozadu?

Příčinu v nedostatku produktových manažerů lze hledat zejména v historické pozici České republiky, kde úspěšné softwarové firmy v oblasti B2B SaaS (Software as a Service) začaly vyrůstat teprve nedávno. „Podhoubí pro rozvoj technologické a vývojářské scény vybudovaly v České republice první velké startupy typu GoodData, Socialbakers a další. Dnes je díky tomu startupů mnohem více a mohou růst rychleji. S tím ale rostou i nároky uživatelů a komplexita produktů, což je přesně práce produktového manažera. Ti se dříve vůbec nemuseli řešit, doba se však posunula a nyní jde o jednu z rolí, bez které se úspěšné B2B SaaS startupy neobejdou,“ dodal Daniel Hejl.

Gartner: S čím se produktoví manažeři potýkali během pandemie covidu-19?

Podle Gartneru firmy začaly kvůli koronakrizi měnit své priority, především na udržení stávajících zákazníků či digitalizaci prodejních procesů. Rovněž začaly klást požadavky na dostupné nabídky produktů a jejich vyzkoušení, takzvaně try & buy nabídky. Tomu se museli přizpůsobit i produktoví manažeři – pozastavili část vývoje nových produktů a pozornost upřeli na byznysovou hodnotu těch současných, zvýšili důraz na podporu stávajících zákazníků. V neposlední řadě si museli zvyknout na roztříštěné týmy a kombinaci remote a kancelářské spolupráce.

Dopady koronakrize se pak projevily ve ztrátě stávajících klientů, změně potřeb zákazníků a dynamice ve vzájemných vztazích. V neposlední řadě to bylo i přerušení dodavatelských řetězců a zpoždění v dodávkách produktů. Tyto následky zásadně ovlivnily práci produktových manažerů a vystavily je dosud nevídané zatěžkávací zkoušce. Málokdo tak zároveň kvůli stávající nejistotě vstupoval na trh práce.

Štítky: 

Podobné články

Kolik berou „ajťáci“ v Česku?

15. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Smitio)
Hlad po počítačových expertech v Česku neustává. Podle průzkumu společnosti Smitio z letošního března plat IT specialistů vysoce převyšuje český průměr – pohybuje se kolem 75 tisíc korun měsíčně. Špičky ve svém oboru si při nástupu do nové firmy mohou říct i o 200 tisíc. Platy „ajťaček“ jsou v průměru o 15 tisíc nižší. Čtěte více

Jak může automatizace uvolnit obchodníkům ruce

16. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Onlio)
Obchodní úspěch dnes nestojí jen na kvalitě výrobku. Zásadně ho ovlivňuje i obchodní strategie podpořená informačním systémem pro řízení obchodu. Vítězí obchodníci s jasným sdělením a kontrolou nad svými aktivitami, které spravují ve výkonném systému pro řízení vztahů se zákazníky. CRM dnes pomáhají obchodníkům automatizovat jejich každodenní aktivity, řídí rutinní úkoly a včas připomenou deadliny. Čtěte více

Acronis MSP akademie přidává 19 nových modulů a více než sto videí

12. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Společnost Acronis rozšířila platformu Acronis MSP Academy, jejímž cílem je umožnit poskytovatelům řízených služeb maximálně využívat nových znalostí a dovedností na neustále se vyvíjejícím IT trhu. Nejnovější rozšíření zahrnuje 19 nových modulů a více než 100 videí poskytujících špičková obchodní a technická školení. Čtěte více

Poptávka po specialistech na AI raketově roste. Meziročně dokonce o 60 %

23. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Deel)
Dovednosti spojené s AI dominují poptávkám na pracovním trhu. Z interního průzkumu společnosti Deel, který probíhal od září 2021 do září 2023, vyplynul obrovský nárůst zájmu o experty na AI. Podíl pracovníků, kteří se přímo zabývají využitím AI, softwarovým inženýrstvím a datovou analýzou, najímaných prostřednictvím platformy Deel, za poslední rok vzrostl o 60 %. Čtěte více